Derfor sidder vi fængslet foran "Forbrydelsen"

Danske TV-seere har stadig monopolet i vores medie-dna. Det er én af grundene til, at hen ved to millioner vil sidde foran skærmen i aften, vurderer medieforsker.

TV-serien "Forbrydelsen" blander populære genrer - krimien og det politiske drama - hvilket er en del af forklaringen på seriens succes.
TV-serien "Forbrydelsen" blander populære genrer - krimien og det politiske drama - hvilket er en del af forklaringen på seriens succes.

Omkring to millioner danskere forventes at sidde klistret til TV-skærmen, når DR sender sidste afsnit af Forbrydelsen III i aften, og det omsider bliver afsløret, hvem der myrdede den 13-årige Louise Hjelby.

Men hvad er det, der gør, at en enkelt TV-serie kan samle så stor en andel af befolkningen i en tid, hvor det vrimler med andre tilbud både på TV og diverse sociale platforme?

- Det er rigtigt, at medierne er blevet mere og mere spredt, der er kommet mange flere platforme, og den forestilling, man havde op gennem 1980erne om, at folk så nogenlunde de samme ting, og at TV samlede befolkningen, er langsomt blevet opløst, siger medieforsker Vibeke Pedersen fra Københavns Universitet.

- Når der så alligevel pludselig er noget, der samler nationen, skyldes det selvfølgelig dels, at det er en spændende serie. Men det hænger også sammen med, at alle de funktioner, som medierne har haft op gennem historien, de bliver ved med at være der i et vist omfang. Ligesom papirbogen ikke forsvinder, selv om vi har fået e-bøger. Og en gang imellem sker det, at DR, som traditionelt har haft den funktion at samle befolkningen, pludselig træder i karakter igen, siger hun og tilføjer:

- I øvrigt er det sjovt, at Forbrydelsen sendes samtidig med, at Matador, som jo har haft den samme rolle, bliver genudsendt. Og Forbrydelsen er vel også DRs største succes efter Matador.

Tradition for store serier

At det kan lade sig gøre at samle nationen foran en bestemt TV-begivenhed, kan ifølge Vibeke Pedersen også hænge sammen med, at vi stadig har monopolet siddende i vores medie-dna.

- Jeg tvivler på, at man kunne opleve det samme i USA, hvor TV-billedet traditionelt har været spredt på flere store kanaler, siger hun.

- DR har stadig en særlig funktion i vores bevidsthed, vi er vokset op med, at den var hovedkanalen, det ligger i vores baghoved, at den er vigtig. Desuden er det jo DR, der traditionelt har satset på de store dramaserier, helt tilbage fra Panduro-stykkerne, som er meget kostbare at producere. TV2 har satset mere på de studiebårne produktioner som The Voice og Vild med Dans, som er meget billigere.

Blander genrerne

Men når alt det er sagt, understreger Vibeke Pedersen, så handler det selvfølgelig også om, at DR med serier som Forbrydelsen har magtet at lave et miks af genrer, som appellerer meget bredt i befolkningen:

- Det er grundlæggende a-b-c inden for TV-produktion, at hvis man har en god genre, så er det godt. Men hvis man blander flere gode genrer, er det endnu bedre, siger hun.

- F.eks. et madprogram med Brødrene Price, hvor man så også inviterer gæster, så det pludselig også bliver et talkshow. I forbrydelsen blander man to spændende genrer, der appeller til mange mennesker, nemlig både krimien og det politiske drama. Dertil kommer andre menneskelige vinkler som ægteskab og skilsmisse, som også appellerer bredt.

Og man kan ikke fortænke producenterne i at ville appellere så bredt som muligt, mener Vibeke Pedersen.

- Selv om DR ikke er en kommerciel kanal og derfor ikke umiddelbart er afhængig af seertal, er det vigtigt at legitimere deres eksistens ved, at mange ser deres udsendelser. Høje seertal lige så vigtigt for DR som for en kommerciel kanal, siger hun.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.