Derfor orker vi »Harlem Shake« og de andre netfænomener

Et nyt internetfænomen har set dagens lys. Nu er hele verden eksploderet i »Harlem Shake«. Eller - hele den youtube-seende verden er i hvert fald.

Sydkoreanske Psy blev milliardær, da folk verden over kopierede hans Gangnam-trin. Nu har et ny »dans« taget over.
Sydkoreanske Psy blev milliardær, da folk verden over kopierede hans Gangnam-trin. Nu har et ny »dans« taget over.

Er du også en af dem, som over sommeren har imiteret musikvideoen »Gangnam Style«, er der godt nyt. Knap er de sidste skøre trin blevet danset, før et nyt dansefænomen har ramt internettet.

Hvor musikvideoen »Gangnam Style« fik det meste af verden til at efterligne de »heste-dansetrin«, som rapperen Psy fremfører i videoen, danser det halve af jordens befolkning lige nu videre til den elektroniske kunstner Baauers musiknummer »Harlem Shake«.

Efter at fem australske teenagere i starten af denne måned valgte at opfinde en sjov, enkel dans til nummeret og lægge det på YouTube, er fænomenet eksploderet. De første ni dage efter de australske drenges påfund er omkring 11.000 efterligninger tikket ind på YouTube.

Søger man i dag på fænomenet kommer der omkring 47.000 eksempler frem på den populære video-tjeneste.

Her efterligner unge som gamle dansen, som begynder med, at en person, ofte iført en hat eller maske, står og danser for sig selv. Pludselig eksploderer det og flere mennesker iført sjove kostumer kommer til og danser med.

Og fordi dansen altså ikke inkluderer meget mere end en god håndfuld mennesker og et par sjove kostumer, er det let for de fleste at gå til. Således har det norske militær allerede kastet sig ud i en parodi, og flere tv-stationer - og programmer, f.eks. The Daily Show i USA, har lavet deres egen version af dansen.

Udover dansetrinnene, som er lette at lære og musikken, som alle kan nynne med på, er internettets voksende tilgængelighed ifølge Trine-Maria Kristensen, konsulent med speciale i virksomhedsbrug af sociale medier, en hovedgrund til, at nogle videoer bredder sig som en steppebrand. 

»Nettet er enormt velegnet til visuel kommunikation. Vi skal ikke mange år tilbage, før det var bøvlet at se en video, men nu har vi hurtigere hastighed, og det er lettere at dele videoerne,« siger Trine-Maria Kristensen.

Vi deler oplevelser med vores sociale medie-netværk som aldrig før, siger hun. Før »Gangnam Style« og »Harlem Shake« mimede halvdelen af verdenen med på sangeren Carly Rae Jepsens storhit »Call Me Maybe«. Alt fra engelske fodboldklubber til den amerikanske hær og verdenskendte musikere mimede med på sangen til hjemmelavede fagter.

»Den tid vi bruger på YouTube er steget, og hvert minut bliver der uploadet 72 timers video på siden. Det er ikke bare muligheden for at uploade videoerne, som er bedre, men vi bruger også mere tid på at sidde og se videoer,« siger Trine-Maria Kristensen.

I Danmark holder vi os heller ikke tilbage.

Hvor blandt andet værterne på TV2s morgenprogram Go' Morgen Danmark i sin tid kastede sig ud i deres egen kopi af »Call Me Maybe«, dansede kanalens andre værter, deriblandt Cecilie Frøkjær og Johannes Langkilde, mere eller mindre galant med til »Gangnam Style«.

Nu er medie-Danmark så småt også ved at få danset sig varm til »Harlem Shake«, blandt andet har DRs P3 Nyheder lavet deres egen version af dansen, som bliver fremført i TV-Avisens eget nyhedsstudie.

Og det er der måske en god grund til ifølge Trine-Maria Kristensen:

»Mange medie-virksomheder og kendte er begyndt at se det som en god copy-strategi. De kan se, at en video er populær og bliver delt meget, så derfor laver de deres egen udgave for at få noget af internet-strømmen over på deres side,« siger Trine-Maria Kristensen.

Se de orginale »aussie«-drenge shake den:




Og sådan så det ud, da en gruppe norske soldater harlem shakede den:

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.