»Den danske pige« er kunst, køn og kærlighed

Danmark bliver sat på verdenskortet i Oscar-vinderen Tom Hoopers »Den danske pige«, der har premiere torsdag. Ikke alene handler filmen om den danske maler Lili Elbe, der som en af de første gennemgik en kønsskifteoperation, den er også optaget i København. I denne uge vendte filmholdet, Tom Hooper og de to hovedrolleindehavere tilbage til Danmark for at fortælle om filmen, som de håber vil gøre en forskel for transkønnede.

Tom Hooper troede så meget på sine unge stjerner, at han castede Eddie Red­mayne allerede i 2012, længe før han vidste, om projektet blev til noget. Kort før den planlagte start udskød han optagelserne i fem måneder, så han kunne få Alicia Vikander med. »Heldigvis. Hun er fantastisk for filmen og har givet den et hjerte og en følelsesmæssig dybde. Og Eddie har denne helt fantastiske sårbarhed og følelsesmæssige transparens. Han har en utrolig kontakt til sine følelser.« Foto: Mathias Løvgreen Bojesen
Tom Hooper troede så meget på sine unge stjerner, at han castede Eddie Red­mayne allerede i 2012, længe før han vidste, om projektet blev til noget. Kort før den planlagte start udskød han optagelserne i fem måneder, så han kunne få Alicia Vikander med. »Heldigvis. Hun er fantastisk for filmen og har givet den et hjerte og en følelsesmæssig dybde. Og Eddie har denne helt fantastiske sårbarhed og følelsesmæssige transparens. Han har en utrolig kontakt til sine følelser.« Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

At være tilbage i København er kulminationen på en lang rejse for Tom Hooper, Eddie Redmayne og Alicia Vikander, der sidste vinter tilbragte to måneder i byen for at indspille størstedelen af det nu Oscar-nominerede drama »Den danske pige«.

Men faktisk har filmen været meget længere undervejs. 16 år er der helt præcist gået, siden producer Gail Mutrux købte rettighederne til David Eberhoffs roman »The Danish Girl« der danner forlæg for filmen om den danske maler Einar Wegener, der lod sig kønsskifteoperere som den første nogensinde for at genopstå som Lili Elbe. Hele vejen med sin hustru Gerda Wegener ved sin side.

Historien var ganske enkelt for kontroversiel for Hollywood og omegn, fortæller instruktør Tom Hooper, der ligefrem blev advaret af venner og forretningsforbindelser, der mente, at han risikerede at sætte den succes over styr, han havde opnået med »Kongens store tale«.

»Jeg fik konstant at vide, at projektet var for risikabelt, men til sidst besluttede jeg mig for ikke at lytte og bare holde mig til, hvad mit hjerte fortalte mig. Men det siger lidt om de fordomme, vi var oppe imod.«

Under arbejdet med historien oplevede Tom Hooper og resten af holdet dog, at noget var ved at ændre sig.

Jill Soloway vandt sidste år en Golden Globe for TV-serien »Transparent«, der bygger på hendes egen historie om hendes far, der i en moden alder lod sig kønsskifteoperere. I serien »Orange is the New Black« spiller Laverne Cox en kønsskifteopereret kvindelig fange, og Bruce Jenner skabte store overskrifter, da han sprang ud som Caitlyn Jenner på forsiden af Vanity Fair og i sit eget realityshow »I Am Cait«.

»Det er heldigt, at filmen kommer ud på et tidspunkt, hvor der sker en revolution i historiefortælling om transseksualitet. Trans-historier er ved at blive accepteret,« siger Tom Hooper og nævner, at præsident Obama er den første præsident, der har brugt ordet »transkønnet« i en tale.

»Efter den allerførste visning af filmen i New York kom en kvinde op til mig og sagde »din film kommer til at redde liv.«

»Ahh,« sagde jeg, »det er meget venligt af dig, men det tror jeg nu ikke«.

Og hun sagde »du forstår ikke. Jeg er leder af et bosted for hjemløse, og vi har rigtigt mange unge transseksuelle, der er blevet smidt ud hjemmefra, fordi deres forældre ikke kan acceptere, at de er trans. Hvis du bare kan overbevise ét eneste forældrepar om, at de skal være mere forstående og medfølende, og du på den måde kan holde et barn fra gaden, kan du meget vel redde et menneske fra at dø i en ung alder.«

Der gik det virkeligt op for mig, hvad der er på spil. Og at der stadig er meget lang vej, før vi opnår den fulde accept, der er nødvendig.«

Alle burde kende Lili

Hverken Tom Hooper, Eddie Redmayne eller Alicia Vikander tænkte dog i første omgang på, at de var ved at lave en film, der kunne gøre en afgørende forskel for de mennesker, der går igennem en kønstransformation. For dem alle tre var det kærlighedshistorien mellem Lili og Gerda, der i første omgang fik dem på krogen.

»Det første, der fangede mig, var de to mennesker, der elsker hinanden og kæmper med at finde deres identitet. Deres kærlighedshistorie rørte mig til tårer. Det er en fantastisk historie om kunstens og kærlighedens kraft,« siger Tom Hooper.

»Da jeg læste den, kunne jeg slet ikke forstå, at jeg aldrig havde hørt om Lili Elbe og Gerda Wegener. Historien burde være verdenskendt, men der stod kun lidt om Lili Elbe på internettet – og meget af det var forkert. Jeg tror, at den måde, vi skaber historie på, reflekterer eksisterende fordomme, og der har været årtiers fordomme om transpersoner og transhistorier, så måske er det ikke så underligt, at denne historie er blevet så undertrykt. Jeg har et brændende ønske om, at filmen kan rette op på den uretfærdighed og lade hele verden kende historien om Lili Elbe og Gerda Wegener.«

Alicia Vikander tilføjer:

»Det er en fantastisk kærlighedshistorie om ubetinget kærlighed og et ubetinget ønske om at elske og støtte hinanden. Den handler om et forhold, der ændrer sig, men også om de forskellige måder, man kan udtrykke kærlighed på, og hvordan et forhold kan være baseret på alt imellem passion og venskab og støtte.«

Eddie Redmayne vandt sidste år en Oscar for sit portræt af Stephen Hawkins i »The Theory of Everything«, så han er ikke ubekendt med udfordrende og fysisk krævende forvandlinger på film. Ovenikøbet begyndte han karrieren med en kvinderolle som Viola i Shakespeares »Helligtrekongersaften« på The Globe Theatre. Alligevel var det en krævende opgave for ham at skulle spille dobbeltrollen som Einar Wegener og kvinden i hans liv, Lili Elbe.

»Jeg var utroligt uvidende, inden vi gik i gang, men hele transsamfundet har været utroligt hjælpsomme over for mig. Især kom jeg tæt på et par, der hedder Cadence og Trista. Cadence er transkvinde, og Trista er hendes partner, der blev hos hende gennem hele forvandlingsprocessen. Der var simpelthen ikke nogen spørgsmål, de ikke ville besvare. Selv de mest intime ting, jeg spurgte om i forhold til Lili og Gerda, svarede de på. De åbnede deres hjerter for mig.«

Kvinde for fuldt blus

Eddie Redmayne har dog også oplevet delte meninger om filmen blandt de transseksuelle, han har mødt.

»Der har været transpersoner, der mente, at det nærmest fetichistiske i at tage strømper og kvindetøj på i virkeligheden handler om transvestisme og ikke om at være transkønnet, mens andre har fortalt mig, hvordan det at indføre kvindetøj i deres sexliv, mens de endnu levede som mænd, var deres første måde at åbne op for dem selv og deres partnere. Så der var hele tiden nogen, der sagde, »sådan er det«, mens andre sagde, »sådan er det ikke«. Alles historier er jo forskellige, og i sidste ende var jeg nødt til at lytte til mit eget hjerte for at finde ind til sandheden.«

Noget af det, de fleste var enige om, var dog, at man som nyopereret transkvinde ofte gennemgår en periode med såkaldt »hyperfemininitet«, hvor den transkønnede har behov for at overdrive alle de feminine karakteristika som alt for meget makeup og overdrevent feminint tøj for at finde sin egen identitet.

Noget, som Eddie Redmayne kunne genkende i Gerda Wegeners tidligste portrætter af Lili, der blev hendes helt store muse.

»På de første billeder poserer hun med meget rød læbestift og holder sine hænder nærmest stiliseret. Det var ret skræmmende, for det betyder, at jeg i store dele af filmen er en skuespiller, der spiller en person, der spiller en dårlig version af en kvinde. Det gik imod min egen forfængelige lyst til bare at vise Lili som den, hun var. Men vi skulle have alle de faser med, hvor det, hun gør, ikke virker. Hvor hun prøver for hårdt. Det var den sværeste del af filmen,« siger Eddie Redmayne.

Han håber, at hans arbejde i filmen vil kunne gøre en forskel i opfattelsen af transkønnede.

»Selv om Lili og Gerdas historie foregik for næsten 100 år siden, er det faktisk først inden for de seneste par år, at der er sket fremskridt i den måde, vi taler om transkønnede. Det er utroligt.«

Også Alicia Vikander håber på større åbenhed i kølvandet på filmen.

»Enhver form for information og diskussion vil bibringe en større forståelse og åbne dine øjne. Jeg kendte personligt ikke nogen transkønnede, før vi gik i gang, så da jeg begyndte at tale med transkønnede og deres pårørende som forberedelse til rollen, vidste jeg ikke, hvordan jeg skulle vise dem den rette respekt. I dag er det overhovedet ikke noget, jeg tænker over. Så jeg håber, at historien kan blive en del af den fortsatte diskussion.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.