De kreative kræfters spil

Trommeslageren Kresten Osgoods originale produkt Sølvtøjet bød på en overflod af herligt spil fra de to forskelligartede saxofonister, Lotte Anker og Jesper Thilo.

Sølvtøjet med tenorsaxofonisterne Lotte Anker og Jesper Thilo i front på scenen i Jazzhouse, lørdag aften. Foto: Torben Christensen
Sølvtøjet med tenorsaxofonisterne Lotte Anker og Jesper Thilo i front på scenen i Jazzhouse, lørdag aften. Foto: Torben Christensen

Sølvtøjet. Ja, denne aften var det ikke blot noget med en hædersbevisende bjørn i Berlin, det var tillige et fænomen i det københavnske jazzhus. Mere konkret var det navnet på et produkt udviklet specielt til årets Vinterjazz af den mangestedsnærværende og idérige trommeslager Kresten Osgood.

Her var otte ganske forskelligartede kunstnere, hvad der jo umiddelbart kunne føre til hvad som helst. De kreative kræfters spil til trods var vi langt fra anarki, for Sølvtøjet havde en grundlæggende plan og struktur, herunder originale kompositioner og arrangementer, og for det meste også et godt gammeldags drive.

Det var Kresten Osgood i hvert fald selv mand for at sikre i selskab med bassisten Nicolai Munch-Hansen, guitaristen Jonas Struck og pianisten Jeppe Zeeberg samt de to saxofonister, Lotte Anker og Jesper Thilo, plus de to digtere, Lars Skinnebach og Signe Gjessing.

Begge digtere fik et par gange lov til at fremsige egen lyrik, men i kraft af deres henholdsvis skrigende og staccato-agtige diktion plus bandets support druknede de fleste ord og dermed også meningen. Hvis der da var en sådan. Pænt sagt kunne man gerne have været disse indslag foruden.

De blev da heldigvis opvejet af så meget andet. Stilistisk kom musikken rundt i både bebop, calypso, art-rock, punk-rock og avantgarde, uden at nogle af tingene var i renkultur, og så skal det jo ikke nægtes, at det var konstellationen af de to saxofonister, Lotte Anker og Jesper Thilo, som umiddelbart tændte nysgerrigheden og heldigvis da også langt mere end det.

Masser af spændvidde i saxofonspillet

Som mange vil vide, har Jesper Thilo og Lotte Anker deres musikalske fundament på henholdsvis jazzens store hovedvej og jazzens mere snørklede stier. Her viste de begge en utrolig spændvidde uden at kaste identiteten over bord, hvilket betød en overflod af herligt og overrumplende saxofonspil, ikke mindst tenorsaxofonspil.

Med sin massive tone skabte Jesper Thilo masser af friske sideskud på sin musikalske grundstamme, og særligt mindeværdigt for denne aften var den solo, Lotte Anker leverede som afslutning på første sæt. En ballade, som gik over i 3/4-takt, hvorover tenorsaxofonisten ekspanderede og farvede sit spil, tilmed med en spirituel kraft, hvis lige man skal tilbage til salig John Coltrane for at finde.

Denne på mange måder ædelmetalliske aften blev afrundet på smukkeste vis, da Kresten Osgood sang det gamle Frank Sinatra-hit »Young at Heart«. Så charmende og så troværdigt.

Hvad: Sølvtøjet

Hvor: Jazzhouse, lørdag aften

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.