Danskerne sluger bøger i tablet-form

Vores læsevaner er under hastig forandring. Hver tiende har læst en e-bog inden for den seneste måned, viser ny undersøgelse, og nu spår forlagsfolk, at en fjerdedel af bogmarkedet om kort tid er e-bøger.

Illustration: Kamilla Wichmann
Illustration: Kamilla Wichmann

Den danske læsekultur står foran et afgørende vendepunkt, konkluderer forskere fra Københavns Universitet i en ny undersøgelse.

Læsningen af e-bøger er nu så udbredt, at forskerne og folk i bogbranchen forventer, at e-bøger hastigt vil blive mere udbredte og i løbet af få år nå samme niveau som i USA, hvor salget af e-bøger udgør omkring en fjerdedel af den samlede omsætning på bogmarkedet.

Undersøgelsen, som er lavet af professor Stig Hjarvard og lektor Rasmus Helles fra Institut for Medier, Erkendelse og Formidling, viser, at det ikke længere kun er særligt teknologi-interesserede, som læser e-bøger. 17 procent af danskerne siger, at de har læst en e-bog inden for det seneste år, og ti procent siger, at de har læst en e-bog inden for den seneste måned.

»Undersøgelsen viser, at danskere i alle aldersgrupper og af begge køn nu læser e-bøger,« siger Stig Hjarvard.

Ifølge de to forskere har e-bøgerne dermed opnået en udbredelse, så de står over for et egentligt gennembrud – eller »kritisk masse« – som forskerne kalder det, når så stor en del af forbrugerne har taget e-bøgerne til sig, at de i større omfang vil påvirke andre, så forbruget kan begynde at vokse hurtigere.

»Vores analyse argumenterer ikke for, at den trykte bog er på vej ud. De to bogformer vil i de kommende mange år supplere og komplementere hinanden. E-bogslæsere vil læse papirbøger og vice versa. Det afgørende, når man taler om kritisk masse, er, at man skal nå et vist mål af udbredelse, så den fortsatte udbredelse ikke kræver yderligere stimuli. Den fortsatte udbredelse bliver selvforsynende, fordi tilstrækkeligt mange mennesker er begyndt at bruge e-bogen og kan anbefale den til andre,« siger Stig Hjarvard.

Tablets har banet vejen for e-bogen

Undersøgelsen peger på flere årsager til e-bøgernes udbredelse. Først og fremmest har udbredelsen af tablets haft indflydelse. Sidste sommer havde 44 procent af de danske husstande en tablet, og tallet er højere nu. Oprindeligt havde han troet, at det ville blive de såkaldte e-readers, e-bogslæsere som f.eks. Amazons Kindle, der ville drive udviklingen, men det har ifølge undersøgelsen vist sig, at tablets er vigtigere. 57 procent læser på tablet og 27 procent bruger e-bogslæsere. Kun et mindretal læser på mobil og PC.

»Det forhold, at husstandene i vidt omfang har fået tablets, gør, at man begynder at læse bøger via tablets. Det optimale, som er at læse e-reader, er altså ikke så vigtig en faktor som det, at man har en tablet til rådighed i husstanden,« siger Stig Hjarvard.

De to forskere har via spørgeskemaer fået svar fra et repræsentativt udsnit af befolkningen. Tallene viser bl.a., at bibliotekernes gratis udlån af e-bøger har været med til at skubbe udviklingen frem i Danmark – i modsætning til f.eks. i USA og Storbritannien – hvor det først og fremmest er store kommercielle udbydere af e-bøger som Amazon, Google og Apple, der har drevet udviklingen. Op mod 35 procent af de danske e-bogslæsere benytter bibliotekerne.

»Vi kan se, at udlånet af e-bøger er steget markant, og at bibliotekerne og gratis downloads spiller en stor rolle for danskernes forbrug af e-bøger,« siger Stig Hjarvard.

Undersøgelsen viser, at godt 40 procent af forbrugerne køber e-bøger hos internationale udbydere som f.eks. Amazon, op mod 15 procent køber ind hos danske udbydere som bl.a. saxo.com, og 40 procent benytter sig af gratis tilbud om e-bøger hos f.eks. DR og Jyllands-Posten.Ifølge Forlæggerforeningen udgjorde e-bøger i 2010 2,6 procent af det danske bogmarked. Andelen var i 2012 steget til 4,9 procent. I 2011 blev der solgt godt en million digitale bøger. Året efter var tallet fordoblet. Der var ca. 10.000 e-bogstitler til rådighed i 2012.

I USA og Storbritannien fylder e-bøger en langt større del af bogmarkedet. I 2012 udgjorde e-bøger 20 procent af den samlede omsætning på bogmarkedet, og ifølge flere presserapporter var man sidste år oppe på 25 procent.

Ifølge Stig Hjarvard vil antallet af titler og de relativt høje priser være en barriere for udviklingen i Danmark, men han forudser alligevel en hastigt stigende udbredelse af e-bogen.

»Mit bud vil være, at der kommer til at ske væsentligt mere på e-bogfronten i de kommende år. Jeg tror, at en række kommercielle aktører vil rykke. Der vil være et større marked, fordi stadigt flere har fået tablets, som de kan læse e-bøger på,« siger Stig Hjarvard,

Saxo forudser amerikanske tilstande

Jørgen Balle Olesen, direktør i den danske web-boghandel saxo.com, betragter 2013 som året for e-bogens gennembrud. Virksomheden omsatte e-bøger for 25 millioner kroner i 2013 – svarende til ti procent af det samlede bogsalg, hvilket var en fremgang på 150 procent. I år forventer han en fordobling af salget til 50 millioner kroner.

»Salget af e-bøger i Danmark ligger relativt lavt og udgør fem procent af det samlede bogsalg. Jeg regner med, at vi relativt hurtigt vil nå britiske og amerikanske tilstande, hvor 25 procent af omsætningen er e-bøger. Min fornemmelse er, at danskerne er relativt hurtige til at tage e-bogen til sig. Når 17 procent inden for det seneste år har læst en e-bog, skal der ikke så meget til, før man i almindelighed vænner sig at læse bøger,« siger Jørgen Balle Olesen.

Hos landets næststørste forlag, Lindhardt og Ringhof, er vurderingen nogenlunde den samme. Her fordoblede man i 2013 omsætningen på e-bøger, og man venter også markant fremgang i år.»Når op imod hver femte – 17 procent – siger, at de har læst en e-bog inden for det seneste år, er det noget, man taler om ude på arbejdspladserne, blandt venner og i familien. Mit bud er, at e-bøger i løbet af fem år udgør 25 procent af omsætningen på bogmarkedet ligesom i USA. Når folk ikke længere oplever det som svært at købe og læse en e-bog, og flere og flere får tablets, vil flere købe e-bøger. Hertil kommer, at flere allerede i dag læser bøger på mobiltelefoner og er vant til at have deres bibliotek lige ved hånden, uanset om det er musik eller bøger,« siger Gertrud Smith, redaktionschef på L&R Digital.

Hun er overrasket over, at ti procent siger, at de har læst en e-bog i løbet af den seneste måned. Hun er til gengæld ikke overrasket over, at det ikke kun er de yngste, der gør det.

»Vi har faktisk altid oplevet, at det var aldersgruppen omkring 60, der var mest interesseret i e-bøger. De har ikke plads til flere bøger på reolen, de har råd til at købe en tablet eller en e-reader, og de rejser meget.«

Hos både Saxo og Lindhardt og Ringhof er det mest romaner og krimier, der sælges som e-bøger. Men romantiske og erotiske bøger går faktisk bedre som e-bøger end som trykte bøger.

Bøger i kamp med musik, nyheder og film

Sidste sommer åbnede IT-millionæren Morten Strunge virksomheden Mofibo, hvor man for 99 kroner om måneden får fri adgang til omkring 9.500 e-bøger, som kan hentes via tablet eller mobil – e-bøgernes pendant til Spotify. I november blev der læst 26.000 e-bøger. I december var tallet steget til 35.000.

»Jeg har ret aggressive forventninger til fremtiden. Vores vurdering er, at e-bøger nu udgør ni til ti procent af det samlede salg af skønlitteratur. For et år siden var det fem procent,« siger Morten Strunge.

Også han bygger sin tro på e-bogsmarkedets vækst på, at antallet af tablets er kraftigt stigende. Dermed er en vigtig barriere for at læse e-bøger – indkøb af en tablet til 4.000 kroner – overvundet.

»Folk, der ikke har prøvet det, har mange fordomme om e-bøger, og de kan bedre lide den fysiske bog. Men jo mere de ser andre sidde i toget og læse på deres tablets, jo mere bliver e-bogen blåstemplet. Hertil kommer, at det bliver lettere og lettere at downloade e-bøger. Man trykker på et ikon, og så har man en bog,« siger Morten Strunge.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.