Kulturfremstød

Dansk kultur stikker tåspidsen indenfor i Kina

Danmark nyder godt af Kinas nye åbenhed over for vestlig kunst og kultur. Kulturministeriets store fremstød i Kina i 2014-15 følges op af nye initiativer, og til juni skal Den Kongelige Ballet på 14 dages turné til Beijing og Shanghai – betalt af de kinesiske arrangører.

Den Kgl. Ballet tager i juni på 14 dages turné i Kina med hele korpset og forestilliingerne »Napoli«, »Sylfiden« og »Tema og variationer«. Her er det Amy Watson, Gregory Dean og coprs de ballet i »Sylfiden«. Foto: Costin Radu/Det Kgl. Teater.
Den Kgl. Ballet tager i juni på 14 dages turné i Kina med hele korpset og forestilliingerne »Napoli«, »Sylfiden« og »Tema og variationer«. Her er det Amy Watson, Gregory Dean og coprs de ballet i »Sylfiden«. Foto: Costin Radu/Det Kgl. Teater.

Det bliver en kulturkaravane af de helt store, når Den Kgl. Ballet 13.-27. juni drager på 14 dages turné til Kina.

Hele kompagniet på 80 dansere skal med foruden påklædere, frisører, sceneteknik, balletbørn og balletbørnenes tilsyn. I alt 130 personer – eller med balletmester Nikolaj Hübbes ord: »Så mange, vi kan proppe ind i flyet«. Dertil seks containere med kostumer og kulisser til tre forskellige opsætninger samt ballettens eget transportable scenegulv.

Programmet for de otte, måske ni, forestillinger, der skal spilles i hhv. Beijings Centre for the Performing Arts og Shanghai Oriental Arts Centre, begge med plads til flere tusinde tilskuere, bliver noget af det bedste og mest ærkedanske, nationalballetten kan byde på: Nemlig Nikolaj Hübbes nyfortolkninger af Bournonville-klassikerne »Napoli« og »Sylfiden« – suppleret med Balanchines ækvilibristiske »Tema og variationer« til Tjajkovskijs tredje orkestersuite. Musikken leveres af China National Ballet Orchestra og Shanghai Opera House Orchestra, begge med den danske dirigent Henrik Vagn Christensen på podiet.

Besøget er kommet i stand på initiativ af det store kinesiske kulturagentur Wu Promotion, som har skaffet hele finansieringen via lokale arrangører i Beijing og Shanghai.

»Det er Kina, der inviterer. De har simpelthen hyret os til at komme og optræde,« siger Nikolaj Hübbe.

Sådan var det ikke, da Den Kongelige Ballet sidste gang besøgte Kina – det var i forbindelse med åbningen af OL i Beijing i 2008. Dengang kom turen udelukkende i stand takket være en donation fra Mærsk, og de lokale kinesiske myndigheder holdt kunst- og kulturlivet i et stramt greb, der gjorde det overordentligt vanskeligt for udenlandske kulturaktører at få foden indenfor.

I dag er billedet et helt andet, fortæller Eric Messerschmidt, direktør for Det Danske Kulturcenter i Beijing.

»Der er meget, meget større opmærksomhed og imødekommenhed over for udenlandske kvalitetsprodukter på kulturområdet. Store museer viser nu udstillinger, der matcher det, man kan opleve i Berlin eller New York, og store symfoniorkestre turnerer i Kina,« siger han.

»Det hænger sammen med, at Kina med indgangen til dette årti erklærede, at man vil være en kulturel førernation og gøre kulturøkonomien til ét af samfundets væksparametre. Derfor uddannede man professionelle kulturmanagements, som i dag er yderst velorienterede om, hvad der foregår ude i verden. I dag behøver vi ikke kæmpe for at overbevise om, at noget er kvalitet og blåstemplet. Det finder kineserne selv frem til. Til gengæld er der nu også kommet større konkurrence. Du skal være helt i top for at komme ind i Kina, som det for eksempel er tilfældet med Den Kgl. Ballet, som er et meget stort navn i Kina.«

I en anden liga

Men også andre – og mindre – danske kulturaktører har profiteret af den nye kinesiske åbenhed. Det gælder ikke mindst mange af de flere end 170 deltagere i Kulturministeriets store fremstød i Kina i 2014-15 – fra børneteater, dans og musik til kunsthåndværk og museer. Kulturministeriet offentliggør i dag en brugerundersøgelse fra Oxford Reseach, der blandt andet viser, at 70 pct. har etableret nye kontakter i Kina, 59 pct. har fået henvendelser fra kinesiske aktører om fremtidige samarbejder, og 35 pct. har konkrete planer om fremtidige dansk-kinesiske samarbejder. Mens hele 94 pct. mener, de har fået et kulturfagligt udbytte.

»Det er en stor gevinst, at indsatsen i Kina nu bærer frugt og afføder nye muligheder for samarbejde mellem danske og kinesiske kulturaktører,« siger kulturminister Bertel Haarder (V) i en kommentar til rapporten.

»Samarbejde og kulturudveksling er vejen frem for bedre at kunne forstå og lære af hinanden – uden kulturel forståelse har dialogen svære vilkår,« siger Bertel Haarder.

Dansk Danseteater har flere gange tidligere besøgt Kina, men da teatret i 2014 som led i kultursatsningen fik mulighed for at optræde to gange på det kæmpestore Oriental Art Centre i Shanghai »var vi pludselig kommet op i en anden liga,« som forretningsfører Anne-Kari Ravn udtrykker det.

»Den promovering, det gav at være med der, åbner nu nogle andre døre i for eksempel Malaysia, Singapore, Japan eller London. Det giver os et stempel at have været del af det officielle fremstød i Kina – og producenten vil gerne have os derud igen,« siger hun. »Dertil kommer, at når vi turnerer internationalt, er vi nødt til at være sikre på, at vores niveau er højt. Og det betyder også, at det danske publikum får noget, der er bedre, end hvis vi udelukkende optrådte herhjemme.«

I forlængelse af kulturfremstødet har flere danske museer i år fortsat dialogen og samarbejdet med Kina. På ARoS i Aarhus kan man lige nu opleve den kinesiske samtidskunstudstilling »A New Dynasty – Created in China«, mens Sydvestjyske Museer i samarbejde med Suzhou Museum planlægger en stor kinesisk udstilling i Ribe i 2017.

På Museet for Søfart i Helsingør glæder direktør Ulla Tofte sig over det samarbejde med Shanghai Maritime Museum, som næppe var blevet en realitet uden det danske kulturfremstød.

»Vi er jo et meget lille museum, og hvis der ikke er nogen, der hamrer døren ind for os, ville vi aldrig nogensinde kunne komme i lag med det største og mest ambitiøse søfartsmuseum i Kina,« siger hun.

»Men når døren først er slået ind, oplever vi en kæmpe nysgerrighed og interesse fra kineserne. På hele forskningsområdet, for eksempel det at verificere alder på udstillingsgenstande, halter de kinesiske museer langt bagefter Europa – så her bliver det lille danske museum lige pludselig storebror. Til gengæld har vi nu fået en samarbejdspartner, der er guld værd, hvis vi skulle få lyst til at lave en stor Kina-udstilling heroppe. Hvilket vi håber at kunne i 2017 eller 18.«

Teater til enebørn

Om betydningen af det danske kulturfremstød i 2014-15 siger Eric Messerschmidt:

»Vi må se i øjnene, at Danmark er et lille land, og selv om den kulturinteresserede kineser kender til H.C. Andersen og måske også dansk film, design og arkitektur, tænker de færreste i Kina noget særligt om Danmark. Derfor tror jeg, en sådan kultursatsning har været med til at åbne øjnene både hos de professionelle kulturarrangører og hos publikum for, at Danmark kan nogle ting, man måske ikke havde forventet. At det så faldt sammen med Dronningens officielle besøg, og at der ikke var ret mange andre kulturfremstød på det tidspunkt, er jo bare et lykkeligt sammenfald af omstændigheder, der gjorde 2014-15 til det helt rigtige tidspunkt.«

En anden faktor, der har haft afgørende betydning for den nye kinesiske åbenhed over for international kultur, er ifølge Eric Messerschmidt det generationsskifte, der lige nu er i gang i Kina, hvor den første et-barns-generation selv er begyndt at blive forældre.

»De stiller meget store krav til børnenes uddannelse, og her er kultur en vigtig ting. Derfor var børne- og ungdomstilbud nogle af de mest succesfulde i kultursatsningen,« siger han.

»Vi havde blandt andet to såkaldte teaterkaravaner med musik og scenekunst for børn rundt i hele landet. Og i modsætning til i Danmark, hvor den slags ikke kan løbe rundt uden offentlig støtte, er det i Kina kulturbrugerne selv, der betaler. Det er ikke ualmindeligt, at far, mor og barn betaler en billetpris på 350 kroner hver for at se en børneforestilling på en halv time. Det siger noget om, hvad efterspørgslen er, når tilbuddet kommer. Og netop på børneteaterområdet har Danmark altså et meget stærkt brand.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.