Da Norden legede Oscar-fest

Der skulle ske noget nyt. Flere skulle lære Nordisk Råds kulturpriser at kende. Så man arrangerede en prisgalla med hvidvin i glassene, nordiske kunstnere på scenen og transmitterede festen på TV. Ikke alle var lige begejstrede.

Gæsterne mingler i foyeren til Den Norske Opera & Ballet i Oslo. Men der var for langt mellem kunstnerne, mener litteraturkritiker og kulturdebattør Klaus Rothstein. Foto: Jens Nørgaard Larsen
Gæsterne mingler i foyeren til Den Norske Opera & Ballet i Oslo. Men der var for langt mellem kunstnerne, mener litteraturkritiker og kulturdebattør Klaus Rothstein. Foto: Jens Nørgaard Larsen

Vi spoler tiden tilbage til onsdag aften. Den røde løber er rullet ud foran Den Norske Opera & Ballet i Oslo. Indenfor er foyeren fuld af minglende gæster til Nordisk Råds nye prisgalla. For første gang skal rådets fem priser uddeles samlet og under festlige omstændigheder.

I invitationen er gæsterne blevet informeret om, at mænd skal møde op i et mørkt jakkesæt, mens kvinderne har valget mellem aftenkjole eller anden formel påklædning. De har hørt efter, uden at der er gået Hollywood i den. Sort er den dominerede farve, makeuppen er diskret, og der bliver ikke vist meget hud.

Hvidvinen flyder fra flaskerne til de høj-stilkede glas, men det er vist ikke noget, man reklamerer med. Berlingskes fotograf er på forhånd blevet orienteret om, at han ikke må fotografere gæsterne, når de har et glas i hånden.

 

Der er sort af mennesker. Et par kendte politikeransigter stikker ud af mængden, men hvor er de kendte? Kunstens og kulturens folk, som skal hyldes i aften? Thomas Vinterberg, hvis film »Jagten« er nomineret, er her ikke. Han ville ellers kunne kaste lidt filmglamour a la Cannes ud over arrangementet. Hov, det er vist en af litteraturmiljøets darlinger, norske Per Petterson, der står fordybet i en samtale.

Og dér står danske Josefine Klougart, der er nomineret til litteraturprisen for anden gang. Sidst var i 2011, hvor Josefine Klougart som den eneste af de nominerede forfattere rejste til Oslo for at deltage i et pressemøde på norsk Gyldendal, hvor det blev bekendtgjort, at islandske Gyrðir Elíasson fik prisen.

»Det var noget mindre forhold,« konstaterer Josefine Klougart, som har det ambivalent med prisgallaen.

»Jeg tror, at mange af vi forfattere har det svært med at deltage i denne her slags arrangementer. Det er nemt at blive lidt nervøs, når man normalt sidder alene ved et skrivebord. Men prisen får måske mere opmærksomhed på denne her måde, og hvis man ser det som en fest for kulturen og litteraturen, som måske endda kan lokke flere læsere til, så synes jeg egentlig, at det er meget fint at gøre et stort nummer ud af det,« siger hun.

Flot show giver opmærksomhed

Og Nordisk Råd har netop valgt gallamodellen for at tiltrække sig mere opmærksomhed.

»Prisgallaen er blandt andet valgt som et forsøg på at modernisere og demokratisere adgangen til Nordisk Råds kulturpriser. Ved hjælp af TV-mediet kan mange flere mennesker i Norden blive en del af offentliggørelsen og uddelingen af priserne. På samme tid er det klart, at man kan bruge den opmærksomhed og prestige, som Nordisk Råds Litteraturpris og til dels også filmprisen har, til at kaste lys på andre tre priser, som er knap så kendte,« siger arbejdsleder Jesper Schou-Knudsen fra Nordisk Råds kommunikationsafdeling.

Showet er flot. Der er både stil og lethed over det. Ane Brun synger, Georg Riedel spiller, og Nils Petter Molvær fremfører »Glacial Speed«. Et børnekor minder os om en af de nordiske folks fællesnævnere – flere generationer af os er vokset op med Astrid Lindgrens fortællinger.

Den norske journalist og skuespiller Hans Olav Brenner og svenske Sofia Helin, som for tiden kan opleves i »Broen« i rollen som Saga Norén, er værter. Det hele bliver transmitteret på TV i alle de nordiske lande. I Danmark bliver prisgallaen sendt på DRK.

Flere politikere end kunstnere

Men det er ikke alle, der er 100 procent tilfredse med arrangementet.

»Det var et fantastisk godt sceneshow, men er det den rigtige måde at gøre det på? Jeg kan godt forstå, at politikerne gerne vil bruge kulturpriserne til at skabe mere opmærksomhed om Nordisk Råd, for folk er ligeglade med Nordisk Råd som politisk organisation. De kender den kun på grund af litteraturprisen, som nu også skal trække de andre priser ind i vores opmærksomhedsfelt,« siger litteraturkritiker og kulturdebattør Klaus Rothstein, da der bliver serveret mad og drikke efter sceneshowet. Han kigger sig omkring.

»Hvorfor er her ikke fyldt af kunstnere? Hvorfor er det politikere og embedsmænd, der går rundt og taler med hinanden her?« spørge han retorisk.

Den kritik er Jesper Schou-Knudsen forbeholden overfor:

»Prisgallaen er jo en kulturpolitisk event, som ligger i direkte forlængelse af Nordisk Råds session, så det er også en del af en politisk begivenhed.«

Da Kim Leine var på scenen for at modtage Nordisk Råds Litteraturpris 2013, antydede han også en oplevelse af, at det ikke var kunstnerne, der var i centrum til prisgallaen, da han i sin takketale ærgrede sig over, at hans kone ikke var inviteret:»Jeg ville ønske, at du var her i aften, men der var åbenbart ikke plads til dig.«På samme tid går der i foyeren rygter om, at nogle af de nominerede ikke alle er blevet inviteret i de tilfælde, hvor der står flere bag et værk. Men det er simpelthen ikke sandt, oplyser Nordisk Råd. Alle nominerede har fået en invitation, og selv om de nominerede i første omgang blev inviteret uden ledsager, har de nominerede, der har spurgt, fået lov til at medbringe en ledsager.

På trods af sin skepsis ser Klaus Rothstein da også muligheder i prisgallaen:

»Dybest set handler det jo om at gøre de nordiske kulturværker mere kendte på tværs af grænserne, og derfor synes jeg, at det er fantastisk godt gået af Nordisk Råd, at man har fået TV-stationerne med på at sende herfra. Hvis jeg skulle komme med et godt råd, ville det være: Sørg for at kulturens egne folk er mere til stede.«

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.