Cool københavnerkrimi

Stilsikker debut fra Jakob Melander, der er litteraturmagister, professionel musiker, teatermand og nu også lovende krimiforfatter.

Når man ind imellem går hen og bliver uendelig trist over sprogets forfatning og manglen på litterære ambitioner inden for spændingslitteraturen, er det en sand lise at læse en krimiforfatter, der kærer sig om ord. Som hverken overgår eller nedgør det skrevne, og som helt åbenlyst har en kærlighed til sproget, der giver teksten styrke og viser læseren respekt.

Jakob Melander er af en sådan kaliber, og det gør hans debutkrimi til en sand fornøjelse at læse, også selv om den sprudler mere i første del end hen mod klimaks og slutning. At den dertil er velkomponeret og godt gammeldags uhyggelig, gør den til en behagelig overraskelse - og en god krimilitterær begyndelse på det nye år.

»Øjesten« foregår i København, i nutiden og i krigstid, nærmere betegnet under 2. Verdenskrig. Til at begynde med aner man kun sammenhængen, men langsomt sniger fortidens spøgelser sig ind på virkeligheden i dagens Danmark, hvor trafficking, et par makabre mord og en række voldtægter forstyrrer de første varme sommerdage og de nyudsprungne studenters sorgløse liv.

På Politigården forsøger efterforskningsleder Lars Winkler at få hold på både sig selv og opklaringen af først en serie præserverede kvinde-lig uden øjne, dernæst - da han sættes af sagen - efterforskningen af en serievoldtægtsmand.

Winkler selv har sine problemer Hans kone har forladt ham til fordel for hans gamle ven og nuværende chef, han bor stadig i flyttekasser i sin nytilflyttede lejlighed, der ligger klods op ad banelegemet ved Nørrebro Station, teenagedatteren er teenage-træt af ham, hans nærmeste medarbejdere klager over hans prioriteringer, Ekstra Bladet skriver om det, og han dulmer sine frustrationer over det hele med euforiserende stoffer og lytten til tresser-rockplader.

»Øjesten« ligner på mange måder Jesper Steins »Uro«, der udkom for et år siden, og som også har en frustreret og lettere udflippet betjent med bopæl på Nørrebro som helt. Men hvor Steins krimi er noget nær doku-dramatisk i sit handlingsforløb, og fungerer godt som sådan, så bevæger Melander sig længere ud i det groteske og hårrejsende uhyggelige i denne psykologiske thriller af en kriminalroman.

Det er rigtig godt gået, og selv om forlaget lover mere, end bogen kan holde, når de hævder, at det er en fortælling om, hvordan en morder bliver til (der skal nok et par ekstra psykologiske bindeled til), så hører denne debutant til de mere stilsikre. Udgiveren er tydeligvis glad, og det er denne anmelder også og glæder sig til fortsættelsen i den planlagte serie om Lars Winkler og co.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.