Berlinalens mest bizarre film giver malerier liv

I filmfestivalens formentlig mest mærkelige film, bliver den amerikanske maler Edward Hoppers malerier vakt til live.

Den tyske instruktør Gustav Deutsch har omsat tretten af den amerikanske maler Edward Hoppers malerier til film.
Den tyske instruktør Gustav Deutsch har omsat tretten af den amerikanske maler Edward Hoppers malerier til film.

BERLIN: De fleste genkender billederne, når de ser dem, Edward Hoppers malerier af ensomme natteravne i storbyens caféterier. Nu har den tyske instruktør Gustav Deutsch omsat tretten af malerens mest kendte billeder til en fortløbende film, hvor de medvirkende i glimt befinder sig i nøjagtige samme positurer som i de kendte billeder. Filmen hedder "Shirley - Visions of Reality" og bliver vist på den igangværende filmfestival i Berlin.

Den excentriske engelske instruktør Peter Greenaway lavede for år tilbage en tilsvarende film over van Gogh-billedet "Nattevagten", men ifølge blandt andre filmbladet Screens anmelder er Hopper-filmen knapt så vellykket. I sin iver efter at ramme den særlige, stille stemning i Hoppers malerier, bliver Deutsch' film nemlig lige så stillestående en oplevelse, men imponerer med sin præcision, skriver anmelderen.

En næsten lige så bizar oplevelse på festivalen er den dansk-mexikanske eksperimentalfilm "Killing Strangers". Her har instruktøren Jacob Schulzinger og den mexicanske Nicolas Pereda filmet en lang række uprøvede amatørskuespillere fra Mexico, mens de højtlæser brudstykker af tekster af Che Guevara og andre revolutionsideologer.

Hensigten er, at de skal bruges i en film, der fejrer 100 året for den mexicanske revolution. Da det dog viser sig, at alle amatørerne ganske enkelt for ringe skuespillere at bruge i filmen, hyrer man i stedet tre professionelle. Den færdige film vises side om side med optagelserne af amatørerne, der på skift overspiller deres "roller" eller bare læser teksterne udtryksløst op.

Ifølge filmskaberne handler "Killing Strangers" om historieskrivning som fiktion og revolutionens selvbilleder, men det gør ikke filmen mindre tålmodighedskrævende at komme igennem. Hvilket den danske instruktør Jacob Schulzinger selv gladeligt indrømmer i det materiale, som Det Danske Filminstitut har sendt ud om filmen.

Nogle vil hævde at den langsomme stil tvinger publikum til opmærksomhed, mens andre vil sige at det gør den kedelig, siger han.

"Jeg vil give begge parter ret," siger Jacob Schulzinger om filmen, der er lavet i samarbejde med den københavnske dokumentarfilmsfestival CPH:DOX.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.