Balletstjernen Margrethe Schanne er død

Margrethe Schanne blev kendt både herhjemme og i udlandet som det 20. århundredes helt store romantiske og dramatiske ballerina.

Danmark anno 1950. Margrethe Schanne danser Sylfiden sammen med Poul Gnatt på Det Kongelige Teater.
Danmark anno 1950. Margrethe Schanne danser Sylfiden sammen med Poul Gnatt på Det Kongelige Teater.

»Sjælfuldhed er kernen i Margrethe Schannes kunst, og det, som gør hende til en sjælden danserinde - ikke blot i den danske ballet, men i det internationale teater.« Sådan skrev Berlingske Tidendes balletanmelder Svend Kragh-Jacobsen i sin bog om og til Margrethe Schanne, da hun i 1966 tog afsked med Den Kgl. Ballet.

Nu har Margrethe Schanne taget afsked med verden. Torsdag morgen sov hun stille ind, 92 år gammel, skriver DR Kultur. 

Margrethe Schanne var i mange år den helt store balletstjerne herhjemme og opnåede blandt andet at blive afbildet på danske frimærker. For da Henry Thelander i 1957 skabte sit berømte sylfide-frimærke - det første frimærke herhjemme med en danser - var det Margrethe Schanne, der blev portrætteret i et svævende sylfidespring.

Blev ét med Sylfiden

I sin afsked med Den Kgl. Ballet dansede hun af i titelrollen i Sylfiden, som hun i den grad var blevet ét med gennem de mere end 100 gange, hun havde danset partiet. Og både herhjemme og i udlandet husker ældre balletgængere Margrethe Schannes gribende fortolkninger af Sylfiden, der heldigvis findes dokumenteret på film, så også yngre generationer kan opleve det 20. århundredes store romantiske ballerina i hendes glansrolle.

Som balletbarn på Det Kgl. Teaters balletskole fik Margrethe Schanne tidligt Bournonville-stilen ind under huden, og da hun i 1945 første gang dansede titelrollen i Sylfiden, havde hun allerede fanget rollens væsen.

Hun debuterede i 1939 som sommerfugl i Harald Landers opsætning af Bournonvilles Valkyrien. Herefter fulgte roller som den unge pige i Rosendrømmen og frøken Maj i Tolv med Posten, inden hun i 1942 igen var sommerfugl, nu i Landers symbolske frihedsballet, Våren.

En rolle, der året efter førte til hendes udnævnelse til solodanser.

Også berømt i udlandet

Med sin stærke fortolkning af vanvidsscenen i Giselle blev hun berømt langt uden for Danmarks grænser, og herhjemme modtog hun i 1955 teaterjournalisternes hæderspris, Teaterpokalen, for netop titelrollen i Giselle. Samme år kunne man opleve hende fuld af mystik og erotik i Balanchines Søvngængersken over for den purunge dansepartner, Henning Kronstam.

Som den første herhjemme dansede hun det teknisk udfordrende parti som Aurora i Tornerose. Hun var vittig som dessert i Slaraffenland og pikant som Columbine i Drømmebilleder. Men hun kunne også være en hadefuld Medea i Birgit Cullbergs koreografi og smertefuld realistisk som Irene Holm i Elsa Marianne von Rosens ballet over Herman Bangs novelle.

Efter sin afsked var Margrethe Schanne i en årrække balletpædagog og prøvede også kræfter med skuespilkunsten.

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.