Aros udfordrer sin Humlebæk-storebror

Et kæmpe spring i besøgstal får Aarhus-museet Aros til at drømme om den dag, hvor Louisiana ikke længere er Danmarks mest besøgte museum.

Olafur Eliassons regnbue-værk på Aros.
Olafur Eliassons regnbue-værk på Aros.

Selv om kunstmuseet Aros gennem mange år har haft besøgstal, der oversteg de oprindelige forventninger det til Aarhus-baserede museum, så har der altid været langt op til øverste plads på podiet over mest besøgte museer herhjemme. En podieplads, som Louisiana i Nordsjælland har siddet tungt på.

Men måske blæser der alligevel nye vinde i »museums-kampen«. I hvert fald i disse år.

En enorm tilgang i besøgende fra 2010 til 2011 på mere end 130 procent har ifølge seneste måling fra Danmarks Statistik fået Aros til at bide nordsjællænderne i haserne.

Aros kan endda prale af at have forbipasseret de populære museer Ny Carlsberg Glyptotek og Nationalmuseet på sin vej mod status som Louisiannas førsteudfordrer. Det samlede besøgstal hos Aros var sidste år 523.000 gæster, mens Louisiana havde 629.000 besøgende i Humlebæk.

Og i Aarhus er man klar til at tage udfordringen op, selv om man erkender, at storebror på Sjælland nok kan blive en svær modstander.

- Vi har en ambition om, at vi en dag rigtig gerne vil slå Louisiana. Det kan være et år, hvor vi har et rigtig, rigtig godt år, og de har et lidt mindre godt år, siger Bjarne Bækgaard, kommunikationschef hos Aros.

- Louisiana er et museum, som vi har meget stor respekt for, og som gør det utroligt godt, så det bliver svært at nå op på siden af dem. Men sidste år var vi i hvert fald tættere på, end vi nogensinde har været før, siger han.

Den enorme fremgang hos Aros sidste år bliver primært tilskrevet to ting. Dels har museet trukket mange gæster til via en særudstilling med billeder af Asger Jorn, og dels har den dansk/islandske kunstner Olafur Eliassons storværk på museets tag, Your Rainbow Panorama, skabt enorm opmærksomhed.

Hos Aros har Bjarne Bækgaard leget med tanken om, at Aarhus-museet kunne overhale Louisiana, hvis de to museer byttede beliggenhed - en tanke han også har delt med direktør for Louisiana, Poul Erik Tøjner.

- Når jeg driller Poul Erik Tøjner med det, så siger han altid, at konkurrencen i Københavnsområdet er langt, langt større. Deres kundegrundlag er større end hos os, da de har Malmö, København og Nordsjælland, men til gengæld er der også større konkurrence i København, siger Bjarne Bækgaard.

Professor i kommunikation på Roskilde Universitet Kim Christian Schrøder har blandt andet beskæftiget sig med, hvad der trækker unge til museer herhjemme. Han medgiver, at Louisiana nok altid vil have en fordel, når det gælder sin placering.

- Louisiana nyder godt af besøg fra udlandet, og museet er blevet en ting, som turister kender til. Og man kan sige, at uanset hvad, de udstiller, så ligger museet i meget smukke omgivelser, og det kan Aros ikke i Aarhus ikke ændre på, siger Kim Christian Schrøder.

Han understreger, at de to museer fungerer meget forskelligt og derfor er svære at sammenligne på indholdssiden, men begge har de været del af den udvikling, som har præget museerne herhjemme gennem de seneste år.

- Museer er de seneste år gået mere og mere ind på området med oplevelsesøkonomi, hvor man virkelig har lagt sig i selen med hensyn til at forny sig – ikke mindst ved hjælp af digitale medier. Sammenlignet med for ti år siden er mange museer faktisk blevet langt bedre til formidling, siger han.

Museerne herhjemme havde i alt 13,3 mio. besøgende i 2011, hvilket er en fremgang på 1,2 million i forhold til året før. En del af den fremgang skyldes dog, at Danmarks Statistik har indregnet en række ekstra museer i forhold til året forinden.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.