Anna Ancher indtager Washington

Anna Ancher har taget turen fra Skagen til Washington D.C, hvor amerikanerne nu kan se 41 af hendes malerier plus 20 andre store værker af skagenskunstnere. Det er første gang, at den danske maler vises samlet i USA.

»Et missionsmøde« fra 1903 er et af Anna Anchers hovedværker. Hun fik Eckersberg Medaillen for det af Kunstakademiet – som på Anna Anchers tid ikke optog kvinder...
»Et missionsmøde« fra 1903 er et af Anna Anchers hovedværker. Hun fik Eckersberg Medaillen for det af Kunstakademiet – som på Anna Anchers tid ikke optog kvinder...

Man kan ikke undgå at se, at den store danske maler Anna Ancher for tiden udstilles i Washington D.C.

Når man fra Franklin Park, hvor rækker af kassebiler indrettet som mobile madboder ved frokosttid udsender en duft af alverdens køkkener, nærmer sig National Museum for Women in the Arts på New York Avenue, ser man en stor poster for den kendte skagensmaler. Og når man træder ind i foyeren i den fornemme museumsbygning, der tidligere har været frimurerloge og biograf (Hitchcocks »Psycho« havde Washington-premiere her i 1960), så bliver man igen mindet om Anna Ancher.

Udstillingen, der har titlen »Anna Ancher og kunstkolonien i Skagen – en verden for sig«, åbnede i sidste uge og varer frem til 12. maj. Den enestående på flere måder. Det er første gang, at Anna Ancher præsenteres i så stort format i USA – hidtil har kun enkelte af hende værker været udstillet, og det er yderst sjældent, at Skagen Museum og Michael og Anna Anchers Hus udlåner så stort et antal centrale værker.

Udstillingen viser 41 værker af Anna Ancher selv og hertil kommer 20 andre af skagenskunstnere, bl.a. hovedværker af P.S. Krøyer, Michael Ancher og Oscar Björck. Udstillingen viser således Anna Anchers værker i sammenhæng med hele det vibrerende kunstmiljø i Skagen fra ca. 1880 til 1910.

Længe undervejs

Udstillingen, der er en af hovedbegivenhederne i den nordiske kulturfestival Nordic Cool, som finder sted i Washington D.C. i disse uger, har været længe undervejs. Grundstenen blev lagt allerede i 2004, da National Museum for Women in the Arts i 2004 havde en udstilling med titlen Nordic Cool (!), som præsenterede nordiske kvindelige designere. Her fik museet kontakt med de skandinaviske ambassader i Washington D.C. Museets tidligere chefkurator kendte til Anna Ancher, og så blev ideen om en stor udstilling født. Chefkuratoren besøgte i 2009 Skagen Museum, hvor man arbejdede videre med planerne, som først nu er blevet realiseret.

Men hvorfor overhovedet en udstilling af Anna Ancher i USA, som selv har så mange fremragende kunstnere?

»Ved siden af at hendes maleri er meget smukt, så er det interessant for det amerikanske publikum at lære en kvindelig kunstner at kende, der fra et så afsides beliggende sted som Skagen var så kunstnerisk banebrydende og så meget på højde med, hvad der foregik i kunstverdenen på det tidspunkt. Hun var på mange måder avant garde i Skagens koloni af kunstnere, og det forsøger vi at fokusere på i udstillingen,« siger Virginia Treanor, kunsthistoriker og kurator for udstillingen.

Udstillingen fokuserer både på det moderne gennembrud og Anna Anchers møde med impressionismen. Hun begyndte efter mødet med fransk kunst selv at simplificere formen og i stedet arbejde med farverne og lyset.

Personlig historie

Men det amerikanske kvindemuseum fortæller også den personlige historie om Anna Ancher, der er et af de helt store skikkelser i dansk malerkunst. Hendes forældre, Ane Hedvig og Erik Brøndum, drev Brøndums Hotel, hvor mange af tidens kunstnere mødtes, når de boede i Skagen. Anna Ancher blev født en nat, hvor selveste H.C. Andersen boede på Brøndums, og det fik hendes mor til at tro på, at hendes datter var født til noget stort.

Det var på hotellet, at Anna mødte billedekunsten, og det var også her, blandt en af de kunstnere, som besøgte hotellet, at Anna fandt sin mand, Michael Ancher. Hans støttede lige som hendes familie Annas kunstneriske ambitioner, hvilket ikke var sædvanligt på den tid, hvor kvindelige kunstnere var i klemme mellem deres arbejde og de traditionelle kønsroller, hvor de skulle tage sig af husholdning og børn. På Anne Anchers tid havde kvinder heller ikke adgang til Kunstakademiet.

»National Museum og Women in the Arts vil gerne vise, hvor moderne Anna Ancher var, og man tager ikke så meget fat på kvindevinklen. Og så vil de gerne fortælle historien om kunstnerkolonien på Skagen og historien om Anna Ancher, den lille pige, der voksede op på Brøndums Hotel,« siger Lisette Vind Ebbesen, direktør på Skagen Museum.

Hun var sammen med museumsinspektør Mette Bøgh Jensen med ved åbningen af udstillingen, og de har begge bidraget til udstillingens katalog.

Lisette Vind Ebbesen betragter udstillingen som en vigtig markering af dansk kultur i udlandet på linje med udstillingen af »Den lille havfrue« ved Verdensudstillingen i Shanghai, Hammershøi-udstillingen i Japan og Abildgaard i Paris.

»National Museum of Women in the Arts ville først lave en udstilling udelukkende med Anna Ancher, men det endte med, at to tredjedel af de 61 værker er af Anna Ancher og resten af andre skagensmalere. Det valgte de, fordi de gravede sig ned i historien om Skagensmalerne og fandt ud af, at det er vigtigt at få præsenteret hele kunstnerkolonien, som Anna Ancher var en del af,« siger Lisette Vind Ebbesen.

Betydningsfuld kvinde

Udstillingen blev åbnet sidste onsdag af kulturminister Marianne Jelved. Hun kaldte Anna Ancher for den formentlig mest indflydelsesrige kvindelige kunster i dansk kunsthistorie.

»Nordisk og dansk kultur er på mode i øjeblikket. Ikke mindst på grund af stærke kvindeskikkelser. Hvis man har set danske TV-serier som »Borgen« og »Forbrydelsen«, ved man, hvad jeg taler om. En stærk og tavs politikvinde og en kvindelig statsminister, som forstår at holde hovedet koldt. Begge kæmper for at skabe balance mellem deres professionelle og private liv. Efter min mening kan Anna Ancher ses som eksemplet på en stærk, nordisk kvinde. På den ene side fik hun mest muligt ud af sit betragtelige kunstneriske talent, og på den anden side insisterede hun på at være ægtefælle og mor,« sagde Marianne Jelved.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.