Forventning

Anmeldere: Det glæder vi os til

Hvad ser Berlingskes anmeldere frem til i forårssæsonen?

Tommy Kenter er »King Lear«. En forestilling Berlingskes teaterredaktør Jakob Steen Olsen glæder sig til.
Tommy Kenter er »King Lear«. En forestilling Berlingskes teaterredaktør Jakob Steen Olsen glæder sig til.

TEATER
Jakob Steen Olsen

»King Lear«

Hvor: Det Kongelige Teater, Skuespilhuset, Store Scene.

Premiere: 5. februar.

Det er Shakespeare, det er Peter Langdal, det er det helt store format. Det komplicerede drama om kongen, der abdicerer til fordel for sine døtre med det resulltat, at han bliver ydmyget af de to, han troede elskede ham, mens han selv forstøder den datter, der siger ham sandheden.

Henning Jensen måtte melde forfald til den rolle, der ventede på ham. I stedet skal det blive spændende at se, hvordan den glimrende skuespiller Tommy Kenter nu løser opgaven med Langdal som strateg.

»Hairspray«

Hvor: Tivoli, Koncertsalen

Premiere: 10. marts

»You can’t stop the beat«: Tivoli skal virkelig gøre meget galt, hvis ikke Broadway-musicalen »Hairspray« viser sig i stand til at hensætte sit publikum i væsentligt bedre humør, end da det indfandt sig.

Historien om den dansegale skolepige Tracy Turnblad, der pludselig befinder sig i spidsen for et raceoprør i 1960ernes Baltimore, er ladet med festlige sange og kulørte figurer. De spilles af et stjernehold, der bl.a. omfatter Silas Holst, Martin Brygmann og Lene Nystrøm.

»Familien der kunne tale om alt«

Hvor: Aarhus Teater, Store Scene

Premiere: 19. februar

Christian Lollike er en af dansk teaters uforfærdede stemmer, der tør bore pegefingeren lige ned i de kollektive, ømme punkter. Han er leder af teatret S/H, men han huserer også undertiden på Aarhus Teater, som den lille københavnerscene har et godt samarbejde med.

Det er her, man kan se Lollikes livtag med det klassiske familiedrama. Men han ville ikke være den, han var, hvis ikke der var svirp til samfundsudviklingen i dette komiske opgør med alle os, der har det med at tale, før vi tænker og som føler, vi har ret til at sige alt. Men er der overhovedet nogen, der lytter efter?

TEATER

Rikke Rottensten

»Nordisk Fjer«

Hvor: Det Røde Rum, Skuespilhuset

Premiere: 17. marts

I sommerferien læste jeg Charlotte Langkildes gigabog »Bedrag« om Nordisk Fjer-skandalen. Og der er ingen tvivl om det dramatiske potentiale, der er i selve den menneskelige historie. Men jeg glæder mig til at se, hvordan instruktøren Rune David Grue også vil få alle regnskaber, revisorptegninger og bestyrelsesmøder til at leve som godt teater, og fem høns blive til 5000 dyner, når Det Røde Rum har premiere på »Nordisk Fjer«.

Aprilfestival på Frederiksberg

Hvor: Hele Frederiksberg kommune

Hvornår: 15.- 17.april.

Tænk bare at skulle sætte foden uden for sin gadedør og så skyller teateroplevelserne ind over én!. Når man bor i det, der tidligere blev kaldt »Teaterkvarteret« i ejendomsmæglerannoncerne, er man godt vant, men i midten af april bliver det ekstra luksuriøst, for der er Frederiksberg Kommune vært for Aprilfestivalen, landets største børneteaterfestival.

200 forskellige børneforestillinger kan man vælte sig i, de fleste er ligeså store oplevelser for børnenes voksne – og så er det gratis. Se hele programmet på aprilfestival.dk

»Cirkusrevyen 2016«

Hvor: Bakken

Premiere: 19. maj

Sidste års Cirkusrevy var så tæt på perfektionen, som man kan komme i en omskiftelig branche, hvor publikums latter, politikernes brølere og et Folketingsvalg midt i spilleperioden kan få afgørende betydning for forestillingens udfald. Det sætter forventningsbarren ret højt for dette års revy. Ligesom jeg også er spændt på at se dygtige Lise Baastrup folde sig fuldt ud på den store og svære scene på Bakken, når skoven igen står grøn.

Lise Baastrup er nyt medlem af Cirkusrevyen 2016.
Lise Baastrup er nyt medlem af Cirkusrevyen 2016.

DANS

Vibeke Wern

»7 Pleasures«

Hvor: Dansehallerne

Premiere: 2. marts

Koreografen Mette Ingvartsen, der sidste år præsenterede sin begavede og anmelderroste solo »69 positions«, vender nu tilbage til Dansehallerne med sit nye gruppeværk »7 Pleasures«.

Her fortsætter den aarhusianske danser/koreograf, der har base i Frankrig, med at undersøge seksualitet og forholdet mellem herskende kropsregimer og samfundsstrukturer. Med tolv dansere på scenen sætter Mette Ingvartsen denne gang fokus på begrebet nydelse og stiller bl.a. spørgsmål til, hvordan man kan rykke ved de klichéfyldte billeder, der er knyttet til nøgenhed og seksualitet.

»Don Quixote«

Hvor: Det Kgl. Teater, Gamle Scene

Premiere: 30. april

Nyopsætninger af de store balletklassikere har været en rød tråd i Nikolaj Hübbes repertoireplanlægning, lige siden han tiltrådte som balletmester. Nu gælder det den på én gang komiske og virtuose balletklassiker »Don Quixote«, der er skabt over Cervantes’ populære spanske ridderroman, og som Hübbe nykoreograferer efter russiske Petipas trin.

Sidst Den Kgl. Ballet havde »Don Quixote« på programmet, var det i cubanske Alicia Alonsos version, koreograferet efter Petipa og Gorskij. Ligesom dengang vil balletten også nu folde sig ud i Jens-Jacob Worsaaes smukke scenografi og kostumer, der har fulgt balletten, siden den danske førsteopførelse i 1983.

»Rystet Spejl«

Hvor: Det Kgl. Teater, Skuespilhuset

Premiere: 28. maj

Der er lagt op til et spændende krydsfelt mellem bevægelse og ord, når den London-baserede danske koreograf, Kim Brandstrup, kaster sig ud i at omsætte Søren Ulrik Thomsens digte til dans.

Det er Søren Ulrik Thomsens digtsamling »Rystet spejl« fra 2011, der har givet titel til forestillingen, hvor dansere i alderen 6-70 år vil være på scenen i samspil med video og tekst samt musik af komponisten Hans Abrahamsen. Scenografen Bente Lykke Møller skaber rum og kostumer til forestillingens tre distinkte fortællinger.

OPERA

Søren Kassebeer

»Madama Butterfly«

Hvor: Den Jyske Opera.

Premiere: 5. februar

Der findes puritanere, der finder Puccini for effektjagende, for populær, for meget ... dem om det. For os andre hører han til de fremmeste operakomponister nogensinde, og findes der noget dejligere end »Madama Butterfly« med den smukke og triste historie om den unge japanske kvinde Cio-Cio-San (»Madama Butterfly«) og den amerikanske marineløjtnant Pinkerton?

Nej, det gør der vist ikke, så det er om at gribe chancen, nu da Den Jyske Opera præsenterer en nyopsætning af mesterværket i Aarhus og resten af landet. Butterfly synges på skift af Hye Won Nam og Elsebeth Dreisig, Pinkerton på skift af Magnus Vigilius og Angelo Fiore. Det hele iscenesættes af Stephen Barlow.

Søren Kassebeer ser frem til Puccinis »Madama Butterfly« i Den Jyske Opera.
Søren Kassebeer ser frem til Puccinis »Madama Butterfly« i Den Jyske Opera.

»Figaros bryllup«

Hvor: Det Kgl. Teater, Gamle scene

Premiere: 28. februar

»Figaros bryllup« er som bekendt en uopslideligt dejlig opera, et mesterværk af mesteren Mozart, evigtgrøn og altid på plakaten et eller andet sted.

Snart får en nyopsætning premiere på nationalscenen, og det kan man som Mozart-entusiast ikke være ked af, og det bliver næppe ringere af, at én af vores dygtigste instruktører, Elisa Kragerup, debuterer som operaiscenesætter med denne forestilling. Spændende, spændende. Andreas Spering dirigerer, Palle Knudsen synger grev Almaviva, Sine Bundgaard er grevinden, og Anke Briegel kan opleves i det bedårende parti som Susanna.

»Maskeballet«

Hvor: Malmö Opera

Premiere: 26. marts

Der er en ganske særlig forbindelse mellem Verdis opera »Maskeballet« og Sverige, for dramaets udgangspunkt er et virkeligt svensk drama, nemlig mordet på den svenske kong Gustav III.

At den samtidige censur ikke ville tolerere en opera om et kongemord betød dog, at kongen måtte forvandles til guvernør i Boston, og det er sådan, de fleste kender værket, men det er altså i Stockholm, det foregår, og sådan vil det også være i Leo Muscatos nyopsætning på Malmö Opera. Thiago Arancam synger kongen, og opsætningen dirigeres på skift af Pier Giorgio Morandi och Alberto Hold-Garrido.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.