Anmeldelse: Fem stjerner til »Jagten«

Thomas Vinterbergs ”Jagten” er en enkel historie, der med et modent og detaljeret skuespil engagerer fra start til slut.

Mads Mikkelsen og Thomas Bo Larsen leverer fremragende præstationer i Thomas Vinterbergs "Jagten".

Hvordan reagerer en mand, når der rettes en falsk pædofili-anklage imod ham? Hvilken reaktion eller handling fra den anklagede vil endegyldigt kunne overbevise omgivelserne om uskylden?

Sådan kan man enkelt beskrive de centrale spørgsmål i Thomas Vinterbergs ”Jagten”, der lørdag aften blev vist i hovedkonkurrencen ved filmfestivalen i Cannes. Men der er intet enkelt over det fremragende skuespil i filmen, fra Thomas Bo Larsen i rollen som pigens far, krænket i hele sin grundvold, til Susse Wold i en nøglerolle som institutionsleder, til Mads Mikkelsen som den forurettede og retfærdighedssøgende anklagede.

Mads Mikkelsen i rollen som Lucas har fortjenesten for filmens helstøbte troværdighed. Han er lærer, men er blevet arbejdsløs da landsbyens skole lukker, og må tage et job som medhjælper i en børnehave. Her har Lucas en god kontakt til institutionens børn, ikke mindst til de vildeste af drengene, der bruger ham som brydemakker på legepladsen. Hans bedste ven, formidabelt spillet af Thomas Bo Larsen, har datteren Klara i børnehaven, der hemmeligt plejer en barneforelskelse i Lucas.

Lucas har en anelse om, hvordan det er fat med pigen, og afviser hende på nænsomste vis, da hun lægger et kærestebrev i hans lomme og et kys på hans læber under en vild leg i puderummet. Da børnehavens leder (Susse Wold) ved lukketid har en stille stund med Klara, retter pigen en anklage mod Lucas. Anklagen rummer afvisningens smerte, men er sprogligt inspireret af ”pornosnak”, som pigen har overhørt hos sine ældre søskende. Børnehavelederen kan derfor kun forstå anklagen som funderet i virkelige begivenheder, men da hun og en anden pædagog senere spørger ind til pigen, klapper barnet i af frygt for konsekvenserne.

Hermed ruller katastrofen. Forældrene til børnehavens børn bliver orienteret om begivenheden af de bange pædagoger, og pigens forsøg på at påtage sig skylden er forgæves.

Hadet breder sig landsbyen, og Lucas forsøg på at føre et normalt liv med indkøb i supermarkedet, tolkes som et særligt ondsindet træk ved hans personlighed.

Hele filmen er ubønhørligt og logisk fremadskridende med fuldt ud psykologisk detaljerede karakterer og en logisk handling, der tidligt afmonterer spørgsmålet om skyld eller ikke-skyld til fordel for en detaljeret skildring af indre, skandinavisk desperation. ”Jagten” formår dermed at forny pædofili-temaet, der før er blevet brugt på film, men aldrig så underspillet som her, aldrig så tæt på det menneskelige.

Thomas Vinterbergs casting og instruktion af barneskuespilleren Annika Wedderkop rummer ikke en falsk tone, ikke en postuleret følelse eller kunstig replik. Det er særligt i Mads Mikkelsens og Annika Wedderkops scener sammen, at filmen har sin hovedkapital af følelser, men også det sønderskudte forhold mellem Mads Mikkelsen og Thomas Bo Larsens karakterer er bevægende, ikke mindst fordi deres venskab bliver solidt etableret i en række morsomme og meget ”vinterbergske” scener med nøgenbadning og maskulin drukkammerateri.

”Jagten” er en film, der tåler både gensyn og sammenligning med Vinterbergs ”Festen”, ikke mindst fordi vægten nu ligger på det modne indblik i karakterernes psykologi.

Mest læste

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..