Åh Bonanza

Kulturbloggen Det var sådan det var: Med DR’s hjemmeside Bonanza er nostalgi lige præcis det, den altid har været.

Vinderne af det danske melodi-grand prix I 1988 gruppen hot eyes, med Kirsten og Søren i hovedrollerne - så bliver det vist ikke mere 80'er...
Vinderne af det danske melodi-grand prix I 1988 gruppen hot eyes, med Kirsten og Søren i hovedrollerne - så bliver det vist ikke mere 80'er...
Jeg sidder i en taxa på vej ned ad Store Kongensgade en mørk vinteraften. Det er der jo sådan set ikke noget bemærkelsesværdigt i.

Men pludselig går det op for mig, at jeg befinder mig i 1970erne. En brandhed glædefølelse breder sig i hele min krop – og jeg tvinger straks chaufføren til at køre rundt om Det Kongelige Teater, så jeg kan se, hvad de har på plakaten.

Jeg er både eksalteret og tindrende lykkelig – tænk sig, at være tilbage i barndommens svundne tid, vel at mærke med sin voksne bevidsthed i behold. Med alle de muligheder, der er for at gå på opdagelse. Med alle de muligheder der er for at møde ham den anden – den man var, inden man blev. Men væsentligst af alt: En instinktiv, kogende tryghedsfølelse flyder gennem mine årer. Jeg er kommet hjem!

Og så vågner jeg selvfølgelig – er tilbage på lagenet i uoverskuelige, beklemte 2008, tynget af voksenlivets sjæleangst. Af restskat, pensionsopsparing, huslejeregninger og præstationsbæven.

Hvordan dog forlænge den lykkedrøm? Hvordan komme tilbage til den tid, der var engang? Hvordan holde fast i den ubekymrethed, der omsluttede mig så kort og som gled mig så brutalt af hænde? Se, det er der en helt klar opskrift på – og jeg bestemmer endda selv, hvornår jeg vil drømme, og hvornår jeg vil vågne igen.

Løsningen hedder www.dr.dk/bonanza.

Siden begyndelsen af året har seerne inde på DR’s portal kunnet stemme om, vilke programmer, de gerne vil kunne gense på nettet. Bonanza er fortroppen i det kæmpestore digitaliseringsarbejde, som i årene fremover skal gøre den enorme kulturarv, der ligger gemt i DRs støvede arkiver, tilgængelige for den befolkning, der gennem skattebilletten allerede har betalt for udsendelserne én gang – og som derfor også skal have direkte adgang til den fælles mindebank.

Selv bader jeg mig uforskammet i nostalgien på computerskærmen, mens fladskærmen står forladt og stirrer med sin tomme ansigt inde i stuen. Tag nu bare den samling gamle melodi grandprixer, man nu for første gang kan gense. Jeg slugte dem alle sammen, da jeg var stort barn og teenager hjemme på Fyn. Et eskapistisk behov for en verden, der var skønnere, smukkere og sjovere end min egen? Uden tvivl.

Det var dengang...
Det er tredive år siden, jeg sidst så udsendelserne. Men når Jørgen Mylius i sejrsrus og blomsterhav stikker mikrofonen op i hovedet på Tommy Seebach, der vinder sit andet grandprix med »Krøller eller ej«, så hører jeg mig selv udbryde: »Tommy, hvordan gør du det?«, hvorefter Mylle siger lige præcis det. Jeg har ikke set udsendelsen i 27 år, men nu er jeg der igen. Hjertet banker som sad det på en stortromme. Pludselig er jeg transporteret tilbage til tiden før syndefaldet. Til tiden før mine forældres sølvbryllupsskilsmisse. Til fjensynsstuen med kakkelbordet, hvor familien sad bænket foran det nyindkøbte farve-TV med gravhund, kaffekrus med brun kant og mors hjemmebagte galopkringle med hvid glasur. Hvor far og mor skiftedes til at rakke ned på sangnumrene år efter år, men hvor jeg var alt for optaget af showet på skærmen til at tage notits af noget som helst andet end det spraglede glittershow.

Det show, som nu i reprisen går så uendeligt langsomt, fordi Jørgen Mylius med de smalle slips og det iskolde træk-og-slip-smil skal nævne alle de medvirkende på scenen ned til sidste juhu-dame af hensyn til tidens fagforeningstyranni. Hvor de spændte komponister, tekstforfattere og sangere pulser på den ene cigaret efter den anden i nærbillederne fra kunstnerlogen uden tanke på den politiske korrekthed, som vi slet ikke havde ord for dengang. Hvor en god håndfuld af sangene i 1978 handler om arbejdsløshed, nedtur og fremmedgørelse over for det kapitalistiske samfund – anført af sang nummer et med den festlige titel »Maja og bruttonationalproduktet«. Hvor Mylle siger ord som »kodyl« og »råhygge« og joker med, at det jo egentlig havde været bedst med en seerafstemning, men det jo naturligvis er udelukket. Hvor poppedrengen føler det påkrævet, at han lige forklarer, hvordan en synthesizer virker, nu hvor kapelmester Allan Botcshinsky og resten af orkestret brutalt er smidt udenfor døren og erstattet af præindspillede tracks. Hvor søde unge piger som Nanna Lüders, Mona Larsen, Søs Fenger, Sanne Salomonsen og Kate Svanholm – hænderne op, hvem husker sexede Kate Svanholm? – tygger drøv med lårene og bakker op i baggrunden. Hvor mangesidige Louise Frevert er en af de to søde dansere til førnævnte »Krøller eller ej«, iført babylyseblåt og lyserøde ørevarmere – præcis sådan så alle pigerne i klassen på Henriette Hørlücks Skole i Odense også ud dengang i 1981. Hvor alle damerne pludselig året efter er i mørklilla – det var dengang, der var noget, der hed dikterede modefarver – inklusive Anne Karin, der kvidrer »Når man kun er atten år« til en tredjeplads, skønt hun er fyldt 21. Hun ligner en syngende damefrisør fra Nykøbing Mors. Hvilket passer meget godt, for det er også det, hun er. Hvor Tommy P. synger om verdensfreden iført bukser så stramme, at man skal være glad for, at udsendelsen ikke var i 3-D . Hvor man pludselig forstår, hvorfor drønflotte Susanne Breuning dengang gjorde Århus til Danmarks musical-hovedstad. Hvor der med ét er uforberedte gensyn med pandebånd, glimmerstrik, højttaljerede læderbukser, ruskindsstøvler og benvarmere. Detaljer, som sender den lykkelige nostalgiker lige lukt tilbage i armene på dengang: Åh ja, det var sådan det var. Åh ja, det var sådan vi så ud. Åh ja, det var sådan vi talte, tænkte og troede, at verden altid ville være.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.