Kronikken

Nykredits kunder kan vinde på gebyrsag

Selv ved relativt store forhøjelser af gebyret, vil der være en nettobesparelse for kunderne. Vores analyse viser, at forslaget til den nye forretningsmodel i sin helhed i mange tilfælde vil være en fordel for eksisterende som nye låntagere.

Arkivfoto: Torben Christensen/Scanpix
Arkivfoto: Torben Christensen/Scanpix

Nykredit står for ca. 40 procent af samtlige realkreditlån i Danmark. Virksomhedens beslutninger påvirker dermed mange danske boligejere og virksomheder. Nykredit er landets største realkreditinstitut og udpeget som en systemisk vigtig finansiel institution. Det er derfor afgørende, at Nykredit er velkapitaliseret både for at sikre den finansielle stabilitet i Danmark og for at sikre danskerne adgang til nye realkreditlån med fortsat lave låneomkostninger i international sammenligning.

Siden den finansielle krise er kravene til finansielle institutioners kapitalisering steget markant. Nykredit kan sandsynligvis opfylde de nu kendte kapitalkrav med den nuværende forretningsmodel og priser, når disse krav er fuldt implementeret i 2019. Meget tyder dog på, at der kan komme nye kapitalkrav. Størrelsen og timingen af disse er ukendte, men Nykredits foreningsejede struktur medfører, at det bliver svært for Nykredit at opfylde eventuelle nye krav, da Nykredit kun kan opfylde dem gennem den løbende indtjening. Foreningen Nykredit overvejer derfor at rejse ny kapital gennem en børsintroduktion af Nykredit Holdinng A/S, der er holdingselskab for den samlede Nykredit Realkredit-koncern.

Vi har analyseret, om det er realistisk at børsintroducere Nykredit med den nuværende indtjening, hvad konsekvensen er for låntagerne af et krav om øget indtjening ved en børsintroduktion, og hvad konceptet for KundeKroner (hvor foreningens udbytte fra selskabet sendes videre til låntagerne) betyder for det samlede regnestykke for låntagerne. Der er ikke plads til at beskrive analysens tekniske detaljer og forudsætninger her, men vi kan give vores centrale konklusioner.

Vi viser for det første, at under rimelige forudsætninger om Nykredits fremtidige vækst- og indtjenings-muligheder er værdien af Nykredit med den eksisterende forretningsmodel 0 (nul). Årsagen er, at med den nuværende struktur må Nykredit anvende stort set hele indtjeningen til at finansiere fremtidig vækst i udlån, f.eks. udlån til nye generationer af låntagere og stigende udlån som følge af øget økonomisk aktivitet i Danmark.

Når et selskab må anvende hele sin indtjening til at finansiere fremtidig vækst, er det ikke muligt at udbetale udbytter til ejerne. Aktierne i et sådant selskab, hvor likvidation ikke er en mulighed, er værdiløse! Denne konklusion medfører, at der ikke kan rejses ny kapital gennem en børsintroduktion, uanset hvor mange aktier man måtte være villig til at sælge. Når investorerne ikke kan forvente at modtage fremtidige udbytter fra selskabet, vil de ikke købe aktier i selskabet.

Hvis der skal rejses ny egenkapital skal der ske ændringer i forretningsmodellen. En mulighed er at reducere væksten i udlånet, så der kan betales udbytte til aktionærerne. Det er ikke en attraktiv løsning set fra hverken et forenings-, et låntager- eller et samfundsøkonomisk synspunkt. En anden mulighed er at øge indtjeningen, så der er plads til både at møde en øget låneefterspørgsel og aflønne aktionærerne for deres investering med udbytter eller aktietilbagekøb.

Indtjeningen kan øges gennem reducerede omkostninger i driften eller øgede driftsindtægter, f.eks. gennem forhøjede gebyrer. Forhøjede gebyrer øger værdien af selskabet, hvorved Nykredit skal sælge færre aktier for at opnå et givent provenu ved en børsnotering. Når der skal sælges færre aktier, beholder den nuværende hovedaktionær, Foreningen Nykredit, en større del af ejerskabet (dvs. mindre udtynding af foreningens ejerandel i børsintroduktionen).

Dette er vigtigt, da en større ejerandel til foreningen medfører, at den modtager en større andel af de fremtidige udbytter og derved kan sende en større andel af en højere indtjening retur til låntagerne som KundeKroner. Vi finder som det andet, at under rimelige forudsætninger vil der ikke være nogen betydende effekt på nettogebyret, dvs. på gebyr minus KundeKroner, efter børsnoteringen. Selv ved relativt store forhøjelser af gebyret, vil der være en nettobesparelse for kunderne, særligt hvis vækstmålsætningen modereres, og særlig hvis Nykredit kan få genforhandlet aftalen om, at dele af gebyrstigningerne sendes til samarbejdspartnerne.

Overordnet viser vores analyse, at når man tager både gebyrforhøjelserne og det nye KundeKroner-koncept med i regnestykket, er der intet grundlag for det store postyr i forbindelse med Nykredits annoncerede gebyrforhøjelser og børsintroduktion. Man skal dog som altid i økonomiske vurderinger være påpasselig med ex-ante og ex-post betragtninger.

I vores analyse påvirker gebyrforhøjelserne den resulterende fordeling af ejerskabet mellem foreningen og de øvrige aktionærer og dermed, hvor mange KundeKroner foreningen kan sende tilbage til låntagerne. Når emissionen er gennemført, ligger fordelingen af ejerskabet fast. Foreningen Nykredit (på vegne af låntagerne) og de øvrige aktionærer kan derfor have forskellige interesser med hensyn til fremtidige gebyrforhøjelser og vækst i udlånet.

Vi anbefaler, at Nykredit tænker grundigt over, hvordan man juridisk eller ved udformning af kontrakterne kan løse disse potentielle interessekonflikter allerede inden børsintroduktionen. Ellers må vi sætte vores lid til, at konkurrencen på realkreditmarkedet kan holde den potentielle interessekonflikt i snor. Man skulle nødigt ende i en situation, hvor hovedaktionæren og mindretalsaktionærerne er i konflikt allerede fra starten, selv om foreningen fastholder majoriteten. Prissætningen i børsintroduktion og dermed den resulterende ejerskabsfordeling vil afspejle de nye aktionærers forventninger til resultatet af det spil mellem de forskellige parter, der vil udfolde sig, efter at introduktionen er gennemført.

Der er flere forhold, som vi ikke har beskæftiget os med i vores analyse. Vi har ikke taget stilling til, om Nykredit overhovedet får behov for ny kapital, eller om der kunne være andre realistiske finansieringsmuligheder. Vi mener dog generelt og overordnet, at det er fornuftigt, at en stor og for dansk økonomi vigtig finansiel koncern som Nykredit har direkte adgang til kapital gennem markedet, så dens finansielle beredskab ikke er begrænset til egen indtjening.

Der er også betydelig usikkerhed om de fremtidige kapitalkrav. Denne usikkerhed gør, at Nykredits argumentation har været uklar og ufuldstændig. Vi har heller ikke taget stilling til, om Nykredit har været lidt for hurtigt ude med varslingen af bidragsstigninger pr. 30. juni i år. Endelig overrasker det os, at Nykredit lancerer et nyt KundeKroner-koncept uden at redegøre for dets effekter i detaljer.

Den upræcise kommunikation har medført, at Nykredits omdømme unødigt har lidt skade. Det må ærgre Nykredit, især da vores analyse viser, at forslaget til den nye forretningsmodel i sin helhed i mange tilfælde vil være en fordel for eksisterende som nye låntagere. Nogle af konkurrenterne ser guld for enden af regnbuen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.