Kronik

Motion mod stress er katastrofalt

Mange stressramte bliver rådet til at dyrke motion for at slippe af med det. Men ikke alene virker motion ikke på stress - det risikerer at gøre stressen kronisk.

Motion er kuren mod meget men ikke alt; og hård motion er slet ikke kuren mod stress. Hvile, ro og skovtid på recept burde derimod være normen.
Motion er kuren mod meget men ikke alt; og hård motion er slet ikke kuren mod stress. Hvile, ro og skovtid på recept burde derimod være normen.

»Kære Majken!

Jeg er ramt af stress og sygemeldt på 7. uge. Jeg går til psykolog og læge hver 14. dag og har god gavn af psykologens vejledning og arbejdsredskaber. Jeg har været til samtale på Jobcenteret, som syntes, jeg skulle arbejde ti timer om ugen, men dette er en umulighed for mig, fordi min hjerne ‘slår’ fra efter et til to timers samvær med andre mennesker. Derpå blev jeg pålagt at starte i fitness ti timer ugentligt i ti uger. For noget skulle jeg gøre for at arbejdet kunne modtage refusion af min løn. »Du skal bare ud og have mere adrenalin i kroppen«, sagde rådgiveren.

Min psykolog tager sig til hovedet og siger, at det er det sidste, jeg har brug for lige nu; faste aftaler og voldsom fysisk aktivitet. Mit spørgsmål til dig er: er du af samme overbevisning? Er det skadeligt for min restitution at træne ti timer ugentligt i et fittnescenter? Det skal tilføjes, at jeg går 10.000 skridt dagligt med min hund og er i fuldt vigør med alle mulige huslige sysler, så jeg mangler ikke gøremål. Så er det, filmen knækker i mig, og jeg har brug for flere eksperters mening. Det er et hårdt pres at forholde sig til, nu jeg lige havde affundet mig med, at tiden og mine afslapningsteknikker ville læge mine sår stille og roligt igen.«

Denne desperate henvendelse skrev en stresssygemeldt leder i foråret 2011, og hun er ikke alene. Gennem de seneste år har vi modtaget en voldsomt stigende grad af tilsvarende henvendelser fra virksomheder såvel som fra stress-sygemeldte mennesker, der er i fuldkommen vildrede om, hvad de skal gøre for at blive raske. Motion synes at være blevet en udbredt kur mod stress - en ‘kur’ der rask væk anbefales og påkræves af såvel mange af de praktiserende læger som sagsbehandlerne, der behandler stress-sygemeldte danskere. Vi får i denne sammenhæng sågar henvendelser fra stress-sygemeldte, der bliver truet på sygedagpengene, såfremt de ikke går i fitnesscenter ti timer om ugen.

Denne tilgang er katastrofal og vidner om et uhyre vigtigt indsatsområde, som bliver angrebet helt forkert. 12 procent af danskerne lider af alvorlig stress, og stress koster samfundet 60 milliarder kroner årlig, hvoraf ti procent bruges til behandling.

Hvorfor dette store fokus på motion som løsning? Motion har utvivlsomt mange positive effekter på både krop og sind. Motion øger forbrændingen og iltoptaget, styrker hjertet, muskler og knogler, forebygger depression, beskytter mod type II diabetes samt mod visse kræftformer og en masse andre fantastiske ting. Men for at motion skal virke som medicin, skal træningenførst stresse kroppen rent fysiologisk. Når man løber, spinner, styrketræner eller laver anden hård motion, producerer kroppen et ekstremt højt niveau af stress-hormoner, for at kroppen kan komme op i tempo. Det kræver adrenalin og cortisol (stresshormonerne) og aktivering af det sympatiske nervesystem for at blodtrykket og pulsen stiger, for at forbrændingen øges, samt for at hjernen fokuseres på at få den motionerende til at fortsætte. Allerede efter få minutters hård træning er produktionen af adrenalin steget markant, og efter 30 minutter er produktionen af cortisol også steget markant.

Men det er netop disse selvsamme mekanismer, der er overbelastet, når man er syg af stress. Stress er en tilstand, der udvikles over tid, hvor der overproduceres stresshormoner i nervesystemet. Herved udvikler personen tolerans og fartblindhed i nervesystemet og kan som følge heraf hverken regulere sin adfærd eller sin fysiologi. Hjernen kan også ændre sig rent fysisk på grund af denne overbelastning. Herefter brænder stresshormon-systemet sammen, hvorved produktionen af stresshormoner falder drastisk samtidig med at man er blevet ekstremt følsom over for stressorer. Konsekvensen heraf er kronisk stress. Når man er kollapset med stress og sygemeldt, er kroppen ikke i stand til at restituere effektivt i forbindelse med motion. Normale dagligdags gøremål og aktiviteter føles overvældende og udmattende. Der er absolut ingen kapacitet eller ressourcer til at komme sig efter hård træning, der jo netop langt overstiger kroppens grænser i denne situation.

Effekten / konsekvensen af motion opstår netop i restitutionsfasen efter træningen, hvor kroppen både opbygger det, man har »slidt ned«, samt gør sig stærkere endnu til næste gang, og det samme sker i nervesystemet. Hård motion under en stress-sygemelding svarer til svær overtræning, hvilket gør enorm skade på den stress-sygemeldte, og skaderne er mange. Hård motion under stresssygemelding giver forringet søvn, forhøjet blodtryk, dårlig koncentration, mindsket produktion af testosteron og østrogen, forringet fertilitet, øget puls, ukontrolleret sult, svagere knogler og endda yderligere stress.

Vi har i vores respektive virker begge mødt utallige klienter og kursister med stress, der enten har forsøgt eller ligefrem er blevet tvunget til at dyrke ti timers hård motion om ugen. Men fremfor at få det bedre af motionen, får de stressramte det bare endnu værre. En klient besvimede fx på løbebåndet, og kom først til sig selv ti minutter senere. Dette er desværre mere reglen end undtagelsen, hvilket er konsekvensen af en helt forkert rådgivning. Det er således ikke bare forkert, men direkte katastrofalt, at anbefale hård motion og som behandling af stresssygemeldte mennesker. Motion er fremragende som forebyggelse mod stress, og det er nok her, at misforståelsen oprindeligt er opstået. Faktisk er der få ting, der på enkeltbasis virker lige så godt som motion, når det kommer til mange af de kropslige og psykiske problemer, vi døjer med i det moderne samfund.

Motion virker både forebyggende og behandlende på alt fra Alzheimers til depression til forhøjet blodtryk til knogleskørhed. Faktisk er motion en ’vidunderpille’, men der som alt anden medicin ikke kan kurere samtlige sygdomme. Motion virker fx. på ’ren’ depression, da motion øger produktionen af vigtige signalstoffer såsom dopamin og serotonin samt mængden af Brain-Derived Neurotrophic Factor (hjernens eget ’væksthormon’ og ’EPO’) og fordi det hæmmer inflammation.

Men ved stressudløst depression, virker motion i de mængder og ved den intensitet, hvor det jo ellers er medicin ved depression, som den rene gift. Stressen skal her behandles først og fremmest, depressionen dernæst. Ved stress-sygemelding skal motion erstattes med søvn, hvile, gåture (når man har lyst og energi til dem), blid yoga og udstrækning, langsomme cykelture (når man føler sig parat til det) og tid i naturen i form af rolige gåture. På samme måde som i gamle dage på kursanatorier, hvor de syge fik sol, søvn, frisk luft, ro og masser af natur. Forskning dokumenterer, at skovterapi, hvor man udskrives ’timer i skoven på recept’, hjælper på stress, depression og koncentrationsproblemer samtidig med, at blodtrykket sænkes.

M.a.o. kuren ved en stress-sygemelding er først og fremmest ro og hvile. Og først i takt med, at nervesystemet falder til ro og kroppens og hjernens ressourcer genopbygges, kan bevægelse (ikke motion) optrappes med nænsomhed og nærvær. Blid bevægelse er her med til at genvække nervesystemet, og har man fuld opmærksomhed på sin krops reaktioner, vil man kunne restituere sit nervesystem fuldstændigt og over en periode på typisk 6-12 måneder efter en sygemelding atter kunne nyde positive effekter af intensiv motion.

Det er vores ønske og håb, at såvel de offentlige som private systemer ophører med at anbefale samt afkræve de stress-sygemeldte at dyrke motion, og at den manglende indsigt på stressområdet erstattes af opdateret og korrekt rådgivning. Motion er kuren mod meget, men ikke alt; og hård motion er slet ikke kuren mod stress. Hvile, ro og skovtid på recept burde derimod være normen.

SVAR PÅ KRONIKKEN - Professor: Motion er langt fra »katastrofalt mod stress«

Læs også: Træning kan blive en besættelse

Læs også: Bedre søvn kræver tålmodig træning

Læs også: Chris MacDonald: Den store løgn om søvn

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.