Kronik

Det handler ikke om tudekiks

Helle Busck Fensvig og Andreas Nordkild Poulsen: Landene omkring os har regulering af bogmarkedet - undtagen Sverige, England og Finland, der til gengæld har reduceret moms på bøger. Begrundelserne handler overalt om kulturpolitik: beskyttelse af sproget, styrkelse af læsning. Danmark er et af de mindste sprogområder i Europa, bl.a. derfor er en regulering tiltrængt.

Den danske boghandel er presset. Sidste år lukkede 21 danske boghandlere døren for ikke at slå den op igen. Særligt de små selvstændige boghandlere mærker krisen i bogbranchen, men også boghandlerkæden Arnold Busck er presset. Det er nu, debatten om fremtidens bogmarked skal tages. Venter vi, får vi et bogmarked domineret af bestsellere og uden den diversitet, vi tager for givet i dag. Arnold Busck er Danmarks største og ældste kapitalkæde af boghandlere. 33 butikker på landsplan samt en webshop alle med samme ejer. Koncernen, der også omfatter forlaget Nyt Nordisk Forlag, havde i sidste regnskabsår en omsætning på 419 millioner og mere end 400 ansatte. Med udgangspunkt i koncernens regnskaber og nøgletal for de foregående år, er en række forhold blevet tydelige. Siden man afskaffede de faste priser i Danmark, har særligt fire tendenser været markante:

1. Bestsellerne udgør en stadig større del af bogsalget.

2. Boghandlerne sælger færre bøger.

3. Fortjenesten på den enkelte bog er blevet mindre.

4. Omsætningen på bøger falder hos boghandlerne.

Disse tendenser er i første omgang en udfordring for boghandlerne, men det kan også blive en katastrofe for den danske litteratur. Det er svært at lave eksakte opgørelser over salget af bestsellere, da en bestseller kan være vanskelig at definere. Ser man på årets julesalg, er der en række titler, man uden tøven kan henregne til bestsellere: Jussi Adler-Olsens Marco effekten, Anne Linnets Testamentet og Claus Meyers Chokolade f.eks.

Alle er det titler, der har ligget i toppen af Arnold Buscks Top 10-lister inden for hhv. skønlitteratur, biografier og livsstils-bøger, og som desuden kan købes - ikke bare hos boghandlerne, men også i supermarkederne. Hvis en bestseller defineres som en bog, der ligger, eller har ligget, på en af Arnold Buscks Top 10 bestsellerlister og desuden sælges via andre salgskanaler end boghandelen f.eks. i supermarkederne udgjorde disse ca. 100 titler over 25 procent af det samlede bogsalg op til jul målt i antallet af solgte bøger fra pixibøger til Kraks vejvisere.

Bestsellerne udgør altså en ganske stor del af bogsalget. Ser vi tilbage på 2009, udgjorde samme gruppe ca. 19 procent af det samlede bogsalg. Bestsellerne har altså taget en større del af en kage, der i øvrigt er blevet mindre. Ligesom hos landets øvrige boghandlere er salget af bøger hos Arnold Busck faldet gennem de sidste år. Ser man på antallet af solgte bøger i Arnold Busck-kæden, er der sket et fald på cirka ti procent siden 2009. Faldet havde været større, hvis ikke Arnold Buscks web-butik havde samlet en del af det mistede salg op her har vi oplevet en vækst på over 100 procent årlig over de seneste fire år. Dette kompenserer for en del af tabet i kædens butikker, men det ændrer ikke ved, at vi hos Arnold Busck - altså de fysiske butikker og web-butikken tilsammen - sælger ti procent færre bøger i dag end vi gjorde i 2009.

Det var håbet, at de frie bogpriser ville give billigere bøger til de danske læsere. Prisen på en ny bog ville falde med i hvert tilfælde 20 procent, hvis bogpriserne blev givet fri, kunne man bl.a. læse i denne avis tilbage i 2005. Prisen på bøger er faldet eller rettere: Prisen på bestsellerne er faldet, mens prisen på de såkaldte smalle bøger, og prisen på hele mellemgruppen har holdt sig stabil. Når bestsellerne samtidig udgør en større del af salget, bliver fortjenesten for boghandleren naturligvis også mindre. Jussi Adler-Olsens Marco effekten er et godt eksempel på prisudviklingen på bestsellere. Forlagets vejledende pris er 300 kr., men det var svært at finde bogen til den pris i december. Hos Arnold Busck kostede Marco effekten 169 kr., og det siger sig selv, at boghandlerne ikke tjener deres penge på at sælge til den pris. Men når supermarkederne vælger at bruge bestsellerne som en indtrækkervare, altså en vare, der skal lokke kunderne indenfor i butikken, bliver boghandlerne naturligvis nød til at følge med.

Problemet er, at boghandlerens primære vare er bøger, ikke dagligvarer, og at bøgerne er den vare, boghandlerne skal tjene deres penge på. Resultatet af hele denne udvikling færre solgte bøger, hvoraf flere og flere er bestsellere uden nævneværdig fortjeneste er klar: Boghandlernes omsætning falder. Et kig udover bogbranchen i 2012 viser, at boghandlerne lever af gamle penge. Det kan de naturligvis ikke blive ved med, og derfor ser vi flere og flere lukke. Men er denne udvikling et problem for andre end boghandlerne? Billige bestsellere er jo et gode for forbrugerne, og som forbruger vil vi hellere have den nye Jussi Adler-Olsen bog til 169 end til 300 kr.

Vi vil som læsere og som forbrugere bare også gerne have nogle bøger at vælge imellem og gerne flere end de ca. 100 titler, der falder ind under kategorien bestseller. Det er her, boghandlerne har deres berettigelse, og det er her, boghandlerne har deres styrke: Som sælgere og formidlere af hele bredden indenfor bøger, både romaner og digte, kogebøger og krimier, fagbøger og børnebøger, bestsellere og smalle bøger og hele den store gruppe af mellembøger, der bliver klemt i den utæmmede konkurrence. For når fortjenesten på bestsellerne forsvinder, forsvinder også grundlaget for det brede udvalg, og dermed for alle de bøger, hvor omsætningshastigheden ikke er høj nok til, at det kan betale sig at have titlen stående på hylden.

Med det brede udvalg er boghandleren en vigtig kulturbærer. Den lokale boghandel er ikke bare et indtægtsgrundlag for boghandleren, det er også et udstillingsvindue for litteraturen, og uden dette udstillingsvindue, uden den engagerede, vidende og læsende ambassadør for bogen, som den gode boghandler er, får de mange forfattere, der ikke sælges i supermarkedet, det svært. Ligesom der er brug for den lokale biograf og det lokale spillested, er der også brug for den lokale boghandel. Et sted, hvor man kan møde faguddannet personale, et sted, hvor man kan møde forfatterne særligt de lokale, et sted, hvor man som læser kan finde inspiration til den næste bog og få gode råd, hvad enten det drejer sig om krimier eller lyrik. Accepterer man den præmis, at boghandlerne er kulturbærere, bliver boghandlerlukningerne også kulturpolitik.

Mange aktører i bogbranchen, heriblandt Boghandlerforeningen, arbejder for en ny boglov, og dette arbejde støtter vi helhjertet hos Arnold Busck. Alle lande omkring os har en form for regulering af bogmarkedet - undtagen Sverige, England og Finland, der til gengæld alle har reduceret moms på bøger. Begrundelserne for reguleringerne er forskellige, men bunder alle i kulturpolitiske forhold: Beskyttelse af sproget, styrkelsen af læsning etc. Danmark er et af de mindste sprogområder i Europa, bl.a. derfor er en regulering tiltrængt.

En regulering via en boglov betyder ikke et farvel til lave priser. Der er mange måder at regulere på: Fast pris på bøgerne i en kort periode efter udgivelsen, sortimentsstøtte til boghandlerne, reduceret moms eller styring af nettopriserne, som det er tilfældet i USA. Ingen af disse tiltag vil medføre bogpriser på »500 kr. eller mere«. Boghandlerne holder ikke op med at være købmænd, blot fordi der reguleres. Tværtimod kan vi med en regulering forhåbentlig også i fremtiden nyde godt af et stort og bredt udbud af dansksprogede bøger til konkurrencedygtige priser. Hvis ikke der handles, risikerer vi, at vi om ti år må konstatere, at fremtiden er forbi, og at hverken boghandleren eller den litterære diversitet var en del af den.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.