Klassisk

Orkan blæser violincyklon til landet

Torsdagskoncertens solist blev fanget i en lufthavn – men gav så chancen til endnu et af verdens vidundere.

Alle elskere af musik har sekunder, man foretrækker for andre – kald det kærlighed.

Det to timer korte arrangement med DR SymfoniOrkestret torsdag aften var bare fuld af den slags sekunder. Tænd for genudsendelsen i morgen og mærk glædens vinger.

Alene glæden ved at blive overrasket. Witold Lutoslawski var for eksempel en lille mand med kæmpe karisma. En komponist med flair for det klassiske orkester som socialt fænomen.

Lyden er så at sige det mindste ved hans musik: De høje trompeter kan rigtignok trutte træer helt ude i Ørestad omkuld. De dybe basser kan åbne en sats så tyst, at man knap nok tør trække vejret. Men orkestret nede på scenen er først og fremmest en flok, et hundredtal af individer, et levende studie i gruppepsykologi. Hører man pludselig.

Og overraskelserne bliver ved: En nordamerikansk violinstjerne bremses af orkanen på de kanter og må melde fra. Hvad gør man så?

Man beder en pige fra det russiske overtage rollen som solist. En purung og aldeles ukendt virtuos ved navn Alexandra Soumm. Som så til gengæld leverer et violinspil med fuldstændig vidunderligt foran.

Den mørke skønhed er mageløs i sit engagement og frygtindgydende i fingrenes fart. På sin vis den bedste på violin i koncerthusets korte historie. I hvert fald den mest levende.

At hun skal trækkes med landsmanden Prokofievs triste stykke fra 1917, er bare ærgerligt. Det er et værk med fart kun for fartens skyld. Spillekantisk dåsemad. Gæsten svarer igen med belgieren Ysaÿes fantasi over »Vredens dag«.

Edward Elgars berømte »Enigma-variationer« fra 1899 blev til gengæld hans gennembrud og ejer ikke andet end stærke sekunder. Spillet til sidst torsdag af et orkester på stilistisk hjemmebane og en dirigent på national ditto.

Spændende program. Overraskende gode gæster. Den gådefulde melodi i Elgars åbning er da for resten – ah, pyt.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.