Koncert

Massive Attack holdt mørk og malende triphop-messe

Massive Attack leverede en stemningsmættet og politiseret koncert i Tap 1 søndag aften.

Massive Attack i Tap 1. 7 februar 2016
Massive Attack i Tap 1. 7 februar 2016

Ved ankomsten til Tap 1 kunne man få den tanke, at den kæmpe menneskerand, som stod på en lang, snørklet række, var i færd med at aspirere til en rekord i disciplinen »Verdens længste nu-er-det-jul-igen-kædedans«. Men det var såmænd security-folkene, som var i det kreative hjørne omkring hvordan folk skulle gelejdes ind. Og ind kom vi også, men først efter et lang detour ud på en bagvedliggende parkeringsplads.

Men straks da de bristolske triphop-legender gik på var det slut med julelege. For når Massive Attack er på scenen, er der ikke bare tale om en koncert af almindelig karakter. Man er indlagt til et kulørt totalshow, hvor alle sanser bombarderes med lyd, lys, stemninger og en lang række mere eller mindre politiserede budskaber, som ruller hen over storskærmen bag orkesteret.

Særligt den aktuelle flygtningekrise lå, forståeligt nok, englænderne på sinde, Publikum blev løbende præsenteret for hardcore statistikker over tragediens omfang. Antallet af døde under krigen i Syrien, antallet af nødstedte børn mm. Vi fik det hele råt for usødet på den store skærm. Men ikke på en frelst bonosk facon. Blot i tørre tal. Så kunne vi tænke lidt over dem.

Storkapitalismen fik ligeledes en over nakken. McDonalds, Apple, Facebook m.fl. blev kaldt ud. Og medierne gik heller ikke fri. Her fik man sig dog et godt grin, da sladderbladsoverskrifter som »Linse gider ikke betale topskat til dovne arbejdsløse« og »Buttplug-Dannis’ numse er frisk på nye udfordringer« rullede hen over skærmen.

Glimrende gæster
Musikalsk var der dog ikke noget at fnise hånligt af. Bristol-gruppen kom godt omkring i bagkataloget under den, bastunge, mørkt malende triphop-messe, hvor der skabtes smuk kohærens mellem bandets håndspillede klange og den hvæsende elektronik. Som vanlig bidrog en række glimrende gæstevokalister: Sangerinderne Martina Topley-Bird og Deborah Miller, den 64-årige reggaelegende Horace Andy samt den fremadstormende, hiphoptrio Young Fathers. Hver især bistod de til at skabe en dynamisk og stemningsmættet seance, der både lod plads til melodisk skønhed og uhyggelig dissonans.

Blandt stjernestunderne var en fantastisk udgave af »Angel«, hvor Andys messende røst lå som et beroligende slør ovenpå den ildevarslende og pulserende bund.  Millers sjælfulde vokal på klassikeren »Safe From Harm« og Young Fathers’ hidsige bidrag på den tribal-tunge »Voodoo In My Blood« sad ligeledes i skabet. Kun Topley-Bird faldt lidt igennem på »Teardrop«, hvor hun ikke helt formåede at løfte den tunge arv fra Cocteau Twins' Elizabeth Fraser, som synger nummeret i albumversionen.

Massive Attack satte dog en fed streg under, at de ikke blot er et fortidslevn, der engang for efterhånden længe siden var genrepionerer. Størstedelen af deres triphoppede toner lød nemlig stadig forbandet friske og fængslende i al deres uforsonlige og dystre skønhed. 

Hvem: Massive Attack
Hvor: Tap 1, søndag.

Hør Massive Attacks nye EP »Ritual Spirit« her:

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.