Kommentaren

Vi skal ikke (kun) arbejde mere men bedre

Svend Ulrik Nyholm og Thomas Juhl: Produktiviteten kan øges ved at sikre, at den reelle arbejdstid anvendes på værdiskabende aktiviteter, at ledelsen definerer helt klare mål for virksomheden og skaber en fælles forståelse for disse mål i hele organisationen.

Løsningen synes ikke at være at lægge flere timer ind i arbejdsugen – det vil danskerne næppe acceptere uden at blive fuldt kompenseret. Det handler om at arbejde bedre. Arkivfoto.
Løsningen synes ikke at være at lægge flere timer ind i arbejdsugen – det vil danskerne næppe acceptere uden at blive fuldt kompenseret. Det handler om at arbejde bedre. Arkivfoto.

I Kina er en normal arbejdsuge på mellem 60 og 80 timer, og her er der endda tale om fremskridt i forhold til tidligere. Storbritannien er et af de lande i Europa, hvor der arbejdes mest, mens Danmark er blandt de europæiske lande, hvor der arbejdes i færrest timer. En undersøgelse fra Rockwool-fonden viser, at danskernes arbejdsuge fra 2001 til 2009 er øget med 1,6 timer - fra 37,7 til 39,3 timer om ugen, men også at den faktiske arbejdstid i samme periode er faldet fra 34,5 timer om ugen til 33,2 timer.

Altså, vi arbejder mindre, end vi gjorde førhen. Men et øget antal arbejdstimer er ikke nødvendigvis vejen til øget produktivitet og vækst. Tal viser, at dansk konkurrenceevne gennem de senere år er blevet svækket, og det skyldes ikke kun højere lønomkostninger, men i lige så høj grad en lav effektivitet i danskernes reelle arbejdstid.

Løsningen synes ikke at være at lægge flere timer ind i arbejdsugen det vil danskerne næppe acceptere uden at blive fuldt kompenseret så hvad skal der til for at effektivisere og opretholde Danmarks konkurrenceevne?

Det handler om at arbejde bedre: Virksomhederne skal spørge sig selv, hvorfor der arbejdes, som der gør, og om der kan gøres noget, og hvad, for at forbedre produktiviteten og effektiviteten i det arbejde, virksomhedens medarbejdere udfører.

Først skal vi definere, hvad produktivitet egentlig er for en størrelse. Der findes mange gode bud, blandt andet dem der anvendes i Produktivitetskommissionen m.m. Det handler i virkeligheden ’blot’ om at gøre ’tingene’ bedre, dvs. få mere ud på effektsiden med det samme eller mindre ind på inputsiden. Men det at gøre tingene bedre er ikke nok. Det er lige så afgørende at gøre de rigtige ting.

På engelsk taler man om effectiveness (effektivitet) og efficiency (produktivitet), og disse to begreber resulterer i aktiv værdiskabelse. Danske virksomheder kan og bør fokusere på at skabe så meget og så relevant værditilvækst som muligt.

Denne værditilvækst skabes ved at fokusere på både effektivitet og produktivitet og ikke se sig blind på omkostningerne. Man kan ikke spare sig til succes alene. Et godt eksempel er en virksomhed, der valgte at investere i en forbedring af sin rekrutteringsfunktion ved at ansætte tungere kompetencer og indføre standardiserede processer, værktøjer m.m.

Samlet set steg omkostningerne, men omvendt blev skalerbarheden, dvs. virksomhedens evne til at håndtere mange rekrutteringer samtidigt, styrket, kvaliteten, både i form af tid til ansættelse og kundetilfredshed, blev generelt væsentligt forbedret, og fleksibiliteten ift. rekruttering på andre markeder end hjemmemarkedet blev også bedre. Samlet set blev rekrutteringsfunktionen markant styrket til trods for en stigning i omkostninger.

Vores erfaringer viser, at ca. 30 procent af arbejdstiden anvendes synligt på værdiskabende aktiviteter, mens værdiskabelsen er mere usikker på de resterende 70 procent af arbejdstiden, som fx omfatter faglig udvikling, møder, informationssøgning, herunder sociale medier, fejlretning, kontrol og andre interne aktiviteter. Der skal naturligvis stadig være plads til efteruddannelse og socialt samvær, når vi er på arbejde, men det er altafgørende, at den tid, vi bruger, bruges rigtigt.

Al erfaring viser, at medarbejdere er mest effektive og målrettede i deres tidsanvendelse, når de har en klar forståelse for virksomhedens formål, har rammerne til en koncentreret arbejdsindsats og får udfordrende opgaver i balance med deres evner, og det er lederens fornemste opgave at skabe og fastholde disse rammer til enhver tid, herunder sikre fokus på værdiskabelse.

Det kræver, at ledelsen samt medarbejderne har en forståelse for og skaber en synlighed af, hvordan man arbejder i dag, hvor man er på vej hen i morgen, og hvordan man kommer derhen.

Er det fokus, vi har i dag, også det fokus, vi skal arbejde hen imod i morgen?

Har vi en klart defineret strategi og retning, vi ønsker, vores virksomhed skal bevæge sig hen imod?

En klar forståelse for virksomhedens formål giver medarbejderne forudsætninger og muligheder for at påvirke en løbende effektivisering af virksomhedens ydelser.

De kan påpege og gennemføre tiltag til at øge værdiskabelsen i forhold til virksomhedens kunder, fx sikre gevinster fra automatisering, digitalisering og kompetenceudvikling.

Vi skal ikke gå på kompromis med den unikke work/life-balance, der kendetegner det danske arbejdsmarked. Men vi skal bruge vores arbejdstid rigtigt og dermed bidrage til et stærkere og mere konkurrencedygtigt Danmark.

Produktiviteten kan øges ved at sikre, at den reelle arbejdstid anvendes på værdiskabende aktiviteter, at ledelsen definerer helt klare mål for virksomheden og skaber en fælles forståelse for disse mål i hele organisationen. Det vil på sigt skabe et stort potentiale, der hurtigt kan realiseres gennem god ledelse og sund fornuft.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.