Opinion

Vi prioriterer i Københavns trafik

»Det ville være helt forket at bede det store flertal indrette sig efter et i forvejen meget pladskrævende mindretal.«

Morten Kabell
Morten Kabell

Trængslen på vejene i hovedstaden vil blive fordoblet frem mod 2025 og vil til den tid svare til, at 10.000 danskere skal sidde i kø døgnet rundt, viser en ny analyse fra Region Hovedstaden. Det fik 10. marts Berlingskes lederskribent til at efterlyse politisk handling.

Lederen konkluderer, at: »Investeringer og udvikling må ske ud fra en samlet vurdering af, hvor de gør mest gavn…«.

Det var præcis, hvad Trængselskommissionen lagde til grund for sine anbefalinger i 2013, og dem burde Berlingske måske have kigget nærmere på, før avisen kom med en afklapsning af det røde bystyre i København for at prioritere forholdene for cyklister og buspassagerer på bekostning af bilisterne.

København prioriterer bedre forhold for cyklister og brugerne af den kollektive transport, fordi 45 pct. af pendlerne bruger cyklen til og fra arbejde i København, mens 27 og 23 pct. tager henholdsvis kollektiv transport og bil. Med andre ord er det under en fjerdedel af pendlerne, der tager bilen til og fra arbejde i København. Det ville være helt forket at bede det store flertal indrette sig efter et i forvejen meget pladskrævende mindretal.

Samtidig arbejder vi målrettet på at få endnu flere til at bruge cyklen og den kollektive transport eller en kombination heraf.

Det skyldes, at det er pladsbesparende, og derfor kan vi få flere gennem trafikken, end hvis pendlerne bruger bil. Det giver også store fordele for miljøet i form af mindre støj og luftforurening. Og man kan vel dårligt bebrejde os, at vi tænker på københavnernes sundhed.

Berlingske opfordrer samtidig København til at investere i intelligente lysreguleringer. Det gør vi skam allerede. Sidste år blev vi som den første by i Norden færdig med at udskifte alle styresystemerne i byens trafiksignaler.

Det betyder, at trafikanterne allerede i dag oplever færre nedbrud og dermed et bedre flow i trafikken. Vi har også investeret i ny teknologi, så vi som den første kommune i landet kan fremsætte konkrete løfter om at forbedre rejsetiden for cyklister og buspassagerer med ti pct. frem mod 2018, mens vi vil holde rejsetiden uændret for bilisterne.

Regeringen gør derimod, hvad den kan, for at forværre trængselsproblemerne.

Den har nedsat registreringsafgiften på biler, droppet alle fremtidige investeringer i letbaner i hovedstadsområdet og sendt en klar besked om, at staten ikke længere vil støtte kommunernes arbejde med at skabe gode cykelstier på tværs af kommunegrænserne.

Derimod vil regeringen investere i en havnetunnel, der vil gøre det nemmere at køre i bil til og fra København og forværre problemerne med trængsel flere steder i hovedstaden. Spørg blot min konservative borgmesterkollega, Hans Toft i Gentofte.

Desværre må jeg også skuffe Berlingske, når avisen konkluderer, at der findes andre midler mod trængslen end endnu flere økonomiske byrder for bilisterne. Både Trængselskommissionen og Produktivitetskommissionens slog fast, at der ikke er nogen vej uden om roadpricing.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.