Trossamfundets tågesnak

Prædikanten Haitham Al-Haddad har givet udtryk for, at jøder nedstammer fra aber og svin, at utro kvinder skal stenes og kan voldtages eller bankes af deres mænd. Hvorfor åbner Islamisk Trossamfund sine lokaler for ekstreme folk som ham?

Tom Jensen
Tom Jensen

Mens der har været fokus på de trusler om søgsmål, som Islamisk Trossamfund og prædikanten Haitham Al-Haddad har udsendt til medier, politikere og debattører, og i den forbindelse også det forlig, Berlingske indgik med prædikanten i efteråret som følge af en udokumenterbar formulering i en artikel, så står den egentlige gåde i denne sag uløst tilbage: Hvorfor er det, Islamisk Trossamfund åbner sine lokaler for ekstreme folk som Haitham Al-Haddad, en britisk prædikant, som ved mere end én lejlighed har leveret synspunkter, der i enhver forstand må anses for yderligtgående? Han har således givet udtryk for, at jøder nedstammer fra aber og svin, at utro kvinder skal stenes og kan voldtages eller bankes af deres mænd, og det skriver jeg uden den mindste betænkelighed, for de udsagn kan der føres dokumentation for.

Haitham Al-Haddad var senest inviteret til at tale hos Islamisk Trossamfund 21. august i fjor, og det var dette besøg, som blev en historie i Berlingske og flere andre medier, eftersom det grotesk nok faldt sammen med den markering af medmenneskelig tolerance med trossamfundet, som hundreder af danskere udviste dagen efter, da de dannede fredsring omkring dets bygninger, der havde været genstand for et brandattentat. Sagen er ovenikøbet, at der ikke var tale om nogen engangsforeteelse, en smutter, da Haitham Al-Haddad talte hos Islamisk Trossamfund i august. Tværtimod var det fjerde gang på cirka fire år, han var på besøg. På den baggrund kan det ikke undre, at et flertal i Københavns Borgerrepræsentation efterhånden spurgte, hvad der egentlig foregår i regi af Islamisk Trossamfund, og hvad organisationen dybest set står for? Sympatiserer man med det verdensbillede, eksempelvis en Haitham Al-Haddad står for? Hvorfor knytter man tilsyneladende løbende bånd med sådan en type, nu også i hvad der ligner en fælles juridisk aktion mod den ene og den anden?

Borgerrepræsentationen bad Islamisk Trossamfund svare på det, og ville – hvis ikke der kom et godt svar – afbryde ethvert kommunalt samarbejde med organisationen. I stedet for at svare udsendte Islamisk Trossamfund en besynderlig pressemeddelelse i november under overskriften »Havet lader sig ikke intimidere af regnens komme«, hvor man leverede en gang tågesnak og i stedet affyrede verbale salver mod de københavnske politikere. Konsekvensen af ikke-svaret blev, at Københavns Kommune droppede samarbejdet, og deri gjorde den ret. Siden spurgte Københavns Kommune atter og meget direkte til, om trossamfundet var enig i holdningerne hos Haitham Al-Haddad og andre kontroversielle prædikanter, der har været på besøg. I et brev tilbage sidst i januar svarede Islamisk Trossamfund så, at man ganske vist ikke støtter holdninger om, at det f.eks. er tilladt at dræbe homoseksuelle, at jøder er aber og svin, og at det er tilladt at mishandle sin hustru, men man tog ikke klart afstand fra sine gæsteprædikanter. I fredags valgte Islamisk Trossamfund til gengæld at meddele, at man ikke går ind for stening. Så langt, så godt, men 10.000-kroners spørgsmålet er der stadig:

Hvorfor bringer Islamisk Trossamfund sig gang på gang i selskab med folk som Haitham Al-Haddad, nu også i en haglbyge af trusler om søgsmål?

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.