Opinion

Slip folkeskolerne fri

Carl Holst: Nogle gange får man positivt nyt fra en uventet kant.

Carl Holst, Regionsrådsformand (V) Region Syddanmark
Carl Holst, Regionsrådsformand (V) Region Syddanmark

Formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo, udtalte for nylig, at folkeskolerne skal have større frihed til at tilrettelægge deres undervisning. Ja, han mente sågar, at folkeskolerne kan overgå til at blive selvejende institutioner, ligesom gymnasierne gjorde det med strukturreformen.

Hvor er det befriende at høre lærernes formand gå med på tanken om at slippe skolerne fri.

I mange år har det ellers været et lukket land at diskutere, hvordan skolerne kunne udvikle sig, så de bedst muligt lever op til de ønsker og forventninger, nutidens elever og forældre stiller.

For mig er det afgørende, at eleverne står i centrum. Og det kræver en helt ny måde at lede skolerne på. De skal i mindre grad styres af lands- og lokalpolitikere og i højere grad styre sig selv og råde over deres egne ressourcer, både de menneskelige og de økonomiske.

Det betyder for eksempel, at folkeskolen skal have flere af de frihedsgrader, som de frie grundskoler har i dag. Folkeskolerne skal kunne disponere over budgetterne, og de skal kunne tilrettelægge den undervisning, der kommer eleverne mest til gavn. De skal lære af de gode eksempler og bruge deres erfaringer om, hvad der virker og ikke virker i undervisningen. De skal kort sagt have bedre muligheder for at være skoler.

Vi ser i dag, hvordan mange forældre vælger at sætte deres børn i friskoler, fordi de har større mulighed for at differentiere undervisningen og skabe den skole, som eleverne og forældrene gerne vil have. Også mange prominente politikere har valgt den vej, selvom de som udgangspunkt bakker op om folkeskolen.

I min verden er den eneste fornuftige løsning at styrke folkeskolerne, ikke at begrænse friskolerne. Når forældrene vælger friskoler til deres børn, er det jo ikke nødvendigvis fordi folkeskolen er en fiasko. Det kunne jo være, fordi friskolerne er i stand til at give lidt ekstra. Her vil en model, hvor folkeskolerne omdannes til selvejende institutioner, bringe mange interessante muligheder i spil. Den ansvarlige bestyrelse vil fx kunne give skolen et særpræg eller vælge at opretholde det eksisterende. Bestyrelsen vil også lettere kunne udvælge en skoleleder og det hold, som skal bære skolen. Og som selvejende institution vil det være lettere at involvere lokalsamfundet i skolen.

Friere skoler kan kort sagt sørge for at sikre den kvalitet, der er nødvendig. De senere år har politikerne gjort sig megen umage med at styre skolerne på en masse kvalitetskriterier. Men den bedste kvalitetskontrol med skolerne er den, som forældre og elever yder, når de til- eller sågar fravælger en skole. Derfor vil jeg anerkende udmeldingen fra Danmarks Lærerforening og opfordre til, at det ikke bliver ved de flotte ord. Det er nu, vi skal rykke.

Lad os tænke nye tanker om folkeskolen og sørge for, at fremtidens forældre får spændende valgmuligheder mellem dygtige folkeskoler og friskoler. Vi skal ikke skære alle skolerne over én læst, men give dem hver især mulighed for at udvikle sig, så de passer til den mangfoldighed af elever, de skal hjælpe videre i tilværelsen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.