Berlingske mener

Slip DSB fri

Engang var det Statsbanerne, der kørte med tog i Danmark. Statsbanerne havde ansvaret, herunder for infrastrukturen, og foretagendet var hverken moderne eller effektivt.

ARKIVFOTO.
ARKIVFOTO.

Årtierne gik, uden at hverken togenes hastighed, kvalitet, passagertal eller præcision udviklede sig synderligt. Statsbanerne var et væsen, ligesom telefonvæsenet, belysningsvæsenet og de andre offentlige monopoler med myndighedsbeføjelser, som havde ansvaret for at drive grundlæggende infrastruktur i landet.

Men i de seneste årtier er disse væsner erstattet med virksomheder. Nogle er solgt og er blevet til private virksomheder; andre, som DSB, er blevet til offentligt ejede virksomheder, der agerer, som om de er private. DSBs påståede anvendelse af skatteborgernes penge til at betale et PR-bureau for at holde en kritisk journalist fra DSBs dør tyder imidlertid på, at DSB ganske har fortrængt, at det faktisk stadig er offentligt ejet. Hvis det viser sig at være sandt, at DSB har betalt et PR-bureau for at beskæftige en kritisk freelance-journalist med alt andet end DSB, har DSB i første omgang et stort internt oprydningsarbejde foran sig. En privat virksomhed, der benytter den form for manipulation, har et problem med sin etik. En offentligt ejet virksomhed har dertil et alvorligt problem med sin anvendelse af ejernes, altså skatteborgernes, penge. DSBs ledelse har i al hast bestilt et advokatfirma til at undersøge anklagerne om at betale sig fra kritisk journalistik. Men mon ikke også Rigsrevisionen bør kaste et kritisk blik eller to på DSBs hjemmel til at betale sig fra kritik, hvis det altså er, hvad der er tale om.

Den påståede betaling for at holde en kritisk journalist beskæftiget med andet end DSB blev indledt for nogle år siden; altså før den nuværende ledelse tiltrådte. Der er endnu ikke noget, der tyder på, at den nuværende direktør eller kommunikationschef vidste besked om sagen. Denne svinestreg hvis det er, hvad der er tale om har den nuværende topledelse altså ikke fortjent at belastes af. Sagen er ekstra ærgerlig for den nuværende ledelse, fordi DSB efter de vilde år med kostbare, fejlslagne forsøg på at ekspandere i udlandet, er bragt tilbage på sporet. DSB er i gang med at realisere en nødvendig spareplan og opnår formentlig et overskud for 2012. Lykkes det også at få de problematiske IC4-tog til at fungere, og kan DSB opretholde det sidste års gode drift, kan DSBs passagerer håbe på, at DSB omsider får kraft til at udvikle sine transporttilbud til en standard, der svarer til indeværende århundrede.

I det lys er tiden inde til at frigøre DSB fra det nuværende skizofrene ejerskab, hvor selskabet både skal agere som privat og som offentligt. Med et privat ejerskab kan DSB deltage på lige fod med andre i konkurrencen om at levere moderne, pålidelig transport til danskerne. Øvelsen er ikke så ligetil, som den lyder, blandt andet fordi DSBs nøglepersonel i betydeligt omfang stadig er tjenestemandsansat. Hverken passagerer eller DSB kan imidlertid afvente, at tiden udfaser tjenestemændene. Men hvis der er politisk vilje, må man kunne finde en måde til at slippe DSB fri uanset tjenestemændene.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.