Opinion

Skolen skal være et vindue mod verden

Helle Gudmandsen: Folkeskolereformen er inspireret af Canada - men ved eleverne, hvor Canada ligger?

Helle Gudmandsen, Uddannelseskampagnekoordinator, IBIS
Helle Gudmandsen, Uddannelseskampagnekoordinator, IBIS

Den nye folkeskolereform fordrer, at danske skoleelever skal gå mange flere timer i skole, og at de især skal have flere dansk- og matematiktimer. Undervisningen skal være mere praktisk, og matematiske regler skal anvendes i sløjd og hjemkundskab. Brugen af teoretisk viden skal gøres til aktiv anvendelig viden i aktivitetstimerne.

Men vil det sikre eleverne kompetencer i en global verden? Er det nok at være god til matematik og dansk? Uddanner vi eleverne til verdensborgere ved at indføre engelsk med en enkelt undervisningstime fra 1.klasse?

Nej, det gør vi ikke. Ambitionerne for den nye folkeskolereform er ikke høje nok. Det er fint, at eleverne nu skal modtage mere undervisning. Og det er fint, at læring sættes i et praktisk perspektiv. Men der er en stor mangel på global undervisning og læring i interkulturelle spørgsmål i de fælles mål for folkeskolen. Hvornår sætter politikerne fokus på international viden og internationale kompetencer i folkeskolen?

Danske børn og unge får meget af deres viden om verden serveret, når de surfer på internettet eller ser amerikanske TV-serier. Men skal man samarbejde med indiske kolleger, begå sig i den kinesiske IT-industri eller være med til at åbne nye markeder på det afrikanske kontinent, så er det yderst nødvendigt, at man har et mere indgående kendskab til forholdene også i de verdensdele. Ligesom det er nødvendigt, at man har stiftet bekendtskab med forskellige kulturer.

Danske politikere har travlt med at opfordre kommende universitetsstuderende til at tage et halvt års udvekslingsophold på et universitet i udlandet for at sikre sig stærkere international viden og kompetencer. Det er vel ment godt nok - men det er alt for sent!

Hvis Danmark vil skabe fagligt stærke verdensborgere, som kan sælge deres knowhow,og som har tilegnet sig global viden om andre kulturer, så skal disse færdigheder læres mange år tidligere. Det er simpelthen nødvendigt for at begå sig på et internationalt jobmarked.

Derfor må en ny folkeskolereform bringe global undervisning frem i lyset og ind i de nye mål. De foreslåede aktivitetstimer skal selvfølgelig anvendes til global undervisning, der kan samle dansk, engelsk og matematik på tværs, men med et udsyn til verden, der skaber interkulturelle kompetencer.

Vi kunne begynde med at sætte Canada på skoleskemaet og derfra bevæge os ud i kontinenterne uden for Europa og USA.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.