Indspark

Pseudobegivenheder

Henrik Dahl: For tiden er der nærmest en konkurrence i gang: hvem kan angribe Danmarks Radio i det hårdeste sprog for at have iscenesat en lillebitte demonstration? Men inden kritikerne hyperventilerer af forargelse og falder om kuld, blå i hovederne, så prøv at tænke på nogle ting, der sker hele tiden.

Henrik Dahl, Sociolog og forfatter
Henrik Dahl, Sociolog og forfatter

Undersøgelsen, der lige inden Folketinget går i gang med at behandle et lovforslag, rammer medierne. Har de travlt med andet, behøver der ikke ske noget. Men har det PR-bureau, der som regel står bag undersøgelsen, gjort sit arbejde ordentligt, bliver den taget alvorligt. Som man kan se af undersøgelsen, vil vedtagelsen af det nye lovforslag om X have de mest katastrofale konsekvenser. Som man kan se i faktaboksen, er næsten alle mennesker imod den lov, Folketinget skal til at vedtage. Og som de eksperter, der interviewes, siger, er det på kant med alverdens principper og rammelovgivning, hvis loven vedtages.

Konferencen, der holdes på en smuk eller spændende lokalitet, har en svinsk dyr, udenlandsk hovedtaler. I medierne rapporteres pligtskyldigst fra konferencen. En enkelt avis og en enkelt tv-station er så heldige, at de kan få et interview med hovedtaleren. Og hvis alt går vel, bliver den indfaldsvinkel til arrangørernes virke, som arrangøren bedst kan lide, også eksponeret godt og grundigt.

Prisen, der er på et astronomisk beløb, gives i forbindelse med konferencen eller måske ligefrem i forbindelse med en udstilling eller en festival. Er prisen stor nok, kan man forestille sig, et eller andet udenlandsk koryfæ vil komme til København eller Esbjerg eller hvor den nu uddeles, og på den måde kaste glans over byen og den organisation, der uddeler prisen og det formål, festivalen officielt skal forestille at fejre.

Men under alle omstændigheder får den ramasjang, der hersker omkring festivalen, den undrende offentlighed til at tro, at her er regionen eller hele Danmark virkelig fremme og med til at sætte den internationale dagsorden.

Begivenheden så som for eksempel det, der normalt kaldes Verdens største cykelløb. En sportsavis, der fortrinsvis dækker bilisme, har hen over sommeren for lidt at skrive om og desuden brug for at give konkurrenterne én over nakken. Nærmest i desperation lancerer man i 1903 et cykelløb Frankrig rundt, som lidt heldigt bliver en kæmpe succes og gradvis udvikler sig til det, vi kender i dag.

Undersøgelsen, konferencen, prisen og begivenheden er alle fire eksempler på det, den visionære, amerikanske historiker Daniel Boorstein allerede i 1961 omtalte som pseudobegivenheden. Det vil sige en begivenhed, der simpelthen er skabt for at generere mediedækning.

I takt med, at der bliver flere og flere kanaler og i takt med, at gammeldags broadcasting afløses af personlige søgerytmer og mønstre, får klassisk reklame det sværere og sværere. Det naturlige modtræk imod det, hvis man har et budskab, man gerne vil have ud, er (ud over at gå på nettet) at flytte sin opmærksomhed fra reklame til PR.

I lyset af de mængder af pseudobegivenheder, man dagligt udsættes for, er Danmarks Radios lille fif med at bruge statister i noget, der skal forestille at være dokumentarisk, at ligne ved at køre over for gult.

Men måske det bare er en skjult event, der skal fjerne opmærksomheden fra, hvad jeg netop har forklaret Dem?

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.