Opinion

Misforstået kritik af Tobin-skat

Vagn Tovgaard: Berlingskes ledere plejer at fremtræde med en vis lødighed, og derfor var det en ubehagelig overraskelse i lederen søndag 17/2 at møde overskriften »EUs tåbelige Tobin-skat«. Første indskydelse var, at der med dette ordvalg var tale om et vildskud, og at artiklens indhold lå på et højere niveau. Men nej, en gennemlæsning viste, at dette desværre langtfra var tilfældet.

Vagn Tovgaard Civilingeniør
Vagn Tovgaard Civilingeniør

Der opremses fem punkter, som skal forestille at indeholde argumenter, der understøtter overskriftens negative karakteristik af den nævnte skat, men de er alle kendetegnet ved at indeholde en række udokumenterede påstande af konsekvent negativ art, og ingen af dem indeholder så meget som en antydning af en fordel ved den. Imidlertid er hans punkt 4 forsvundet undervejs, så det kan jo være, at der findes en sådan heri!

Det undrer mig, at et så vigtig en reform, som 11 af EUs medlemslande seriøst overvejer at gennemføre, og som kan få afgørende betydning for Europas fremtid, får en så stedmoderlig behandling på lederplads i et af vore førende dagblade. Baggrunden for, at dette er sket, kom imidlertid for en dag, da jeg nåede frem til det sidste punkt. Heri skriver man:

»Det EU, der år efter år poster penge i store virkningsløse prestigeprojekter, udstyres nu med en uhyggelig skatteskrue. Den kan nemt og bekvemt drejes, hver gang der er budgetforhandlinger i Bruxelles.«

Det er en uhyrlighed uden sidestykke. Lige fra sin start i 1957 har EF/EU ud over sikring af fredens opretholdelse gennem et frugtbart samarbejde mellem et stadigt stigende antal af Europas lande befordret en fantastisk velstandsstigning samt en forbedret trivsel på næsten alle betydningsfulde områder i vor verdensdel. På det seneste har Unionen reddet de sydeuropæiske lande – måske endda langt flere – fra en økonomisk katastrofe. Læserne har således ikke at gøre med en objektiv analysator, men med en indædt anti-europæer, der ikke lader sig distrahere af de historiske kendsgerninger i sin sagsfremstilling. Lederens fremstilling kan således ikke bruges til noget.

Spørgsmålet om dansk deltagelse i den omhandlede finansskat må selvsagt i den kommende tid overvejes nøje på et sagligt grundlag, hvor plusser og minusser objektivt vejes op mod hinanden, inden Folketinget får sagen forelagt til afgørelse. Og det kan først ske, når de fulde konsekvenser af både en tilslutning til og en afvisning af de 11 finansministres forslag ligger fuldt belyst i form af relevante analyser og redegørelser m.v. fra dem i vort samfund, som har råd at give herom.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.