Indspark

Minister betyder tjener

Mads Lebech: Ofte når en politisk opposition er mindre tilfreds med en ministers håndtering af en sag, og ministeren ikke nødvendigvis deler opfattelsen, ja, så udsættes ministeren for en belæring om, at »ministeren bør huske på, at ordet minister betyder tjener og undergiven.« Det vil ministeren sjældent føle sig.

Mads Lebech, Adm. direktør, Industriens Fond.
Mads Lebech, Adm. direktør, Industriens Fond.

Det med konkret at tjene andre ligger nemlig generelt svært for den danske folkesjæl. Vi vil gerne være hjælpsomme, når vi selv bestemmer hvornår og for hvem. Min erfaring fra det danske gadebillede siger mig glædeligt, at der ikke går længe fra en turist hiver sit bykort op af lommen og med et halvforvildet blik ser sig omkring, førend en hjælpsom sjæl på et ofte endda ganske formfuldendt fremmedsprog tilbyder sin assistance.

Helt anderledes er det, når turisten stiger ind i en taxa, ankommer til en restaurant eller forsøger sig som kunde i mangen en butik.

Vores servicegener simpelthen som danskere så undertvungent vores ego og selvforståelse, at mange undersøgelser også viser, at turisterne ikke ligefrem rater os højt på servicedelen.

For nylig mødte jeg et par af lærerne fra den danske guide-uddannelse på RUC. Et frisk pust. Særlig at de satte ord på deres iagttagelse af forskellen på, hvor hårdt deres studerende skulle arbejde for at tilegne sig væsentlige dele af den praktiske side af faget, hvis de havde dansk opvækst, frem for hvis det var nogle af de elever, som var udenlandske tilflyttere. En refleksion der også meget godt kan spejles i turisterhvervenes udfordringer, på trods af generel arbejdsløshed, med at rekruttere barnefødte danske medarbejdere til job inden for service, såsom køkken, rengøring, hotel og restauration.

En frisk idé fra de pågældende turistguider var, at der blev lavet AMU-kurser mm., hvor service som begreb og praktisk tillært ville være på dagsordenen. Ingen tror nemlig, det er ond vilje. Det er blot manglende tillæring. I dag er det nærmest kun på visse stjernerestauranter, eller mit foretrukne Sticks- and Sushi, hvor man bydes velkommen, får hjælp med overtøjet, følges til bords, menukortet slås op, drikkevarer skænkes i glas – også undervejs i middagen, og altid høflig forespørgsel med vilje til korrektion, om madens kvalitet mm.

Når man kan de steder, hvor der ikke nødvendigvis ligger en længere tjeneruddannelse bag høfligheden, kan man vel også andre steder.

Nej, vi skal som danskere oppe os, og vi kunne jo starte med at genindføre, at herrerne holder døren for damerne. Man skænker for andre før sig selv osv. Generobring af den almindelige dannelse, så misforstået 68er udløb af ellers fornuftig ligestilling, ikke fortsat gennemsyrer vores gensidige omgangstone og manerer.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.