Mediemøllen

Medieåret 2013

Ida Willig:Det er svært at spå om fremtiden, men ligesom guider til personlige juleborde og originale gaver hører julens aviser til, vil det ikke være et rigtigt nytår uden et par spådomme om det kommende år.

Ida Willig, Lektor, ph.d., RUC
Ida Willig, Lektor, ph.d., RUC

Hvordan bliver medieåret 2013 så? Flere får det svært, og Marianne Jelved kommer til at tage en meget vigtig beslutning.

Er der nogen, der havde det svært i 2012 og som får det lige så hårdt i 2013, er det dagbladene. For hvor skal indtjeningen komme fra, når de betalende avislæsere bliver ældre og ældre (læs: dør) og danske reklamekroner går til Facebook, Google og YouTube. Udfordringen blev ikke løst i 2012, og der er ikke tegn i sol og måne på, at en løsning ligger lige for. Vi kommer helt sikkert til at se flere betalingsmure rundt om netaviser, også på lokale og regionale medier, men spørgsmålet er, hvor mange der er villige til at betale for noget, der har været gratis i årevis. Nok ikke mange.

Vi kan også håbe på, at det bliver sværere at være et mediemenneske med skumle hensigterog slidt moral - hvad end det handler om særlige rådgivere, politikere eller journalister. Efter 2012, hvor offentligheden har været vidne til skattekommissionen, står det klart, at der findes en gigantisk gråzone for udøvelse af mere eller mindre dubiøs offentlighedspraksis. Men intet er så skidt at det ikke er godt for noget, så mon ikke sagen vil have den positive sideeffekt, at der vil blive produceret flere skuffenotater på ministerierne og mere dokumentation på redaktionerne i 2013.

Endelig bliver det sværere at være medieforsker til næste år, fordi selve begrebet »medier« er ved at være svært at holde styr på. Hvis man skal lave en undersøgelse af nyhedsforbrug, var 2012 nok det sidste år, hvor man kunne spørge: »Ser du nyheder på fjernsyn?«. For hvis man nu henter nyhedsudsendelsen ned fra nettet et par timere senere, end den blev sendt, og ser den på en håndholdt skærm, giver det så mening at kalde det »fjernsyn«? Næppe meget længere end 2013.

Og så skal Marianne Jelved tage en vigtig beslutning. Når kulturministeren møder på arbejde den 2. januar, står der »mediestøtte« på den gule seddel, der blev skrevet af Per Stig Møller og er blevet flyttet rundt på skrivebordet i hele Uffe Elbæks ministerperiode. »Mediestøtte« med meget store bogstaver.

Enten er Jelved hurtigere end lynet til at slå håndtasken i bordet og finde flertal for en ny mediestøtte, der ikke kun bakker op om traditionelle trykte medier, men også kan rumme internetmedier. Det ville være den oplagte løsning efter et meget langt forspil, der alt efter hvordan man tæller, går tilbage til udredningen om mediestøtten i 2009 og fortsatte med det såkaldte Dyremoseudvalg. Eller også tænker Jelved: Hmmm, der skal alligevel laves ny aftale om DR fra 2014, så hvorfor ikke udskyde beslutningen og lave en løsning for hele området, der rækker mange år frem. Det kunne måske være fristende, men det ville også gøre den allerede gammeldags mediestøtte et helt år ældre, sammen med de politiske kompromiser og forventningsafstemninger med mediebranchen, der har været arbejdet på indtil videre. En ny mediestøtte i begyndelsen af 2013 vil derimod skabe ro hos aviserne, der vil få større albuerum til nytænkning, når de kender niveauet for mediestøtte i fremtiden. En mediestøtte udmøntet i forhold til journalistisk produktion i stedet for journalistisk distribution vil også give nye aviser - ikke mindst på nettet - en reel chance for at producere nyheder til en målgruppe under 60, og en reel chance for at konkurrere med deres trykte forfædre.

Det skal nok blive et spændende medieår i 2013.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.