Opinion

Lobbyister i demokratiets tjeneste

Morten Grøn og Henriette Søltoft: De meget negative nyhedshistorier med firmaet Waterfront i hovedrollen risikerer at smitte af på en hel branche. Men det er helt uberettiget.

Det lyder nærmest som om, at landets love og regler besluttes i et lukket kredsløb bestående af politikere, Public Relations- og Public Affairs-branchen og dem med den største pengepung og mest anløbne moral.

Men den beskrivelse er ganske enkelt ikke i overensstemmelse med virkeligheden. Det er et helt forkert billede af en kompleks demokratisk beslutningsproces. I den virkelige verden bliver beslutninger først truffet, når baggrund og konsekvenser for borgere, virksomheder og NGOer er undersøgt. Danmarks forpligtelser i EU og resten af verden analyseres og diskuteres i kommissioner, udvalg og medier på baggrund af rapporter, notater og konkrete cases.

Som det fremgår, er det en omfattende proces – heldigvis, for det er jo et gode ved demokratiet, at parterne høres, og sagen undersøges ordentligt, før man beslutter sig. I den proces er det embedsmændenes opgave at forberede politikerne, så de kan træffe beslutningerne på et oplyst grundlag. Men embedsværket kan uanset stor dygtighed ikke egenhændigt analysere sig frem til alle konsekvenser af eventuelle beslutninger. Det er derfor, at vi har høringsprocesser, ekspertudvalg, dialogfora etc., hvor alle dem, som har interesser på spil, bliver inddraget. I den proces er der også brug for PR-rådgivere og lignende. For de repræsenterer deres medlemmer og hjælper deres kunder i dette politiske system, som en advokat repræsenterer sine klienter i det juridiske system. De kan hjælpe til at gøre konsekvenserne af et forslag synlige, ikke blot for den enkelte kunde, men evt. også for en branche, en borgergruppe. Ligesom de kan hjælpe med at navigere i det komplekse landskab, hvor beslutninger træffes.

En professionel PR-rådgiver er netop kendetegnet ved en dyb forståelse af den politiske beslutningsproces og de relevante institutioner og aktører. Det gælder for eksempel rådgivning om lovgivning og regulering, diverse analyser eller andre rådgivningsydelser i den forbindelse. Rådgiverne er i besiddelse af en specialviden, som er oparbejdet gennem lignende opgaver for andre kunder eller talrige projekter for andre brancher. Med erfaring fra andre brancher og kundetyper kan den professionelle rådgiver tilmed overføre viden fra forskellige sektorer, hvilket bidrager til nytænkning i opgaveløsningen. Eksperter i public relation og public affairs er blevet en naturlig del af den demokratiske beslutningsproces. Lige så naturligt er det, at disse eksperter ikke benytter sig af uetiske arbejdsmetoder, som bestikkelse, manglende transparens om hvilke interesser, man repræsenterer eller lignende. Ikke blot fordi det er ulovligt eller uetisk, men også fordi det ikke virker.

Branchen er derfor ikke et symptom på, at noget er galt i vores demokrati. Den er derimod udtryk for en arbejdsdeling i et moderne velfungerende demokrati, hvor rådgiverne fungerer som specialister, så deres kunders synspunkter høres. Og dermed kan kunderne bruge tiden til det, de er bedst til – at drive virksomhed.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.