Mediemøllen

Korrespondent-valgkampen

Ida Willig: I dag fik vi så resultatet af det amerikanske præsidentvalg. Indtil sidste sekund har det været et spændende kapløb mellem Obama og Romney. Lige bag ved de to kandidater har alverdens journalister løbet om kap for at få en original vinkel på mellemtiderne.

Ida Willig, lektor, RUC
Ida Willig, lektor, RUC

Det er det ikke gået så godt med, for stort set alle danske medier er snublet i hælene på hinanden for at fortælle om stormen Sandy’s betydning. Til gengæld har valgdækningen været interessant forskellig på de to største platforme: nettet og TV.

Internettet har almindeligvis ry for at være overfladisk og uselvstændigt, men ser man på, hvordan netaviser og avisblogs har bidraget til dækningen af det amerikanske valg, er der grund til at uddele ros. Som platform har internettet en klar fordel: plads. Masser af plads. I den daglige nyhedsstrøm kan den teoretisk set uendelige mængde plads let blive langtidsparkering for gårsdagens historier, men når det gælder større temaer, kommer pladsen til sin ret. Læserne bliver forkælet med historier, temaer og faktabokse, som enhver kan dykke ned i efter tid, lyst og behov. Jyllands-Posten.dk havde i denne uge eksempelvis både en artikel om »magtfordelingen i den amerikanske kongres« og et TV-indslag, hvor man kunne blive klogere på, hvorfor der er »al den snak om svingstater«. Berlingskes digitale søster b.dk havde også fremragende grafikker og informative baggrundsartikler om alt fra kongres til højesteret, og højt til loftet i mere analyserende artikler som Poul Høis historiske »Her er de 5 bedste præsidenter«. Politiken.dk har haft artikler om social ulighed og sociale medier, men også oplysende baggrundsartikler som »Det stemmer de også om i USA: abort, fri hash og dødsstraf«. Det virker også, som om netaviserne er blevet opgraderet på billedsiden, for både web-TV og fotoserier havde en fremtrædende placering. På en skala fra 1 til 10 var netplatformens dækning af USA-valget – på tværs af titler – en kilde til både hurtige opdateringer og dybere sammenhænge, nærmest helt klassisk old school nyhedstjeneste.

Hvor plads er internettets fordel, er TV-platformens styrke billeder, især de levende. Det kan godt være, at der ikke er tid til den store dybde i nyhedsudsendelserne på TV, men til gengæld får vi et nyhedsoverblik med billeder. Der var bestemt også masser af billeder i dækningen af denne USA-valgkamp. Men trukket lidt skarpt op var det de danske korrespondenter og kommentatorer, der fyldte mest på skærmen. Et godt eksempel var DRs 21 søndag i denne uge. Der var en enkelt reportage om svingstaten Florida, hvor man så en smule til pensionister, tankstationer og alligatorer – og en hel del til DRs korrespondent. Derudover gik stort set resten af udsendelsen med, at DRs andre mandlige korrespondenter og studieværter stillede om til hinanden. Vi så to danske journalister på taget foran Det Hvide Hus, en dansk journalist på et andet tag i USA, en dansk journalist i lufthavnen på vej efter en af de to kandidater, og en dansk journalist, der spillede hovedrollen i Florida-reportagen. Billederne den søndag aften var ikke billeder fra virkelighedens USA, men billeder af danske DR-journalister i den danske medievirkelighed.

Alt i alt to meget forskellige valgdækninger på net og TV. Hvor nettet syntes at få plads til både dybde og bredde, var det som om TV brugte meget af sit visuelle mulighedsrum til at lade journalister tale med journalister – altså ud over at vise billeder fra stormen Sandy’s hærgen. Det er jo også en slags resultat.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.