Opinion

Kom ned fra træet, Anders Bondo

Samina Shah: Dur ikke, siger Anders Bondo som en anden prinsesse og smider hele muligheden for virkelig at nytænke folkeskolen væk, som er nødvendigt for at indfri målet i Danmark om at have verdens bedste folkeskole.

Samina Shah, Byrådsmedlem (K) Viborg Kommune
Samina Shah, Byrådsmedlem (K) Viborg Kommune

Som konservativ hilser jeg det nye udspil velkommen. I vores parti har faglighed altid været omdrejningspunktet, når vi taler folkeskolen. Så selvfølgelig skal vi have engelsk fra 1. klasse i vores folkeskoler. Det virker på landets forskellige privatskoler, hvorfor skulle det så ikke virke her?

En ekstra undervisningslektion i dansk til børnene på mellemtrinnet og i udskolingen vil sikre, at styrkelsen af læseindsatsen fortsætter.

Også matematikfaget får tildelt yderligere en lektion. Ligesom naturvidenskabelige fag bliver tilgodeset. Med de 800 ekstra timer hen over et skoleforløb får vi nu for alvor mulighed for at gøre op med den store procentdel, der hvert år forlader folkeskolen uden de rette fagkundskaber. Samt mulighed for at alle børn uanset faglig formåen bliver udfordret mest muligt.

Helhedsskolen og ikke heldagsskolen (det er to vidt forskellige ting) vil med den indsats, der ligger i oplægget, hvor også lektiestøtte er en delkomponent, sikre, at alle vores børn uanset forældre­opbakning, får bedre mulighed for at opnå fagkundskaber, der gør dem i stand til at kunne klare sig i det videre uddannelsessystem.

Jeg ser det som helt selvfølgeligt, at skolelederne i god dialog og samarbejde med lærerne rundt om på vore folkeskoler får råderum til at sætte en dagsorden, hvor fagligheden kommer i højsædet. Fra konservativ side vil vi have opmærksomheden rettet på, at skolerne får tilført de ekstra midler, der skal til for at få efteruddannet vores vigtigste aktør i folkeskolen, lærerne, til at være linjefagskompetente i deres undervisningsfag.

Min opfordring til Anders Bondo, inden han kravler alt for højt op i træet, er hurtigt at komme ned og tilbyde sig sammen med resten af DLF som konstruktiv samarbejdspartner, så vi i fællesskab kan flytte folkeskolen et stort skridt ind i en ny tid til glæde for både børn og lærere.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.