Opinion

Kastrup og Kattegat hører sammen

Jens Kampmann: Københavns Lufthavn i Kastrup er en af de største arbejdspladser i Hovedstaden. Den er samtidig af vital betydning for de internationale virksomheder i hele Danmark. Skal vi ikke fastholde disse arbejdspladser i stedet for at sende dem til vores nabolande?

Jens Kampmann, Formand for Kattegatkomiteen, tidl. trafik- og miljøminister
Jens Kampmann, Formand for Kattegatkomiteen, tidl. trafik- og miljøminister

I disse dage har der været en intens aktivitet for at sikre SASs overlevelse. Det ser ud til at lykkes i denne omgang. Men forløbet har vist os, at det ikke er en selvfølge, at Skandinaviens største luftfartsselskab kan overleve. Det er også blevet meget klart, at det ikke er en selvfølge, at Københavns Lufthavn kan beholde sin position som en stor international lufthavn med interkontinentale forbindelser – til gavn for erhvervslivet og turismen.

Københavns Lufthavn har et meget mindre opland for passagerer end mange andre af de store europæiske lufthavne. Bl.a. derfor taber lufthavnen markedsandele til andre europæiske lufthavne, og det vil fortsætte.

Skal København for alvor slå sig fast som et internationalt knudepunkt for lufttrafik, er det bydende nødvendigt, at oplandet udvides. København har ikke råd til reelt at afskære hele Jylland, hvor vi allerede i dag ser, at mange vælger at flyve fra Hamburg, fordi tilgængeligheden hertil er langt bedre.

De store broforbindelser har tidligere været med til at udvide oplandet for lufthavnen. Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen har gjort adgangen til Kastrup lettere for mange. Det er straks mere tvivlsomt, om Femernforbindelsen vil bidrage positivt til Københavns Lufthavn. Man kan tværtimod forestille sig, at lufthavnen vil få skarp konkurrence fra både Hamburg og den kommende nye lufthavn i Berlin. Hvis Københavns Lufthavn skal gøre sig forhåbninger om at klare sig i denne konkurrence, er man nødt til at handle nu. I første omgang drejer det sig om at få Jylland med som opland. En fast Kattegatforbindelse vil med ét slag gøre oplandet for Københavns Lufthavn meget større. På kun én time vil man med tog kunne komme fra Horsens eller Aarhus til Københavns Lufthavn. I dag kan 2,6 mio. mennesker nå lufthavnen inden for én time. Dette tal vil blive 50 procent større med en fast Kattegatforbindelse. På to timer vil store dele af Jyllands befolkning kunne nå frem til lufthavnen. Skal hele landet bakke op om Københavns Lufthavn, er det nødvendigt med hurtige, direkte forbindelser til lufthavnen. Det vil gøre det yderst attraktivt at starte flyveturen ud i verden fra København.

Der er ingen tvivl om, at Kattegatforbindelsen – og det deraf følgende større opland – er en forudsætning for, at Københavns Lufthavn kan beholde de direkte interkontinentale forbindelser og ikke blot ende som en fødelufthavn til andre store europæiske lufthavne.

En fast Kattegatforbindelse er en forudsætning for vækst i hele Danmark og særdeleshed i København.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.