Kommentar

Islam – min fortolkning

Er det rimeligt som muslim at bosætte sig i et land med en anden kultur og andre traditioner og så forvente, at dets borgere skal omvendes til islamisk kultur, tradition og livsstil, spørger Latifa Ljørring på sin islamiske baggrunds vegne.

Latifa Ljørring er byrådskandidat for Venstre i Greve
Latifa Ljørring er byrådskandidat for Venstre i Greve

Hvidovre Hospital har af religiøse hensyn valgt, at det kun vil servere oksekød, der er halalslagtet, til samtlige af de over 40.000 patienter.

Hvad bliver det næste?

Jeg er muslim og bestemt ikke ude på at skabe tvivl og mistænksomhed i forhold til islams tanker og regler blandt muslimer. Men islam kan ikke behandle samfundsproblemer i alle livets anliggender. Til dem, der mener, at »Lovgivningen om halalslagtet kød tilhører Allah, og at den er den fuldkomne religion til Dommedagen«, vil jeg sige ahhh, tænk jer nu lige om!

Har vi som muslimer tænkt på omvendt racisme, når vi forlanger, at de med andre religioner skal pålægges vores madvaner? Er det rimeligt at vælge et land med anden kultur og andre traditioner og så forvente at dets borgere skal omvendes til vores tankegang, kultur, tradition, livsstil?

Jeg mener bestemt, at islam eller religion i det hele taget består af enkelte åndelige ritualer og regler, der angår individets moral, mad og drikke, med andre ord et individuelt anliggende udelukkende mellem mennesket og dettes skaber, hvis man tror på det. Den indeholder derfor ikke et livssystem, bestående af omfattende systemer, som ikke fandtes dengang, der organiserer menneskets forhold med sig selv, med sin skaber og folks forhold indbyrdes. Religion er baseret på åndelig tro og overtro, som ikke bygger på forstand, da religionen henvender sig til menneskets følelser og forbyder brugen af forstanden generelt og i troen specielt. Man skal tro på Koranen og Allah med lukkede øjne og sind, selv om religionen ikke kan bekræftes med intellektuelle sanselige beviser, da den ikke tager udgangspunkt i den sanselige realitet.

Religion skal ikke blandes ind i et politisk samfundssystem, mener jeg, da den er upraktisk og ikke kan følge med livets udvikling, fordi den ikke har alternative behandlinger til menneskets behov og samfundets problemer, men er begrænset til individets moral og religiøse ritualer.

Kære muslimer! Mange af os valgte at vinke farvel til vore muslimske lande, pga. utilfredsheden over manglen på demokrati, ytringsfrihed og menneskerettigheder. Man demonstrerer, går i krig, flygter osv. Men når et land som Danmark så tager imod os med åbenhed og omsorg, giver os muligheder osv., hvordan kan vi så møde danskerne med modstand og kritik og tage tingene for givet? Hvor er moralen? Én dag går man til moskeen, og den næste – er det min fornemmelse – tjenes penge på ikke-legal vis.

Vi har valgt at leve og bo her i Danmark, fordi her er et demokrati og en ytringsfrihed, som på ingen måde bygger på islamiske tanker og ideer.

Men når islam ikke er åben for at adoptere Vestens livsanskuelse, tankegang, systemer og værdier, hvorfor vælger man så at bo i et ikke-muslimsk land?

Vesten har også den kristne tro, men det har ikke forhindret skabelsen af idealer og værdier som ophævelse af undertrykkelse af kvinden, tortur, henrettelser af videnskabsmænd, ulige stilling mellem manden og kvinden osv. Hvorfor kan det ikke generaliseres og indføres over hele verden?

Den magt, de muslimske lederere/imamer har, vil de aldrig opgive. Imamer vil aldrig lade uvidende muslimer søge udvikling og fremgang i livet, for derved skal de – ifølge dennes lovgivning – holde op med at tilbede deres skaber og derimod adoptere demokratiet og tilbede hinanden. Sikke noget vrøvl!

Jeg er stolt af at være kvinde i Danmark. I de muslimske lande må kvinder ifølge islam/imamer helt sikkert ikke nyde »frihed«, for så̊ har de adgang til sex før ægteskab, abort osv. Derfor må̊ vi muslimske kvinder ikke tage imod de færdigproducerede løsninger, såsom demokrati, frihed, ligestilling, nationalisme, liberalisering etc. Men det, at kvinder gør, hvad manden siger, uden at sætte spørgsmålstegn ved det, bliver undertrykt og er til rådighed, når man siger til, er ikke dårligt. For det er Allahs lov! Jamen, han der har fortolket koranen, havde helt sikkert ikke kendskab til begrebet dialog.

Efter en hård og blodig kamp mellem tænkere vil jeg personligt sige, at jeg nægter at leve under »Guds lov«, for han er her ikke for at høre på, hvad jeg mener, hvordan jeg lever, mine erfaringer, og hvad jeg har at byde på̊. Jeg kan ikke leve under en lov, som blev implementeret i 600-tallet og ikke kan justeres efter udviklingen.

Religioner er en jungle af problemer, som aldrig vil blive behandlet.

Så jeg siger ja tak til ytringsfrihed. Og jeg siger ja tak til halalslagtet kød, men også̊ til svinekød og et glas vin! Jeg tager snakken med min skaber, når den tid kommer. Når »Dommedagen« kommer.

De, som er utilfredse, kan rejse hjem til et bedre muslimsk samfund med et bedre muslimsk system.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.