Indspark

Intolerance ind med modermælken

Bente Dalsbæk: Da jeg var barn, gik jeg i skole med Aaron på Øster Farimagsgade Skole i København. Jeg husker Aaron som en helt almindelig dreng. Jovist, han gik med kalot og der var noget med madpakken, men jeg husker ikke, at det overhovedet var et emne.

Bente Dalsbæk, journalist og forfatter
Bente Dalsbæk, journalist og forfatter

Det var ikke noget vi talte om. Muligvis fordi det slet ikke var et emne hjemme ved mit eller skolekammeraternes middagsbord. Ligesom det sidenhen heller ikke var et emne, om folk var muslimer, buddhister eller andet hjemme hos os. Altså på andet end det mere nysgerrige plan, og lidt nysgerrig på andre mennesker må man jo gerne have lov at være.

Men det er vist ikke en hemmelighed, at det er et emne i nogle skolegårde, hvad man tror på, og trods en del vasken hænder og lukken øjne, så er der vist ingen tvivl om, at der er jødiske børn i visse skoler, der oplever forfærdelige ting, fra mobning over chikane til direkte hate-crimes.

Det skal der gøres noget ved og det vil regeringen. Derfor er der ’bl.a.’. sat en million af til et helt nyt undervisningsmateriale om fordomme og diskrimination til landets 7.-9. klasser. I omtalerne står der ‘bl.a.’ så jeg må retfærdigvis forudsætte, at dette ikke er det eneste, der skal ske. Det håber jeg i hvert fald ikke, hvor prisværdigt det end måtte være. For det første kender jeg ingen folkeskoler, hvor der undervises i intolerance. Tværtimod er de lærere, jeg kender, særdeles opmærksomme på i undervisningen at lære børnene, at mennesker er forskellige og alle skal kunne være her. For det andet er aldersgrænsen skævt ramt: I 7.-9. klasse er det alt for sent.

Intolerance starter i hjemmene; nogle børn får den ind med modermælken. Børnene bærer det med hen i skolen, og ja, her kan opstå processer, der forstærker det. De bidder af intolerance, der serveres ved middagsbordene, kan hurtigt blive til en boblende gryde af had.

Fra det løftede øjenbryn til den klare nedladende, nedvurderende eller ligefrem racistiske tale: børn afkoder de voksne, lytter og lærer. Derfor forstår jeg faktisk ikke forslaget. I hvert fald ikke hvis det står alene. Hvorfor skal der læsses mere over på selve undervisningen, når det i virkeligheden er forældrenes ansvar, at de har sendt en lille intolerant ‘snothvalp’ hen i skolen?

Vi kan ikke blive ved med at bruge penge på tiltag, der fritager forældre for ansvar og lader andre rydde op efter deres værdiløshed. Jeg ser hellere millionen brugt på forældrekurser i intolerance eller hjemmebesøg.

Vi forældre kræver stigende indflydelse på folkeskolen. Der er altså ikke noget galt i at vende den om: vi kan altså godt tillade os at have en folkeskole, der forventer langt mere af os end at bage kanelsnegle og deltage i trivselsgrupper osv. Giv penge til, at skolen kan få seriøst fat i krebsen på de forældre, der larmende tydeligt praktiserer intolerance og dermed fostrer mobbere, chikanører eller hate-criminals. Holdningsændringer tager tid, javist, men det nytter ikke noget med den der ‘kom over på skolenhvis du har lyst-holdning.

Nogle gange skal døren sparkes ind: forventningerne og kravene til hvilke værdier, der bæres med ind folkeskolens fællesskab, må godt lande midt på middagsbordet. Så er der måske nogen, der æder deres ord igen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.