Opinion

Fra forbrugerbørn til bæredygtig barndom

Bo Normander: Julen er en dejlig tid med familiehygge, god mad og traditioner. Men det er også på denne tid af året, at det slår mig, hvor meget forbrugerismen dominerer vores kultur og samfund.

Bo Normander, Europæisk direktør for Worldwatch Institute
Bo Normander, Europæisk direktør for Worldwatch Institute

Forældre og børn bombarderes med reklamer i de elektroniske medier og på gader og stræder med det simple budskab om at købe mere og mere.

Tænd for fjernsynet eller smart-phonen, og alle mulige reklamer for plastiklegetøj, elektroniske gadgets, Disney-merchandise osv. dukker op på skærmen. Gavesæsonen starter allerede i oktober og står for omkring 60 procent af det årlige salg alene i legetøjsindustrien.

Med de mange milliarder kroner, der bliver brugt hvert år på markedsføring over for selv de mindste børn, er det ikke overraskende, at de hurtigt bliver uddannet til små forbrugere, der kræver mere legetøj, flere gadgets og mere fast food.

Worldwatch Institute har udgivet en ny rapport, From Consumer Kids to Sustainable Childhood, der dokumenterer behovet for at tage de kommercielle aspekter seriøst i forhold til børns skolegang, medieforbrug, og udvikling af normer og værdier.

Børn tror generelt det bedste om det, de ser, og bliver derfor let påvirket af reklamer og manipuleret af industriens markedsføring til at ønske og kræve flere produkter. Derfor er detww blevet almindelig praksis, at marketingfolk aktivt målretter kampagner mod børn.

En ny Gallup undersøgelse viser, at danske børn i alderen 5-16 år gennemsnitligt bruger 41 timer og 30 minutter om ugen på elektroniske medier. Det er stort set det samme som en voksens arbejdsuge. Overdreven brug af medier går hånd i hånd med en høj eksponering af reklamer.

Allerede i 1991 forbød Sverige al reklame til børn under 12 år efter at en rapport konkluderede, at »alle undersøgelser peger på, at det først er efter 12 år, at børn udvikler en bedre forståelse af formålet med reklamer.«

Danmark bør indføre et lignende forbud og arbejde for at området reguleres i hele EU, så reklamefinansierede kanaler som TV3, Cartoon Network og Disney Channel ikke bare sender fra et land med en liberal lovgivning som f.eks. Storbritannien.

Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EESC) under EU har for nylig genoptaget diskussionen om begrænsning af reklamer rettet mod børn. Det kan i sidste ende føre til en fælles lovramme i EU. Men det vil kun ske, hvis der er nok nationale regeringer, der presser på. Jeg savner nogle stærke signaler fra regeringen.

En bedre regulering af reklamer vil hjælpe til, at julen i fremtiden ikke overskygges af kapløbet om gode tilbud og mere forbrug. Vi må holde fast i, at julen skal være en glad, sund og bæredygtig begivenhed.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.