Kommentar

Forskel på deleøkonomi og Uber-økonomi

Uber har intet med deleøkonomi eller klog og grøn omstilling at gøre. Uber tilbyder en billig form for taxikørsel. I direkte konkurrence med landets taxivognmænd og taxichauffører. Det holder ikke. Hvad ville der ske, hvis man gjorde det samme i byggebranchen? Eller åbnede slagterbutikker i danske kældre?

»Uber kan håndteres. Det bliver Uber allerede med forbud i Frankrig, Holland, Sverige, Norge og en lang stribe andre lande. Og også de danske myndigheder har sat Uber på den sorte liste over ulovlige forretnings-modeller ,« skriver Lizette Risgaard og Jan Villadsen.
»Uber kan håndteres. Det bliver Uber allerede med forbud i Frankrig, Holland, Sverige, Norge og en lang stribe andre lande. Og også de danske myndigheder har sat Uber på den sorte liste over ulovlige forretnings-modeller ,« skriver Lizette Risgaard og Jan Villadsen.

Vi kan ikke spå om fremtiden. Men vi skal naturligvis gå 2020, 2030 og 2040 i møde. For de beslutninger, vi tager nu, kan forme fremtiden. Og det gælder både fremtidens job, fremtidens velfærd og fremtidens muligheder for at dele og bruge vores ressourcer bedre via ny teknologi.

Derfor hilser vi naturligvis de nye muligheder for at dele med hinanden og skabe en klog og grøn økonomi velkommen. For eksempel via delebils-ordninger, som når to aalborgensere får et lift til Odense med en bilist fra Frederikshavn, der skal samme vej. Og som modydelse deler benzinregningen, mens regningen for forurening fra tre biler skrumper til en regning for en enkelt bil.

Det er jo både sund og grøn fornuft. Uanset om de tre nordjyder har fundet hinanden på vejen til Odense via Facebook eller GoMore’s delebilsordning.

På samme måde er det grøn og sund økonomisk snusfornuft, når danskerne i tusindtal bytter brugt over nettet: Fra babytøj til konfirmationscykler, som børnene vokser fra, før der er kommet slidmærker eller ridser i lakken. Eller når husejere sender strøm produceret af solfangeren på taget videre ud i elnettet, når der er overskud af egenproduceret solenergi.

Men hvor der er nye muligheder, kan der også være nye store udfordringer. Og det er der naturligvis også i den nye såkaldte deleøkonomi og dens mange nye digitale tilbud.

Et af de nye tilbud hedder Uber, der tilbyder kunder kørsel mellem A og B til en fastsat pris via digital kontakt til villige chauffører med egen bil.

Og sagt med det samme: I vores øjne har Uber intet med deleøkonomi eller klog og grøn omstilling at gøre. Uber tilbyder en billig form for taxikørsel. I direkte konkurrence med landets taxivognmænd og taxichauffører – uden samme krav til sikkerhed, uddannelse, skattebetaling, løn og forsikringer.

På den måde kan Uber falbyde kørsel med passagerer til halv pris. Med betaling via kundernes kreditkort og en konto i Holland, hvor 20 procent af omsætningen ender ubeskattet og uden kontrol hos Uber, mens 80 procent af omsætningen sendes retur til chaufføren, hvorefter det er op til hans eller hendes egen samvittighed at svare skat af indtægten i Danmark.

Det siger sig selv, at den trafik ikke holder. For hvad sker der, når en tilsvarende app og digital platform kan tilbyde samme form for ydelse i byggebranchen. Eller uautoriserede frisørsaloner, tandlægeklinikker eller slagterbutikker i danske kældre og udestuer. Måske endda suppleret med betaling med Bitcoins eller andre former for digitale betalingsmidler, der kan skabe en helt ny parallel sort og ukontrolleret økonomi?

Hvis det sker. Hvem skal så betale for vores sygehuse, skoler og anden velfærd? Hvem kan kontrollere, om dagpenge og kontanthjælp udbetales til danskere uden arbejde? Og hvordan skal arbejdstilsynet og fagforeninger sikre, at arbejdsmiljøet er lovligt og lønnen er OK?

Vi kommer til at diskutere den rivende digitale udvikling med hinanden og med politikerne hurtigt. For hvor går grænsen mellem sort, grå og hvid? Og mellem fornuftig deleøkonomi til gavn for alle og skæv nasse-økonomi til skade for hele samfundet?

Uber kan håndteres. Det bliver Uber allerede med forbud i Frankrig, Holland, Sverige, Norge og en lang stribe andre lande. Også de danske myndigheder har sat Uber på den sorte liste over ulovlige forretningsmodeller, der overtræder love, regler og almindelig sund forretningsmoral. Men hvordan sikrer vi, at de mere fornuftige, gavnlige og sunde nye muligheder kan fungere på den rigtige side af hegnet? Og på måder, der gavner hele samfundet? Det skal vi have fundet løsninger på meget hurtigt.

Vi skal have sikret lige beskatning og ens kontrol uanset, om man lejer sit sommerhus eller lejlighed ud via et bureau eller via digitale tjenester som Airbnb.

Vi skal have sikret klare grænser mellem delebils-ordninger og pirat-kørsel med alternative taxier via digitale tjenester som Uber.

Og som en vigtig selvstændig pointe: Udover klare rammer for registrering, betaling og skat skal der naturligvis ikke være i tvivl om, at den form for job og ansættelsesvilkår, Uber tilbyder, hverken er moderne eller innovative. Tværtimod har Uber skruet tiden tilbage til daglejer-vilkår uden sikker indkomst, pension, forsikring, feriepenge og tryghed.

Vi skal naturligvis sikre klare grænser mellem reel fornuftig deleøkonomi og gammeldags udnyttelse af smuthuller på arbejdsmarkedet. Der er tre klare udfordringer i diskussionen:

Der er forskel på, om man deler døde ting som græsslåmaskiner, biler eller solenergi – eller udnytter og sælger andres arbejdskraft.

Der er forskel på, om man deler en regning for et produkt, man bruger sammen, eller om man spekulerer i sort økonomi og virksomhedsdrift udenom moms, told og skat.

Og der er forskel på, om man arbejder sammen, eller om man laver et set up, hvor man optræder som arbejdsgiver, mens man omgår spillereglerne på arbejdsmarkedet ved at presse mennesker ud i gammeldags ansættelsesformer, der oven i købet går ud på at undgå at betale skat til vores alle fælles deleøkonomi: Det danske velfærdssamfund.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.