Indspark

Folkets skole

Søren Hviid Pedersen: Folkeskolen har altid været en valgplads for enhver tids ideologiske strømninger. I 60erne og 70erne kastede datidens ideologer, marxisterne, sig frådende over folkeskolen, og forsøgte at bemægtige sig den ved at erstatte faglighed med marxistisk pædagogik. Folkeskolens faglighed skulle erstattes med en ’isme’, nemlig marxismen. I dag er situationen den samme.

Søren Hviid Pedersen, cand.scient.pol. og ph.d.
Søren Hviid Pedersen, cand.scient.pol. og ph.d.

I dag er der atter en reform på vej for den ellers hårdtprøvede folkeskole. Og igen forsøger diverse ideologiske strømninger at bemægtige sig folkeskolen og bevæge den væk fra dens folkelige forankring. Senest er det den menneskerettighedsideologiske organisation Amnesty International, der har ytret ønske om, at menneskerettighedsideologien skal sættes på skemaet. Ønsket er, at man skal ’oplyse’ og ’opdrage’ om menneskerettigheder for helt sagesløse børn. Man har nemlig opdaget, at tilslutningen til denne ideologi, menneskerettigheder, er ved at smuldre og for at modvirke dette vil man fra Amnesty Internationals side påbegynde en ideologisk offensiv, der således også indbefatter folkeskolen.

En isme skal indføres i skolen, en ny ideologi, der igen skal terrorisere folkeskolen og ikke mindst børnene. Denne form for ideologisk tænkning er igen et forsøg på at løsne folkeskolen fra dens forankring i en dansk folkelighed. Igen skal folkeskolen bruges til en ’isme’ der prædiker universalisme og despekt for dansk folkelighed og dansk kultur.

Fælles for marxismen og menneskerettighedsideologien er deres tilslutning til en universel ide, for marxismen er det det kommunistiske samfund, for Amnesty International er det en pacificeret verden reguleret af menneskerettighedsorganisationer, der skal tryne alverdens folkeslag, traditioner og demokratier, såfremt disse ikke lever op til Amnesty Internationals ideologiske overbevisninger. Men hverken marxisme eller menneskerettighedsideologi hører hjemme i den danske folkeskole.

Den danske folkeskole er det danske folks skole, et folk der er hjemmehørende i Danmark og som føler sig forbundet med det danske, med danske traditioner og værdier. I den danske folkeskole skal der forkyndes kristendom og dyrkes faglighed, alt sammen under respekt for det nationale, den ramme, der rummer Danmark, det danske folk og dets institutioner. Alt for længe har det borgerlige folkelige Danmark ladet sig undertrykke af repræsentanterne for forskellige ’ismer’. Udspillet til den nye skolereform har mange gode elementer, blandt andet mere fokus på faglighed og flere undervisningstimer. Og så er der elementer, der er mindre heldige.

I denne politiske proces, der skal lede frem mod en ny reform, er det ekstremt vigtigt, at det borgerlige Danmark, af al kraft, forsøger at udelukke ideologiske elementer at snige sig ind i folkeskolen. For denne ideologiske inficering løsriver folkeskolen fra det folkelige, og gør folkeskolen til et ideologisk instrument, der skal pådutte fremtidige generationer af danskere abstrakte frelser-ideologier.

Hermed fremmedgøres fremtidige generationer af danskere i forhold til deres kulturelle, religiøse og nationale ophav. Resultatet af en sådan ideologisering af folkeskolen er uddannelse, ikke af dygtige og fagligt funderede danskere, men derimod uddannelse af rodløse barbarer.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.