Opinion

Folkeskolens falliterklæring

Kashif og Asif Ahmad: Nye tal viser, at over halvdelen af de tosprogede drenge kun kan læse og forstå helt enkle og korte tekster, når de forlader folkeskolerne i Københavns Kommune.

Kashif og Asif Ahmad, lærere
Kashif og Asif Ahmad, lærere
55 pct. er funktionelle analfabeter, mens tallet er 24 pct. for etnisk danske drenge. Blandt 26-29-årige har 42 procent ikke en ungdomsuddannelse og er heller ikke ved at tage en. I 2007 var tallet 51 pct. for tosprogede funktionelle analfabeter, og man kan konkludere, at udviklingen kun har været i en negativ retning. Alle pædagogiske, faglige og politiske tiltag har slået fejl, og det er en kæmpe falliterklæring for den danske folkeskole og de danske lærere. Der skal ske noget nyt, for ellers vil statistikken bare fortsætte de næste mange år.

I debatten har vi gentagne gange hørt, at det er forældrenes ansvar og den manglende opbakning fra hjemmet, som er en af hovedårsagerne til dette problem. Naturligvis spiller forældrene en stor rolle for elevernes skolegang, men ikke desto mindre kan dette ikke være grund nok til, at hele 55 pct. ikke kan læse og forstå et niveau, som er højere end en jumbobog - og dette efter 9 års skolegang.

Talrige studier har gennem tiden påvist, at læreren er den afgørende faktor for børnenes læring. I 2008 konkluderede en gennemgang af 70 internationale undersøgelser om indlæring, at det er mindst lige så vigtigt, at læreren har en positiv relation til eleverne og kan skabe ro i klassen, som at han eller hun har de fornødne faglige evner til at stå distancen med brøker og grammatik. Hvis vi vil øge indlæringen, så er en meget vigtig komponent at uddanne lærerne til at skabe gode og positive relationer. Det er nogle ret præcise kvaliteter, der er afgørende. Det handler om at kunne vise tolerance, respekt, interesse og empati over for hver enkelt elev. Vi ved, at det indbyrdes forhold mellem de voksne og børnene i klassen er yderst væsentligt for børnenes udvikling og læring. Ligeledes er det enkelte barns sociale og følelsesmæssige tilstand af afgørende betydning for barnets lyst til at lære og mulighed for at deltage i undervisningen. Det er barnets engagerede aktivitet med tingene, der bærer tænkningens udvikling, og ligeledes er det samspillet med andre mennesker, der bestemmer udviklingen på det sociale og dermed det faglige område.

Derfor skal læreren til at arbejde på baggrund af relationer og tillid. Han står over for at skulle skabe relationer og tillid mellem sig selv og eleverne. Lærerens opgave er at styrke elevens fundamentale tillid og dermed gøre eleven stærkere, både individuelt og i fællesskabet. Læreren skal være troværdig og besidde personlig autoritet, og som lærere skal vi være optaget af og engageret i elevens både personlige og faglige udvikling.

Desværre er vi i dagens folkeskole til stadighed vidne til, at det er de negative historier, som dominerer. Fordomme, manglende respekt, anerkendelse og kulturforståelse lever i bedste velgående på de danske folkeskoler. Skolelederen fra Ejerslykkeskolen i Odense er blot ét eksempel, som er nået frem til forsiderne.

Vi erkender, at der er mange kompetente og velmenende lærere, som til daglig arbejder hårdt for elevernes bedste. Utallige kurser og efteruddannelser har været en del af folkeskolen i mange år, men vi må krybe til korset og erkende, at vi har fejlet, og at statistikken desværre taler sit klare sprog.

Vi kan som lærere ikke se på dette stiltiende. Det handler også om vores børn, vores fremtid og vores alles fælles Danmark.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.