Opinion

Folk og røvere i Kardemomme By

Dann Sidenius: Nu er problemet med friskolers ret til at bortvise elever uden yderligere varsel endelig kommet på den offentliges debats dagsorden.

Dann Sidenius, Advokat
Dann Sidenius, Advokat

På mange måder ligner friskolers styrelsesform, den måde der regeres på i Kardemomme By. Her er det politimester Bastian, der skriver loven og håndhæver den. Med andre ord: et diktatur.

I Danmark har vi heldigvis grundloven, der giver en vis sikkerhed mod en myndigheds vilkårlig ageren. Det gælder dog ikke dem, der går på friskoler – som også efterskoler hører ind under. En efterskole har sine regler – dem kender man, inden man starter. Og man skal også vide, at eleven i visse tilfælde kan blive bortvist. Problemet er, at håndhævelsen og fortolkningen af reglerne udføres af skolens ledelse. Dermed bliver skolens styre noget, der ligner et diktatur – uden appelmuligheder.

Det er nødvendigt for en efterskole at kunne bortvise elever. Men det er en kraftig indgriben i den unges liv og kan have store konsekvenser – måske kommer man hjem til en uoverskuelig situation.

Hvis den unge, der skal bortvises, ikke har et minimum af rettigheder og bliver hørt og forsvaret, vil bortvisningen give brændstof til bitterhed og vrede, fordi den unge står helt magtesløs over for »myndighedernes« dom. Men værst er, at den form for håndhævelse af regler skaber et kuet og frygtsomt folk, der ser myndigheder som fjender – ikke som medspillere.

På en efterskole, der styres efter disse diktatoriske metoder, vil vi se elever, der lever i frygt, fordi eleven ikke kan overskue konsekvenserne ved f.eks. at indrømme en »forbrydelse«. Og det skaber afstand mellem de voksne og eleverne.

I folkeskolen er problemet ikke så stort, fordi der er forvaltningsretlige grænser for, hvordan man kan behandle et barn. Men på en friskole eller efterskole kan eleven bortvises på grundlag, der er helt urimelige. Det kan godt være, at man kan starte en klagesag, men inden den bliver behandlet, er det løb kørt.

Jeg kender tæt på mit eget liv til flere horrible eksempler, herunder en dreng, der blev bortvist dagen før skoleafslutningen – på tvivlsomt grundlag og uden nogen som helst advarsel for noget, der ikke på forhånd var skrevet i reglerne – en bortvisning, jeg ved at flere af lærerne også undrede sig over. Et helt år på efterskole kan være ødelagt!

Mange efterskoler tager i deres værdinormer udgangspunkt i et grundtvigiansk livssyn – men hvor finder man det livssyn, når man i konfliktsituationer ser stort på grundlæggende demokratiske værdier? Hvor er den uregerlige unges mulighed for at blive set som et individuelt menneske – hvis ledelsen perfidt fokuserer på overtrædelsen. Mit forslag til landets efterskoler er følgende:

1. Meld ud, hvilke konkrete overtrædelser skolen mener bør føre til bortvisning.

2. Meld ud, at ingen bliver bortvist uden at sagen behandles i et konfliktråd.

3. Udnævn en lærer eller udenforstående til at være »elevombudsmand«, hvis opgave det er ved konflikter, at tage elevens parti, uanset hvad det er, der er sket.

4. Udnævn herefter fem-syv ansatte / bestyrelsesmedlemmer til konfliktrådet.

5. Konfliktrådet træffer afgørelse ved hemmelig afstemning efter eleven, »ombudsmanden« og forældrene er hørt.

De unge har krav på en fair behandling, der ligner det man kan komme ud for i det omgivende samfund – uanset hvad de har lavet. Alt andet vil være det rene Folk og Røvere i Kardemomme By med diktator Bastian i spidsen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.