Mediemøllen

Finansdebat?

Ida Willig: Finanskrisen er kommet til debat. Fire år efter den ramte landet som et lyn fra en klar himlen. Både nye og gamle platforme tager kritisk fat om finanskrisen, og både politikernes ansvar, bankernes rolle og forbrugernes adfærd er kommet på dagsordenen. Det er mediernes rolle ikke.

Ida Willig Lektor, ph.d., Roskilde Universitet
Ida Willig Lektor, ph.d., Roskilde Universitet

Ugen har for det første budt på både kritik og decidere anti-kampagner mod Danske Banks kampagne ’New Standards’, der må siges at have fået en pæn portion mediedækning over hele linjen. I centrum står en æstetisk smuk reklamefilm, der viser billeder af blandt andet smeltende isbjerge, aktivister fra Occupy Wall Street-bevægelsen, og en kvinde på arbejde i jakkesæt med en baby på skødet. Danske Bank vil gerne kommunikere, at de er opmærksomme på, at samfundet har ændret sig, og kritikerne synes at samle sig om at sende spørgsmålet tilbage og spørge, hvorfor banken så ikke har ændret sig. Kritik fra Occupy har medført fjernelsen af et klip, der viste en af deres aktivister; det økologiske råd efterlyser en miljø- og klimapolitik, der kan redde det smeltende isbjerg, og det er vel bare et spørgsmål om tid, før nogen begynder at se Danske Banks baby-med-på-job-policy efter i sømmene.

For det andet ruller efterdønningerne stadig af DR-dokumentaren »Sikke en fest«, der blev vist for nylig. Her fire år efter finanskrisen ramte landet, søger dokumentaren at forholde sig kritisk til både bankers, finanssektorens og politikernes rolle og fortælle historier fra de mere eller almindelige danskere, der blev ramt af krisen.

Det er værd at bemærke, at mediernes rolle ikke tages væsentligt op i de to debatter. Det kunne ellers have været spændende. Vi kan selvfølgelig kun gætte, men hvis journalistiske medier havde gravet, analyseret og formidlet bredere om Danske Bank før og under finanskrisen, var banken måske ikke landet så hårdt på gulvet mellem deres egen selvopfattelse og dele af omverdenens opfattelse af dem. Om ikke andet ville en bred, økonomisk journalistik kunne give den danske befolkning et bedre indblik i økonomien, dens rolle for demokratiet, og hvorfor vi kommer til at trækkes med efterdønningerne fra finanskrisen i vores hverdag mange år endnu.

Mediernes rolle bliver heller ikke behandlet direkte i »Sikke en fest« selvom de indirekte spiller en vigtig rolle i dokumentarens dramaturgi. Således gentages klippet fra Anders Fogh Rasmussens nytårstale igen og igen: »Den stærke danske økonomi vækker opsigt (). Det går så godt, at den største risiko i det nye år er, at det faktisk kommer til gå FOR godt«. En sætning, der selvfølgelig ikke bliver kønnere i bagklogskabens lys, men som alt andet lige heller ikke blev gjort til genstand for væsentlig journalistisk granskning dengang. Sat på en spids havde almindelige nyhedsforbrugere ikke grund til at tro, at det gik andet end godt, for de kritiske historier om økonomien var til at overse.

Selvfølgelig er det vigtigt at se på banker og politikere og forbrugere i en national selvransagelse af finanskrisen, men mediernes rolle kunne også være interessant at grave i. Ingen kan være i tvivl om at det er en væsentlig samfundsopgave for medierne at sætte finanskrisen til debat - ligegyldigt om anledningen er en dokumentarudsendelse eller en kampagne - men det er også en væsentlig opgave at formidle, analysere og grave i mediernes rolle i finanskrisen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.