Chefredaktørens blog

Facebook-demokrati

Lisbeth Knudsen: Vi er godt 5,6 millioner danskere og tre millioner af os har en aktiv Facebook-profil på nettet.

Lisbeth Knudsen, ansv. chefredaktør
Lisbeth Knudsen, ansv. chefredaktør

Der er nu over to millioner af os, som tilgår det sociale netværk via mobilen. Der bliver delt 2.860.000 kommentarer dagligt på Facebook i Danmark. Der afsendes 4.867.000 såkaldte »likes« og 333.000 statusopdateringer. Danske Facebook brugere har i gennemsnit 197 venner. Det er ikke spor mærkeligt, at politikerne interesserer sig for at benytte dette enorme forum til at komme i direkte kontakt med vælgerne. 82 pct. af danske virksomheder arbejder ifølge reklame-, medie- og webbureauet Atcore, hvorfra disse tal stammer, med de sociale medier. Problemet er bare, at Facebook som regel mere er et sted, hvor man taler til sit eget spejlbillede af politiske holdninger og bekræfter hinanden blandt venner i rigtigt og forkert, end der er tale om en tværgående demokratisk debat. Problemet er, at Facebook er en uoverskuelig sump af ligegyldigheder, almindelig venne-kommunikation om familie, børn og hunde og interessant meningsdannelse, Problemet er, at hver gang vi har foretaget en statusopdatering eller leveret en politisk kommentar, så registreres disse data om vores forbrug, vores venner og vores politiske holdninger hos et kommercielt foretagende helt uden for dansk lovgivning. Det er Facebook som ejer vores data, vores billeder og vores meningstilkendegivelse i deres univers, og disse data sælger de videre til virksomheder og organisationer, som gerne vil af med målrettede budskaber til os.

Fra at være et redskab til at skabe vælgerkontakt under valgkampene er Facebook nu en afsenderkanal for politiske budskaber og nyheder, som helst ikke skal have professionelt journalistisk modspil, og hvor politikerne selv vil styre timingen og kommunikationen til de få tusinde, som følger dem. Nu er nyheder om ministerafgange og ministerudnævnelser, politiske invitationer og provokationer flyttet ind i Facebook-regi sammen med politiske frustrationer over medierne, som er blevet det folkelige hadeobjekt, som alle kan rakke ned på. Alligevel mener 62 pct. af danskerne ifølge den Gallup, som Berlingske bragte i sidste måned, ikke at det er en acceptabel strategi, at Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, holder sig ude af medierne for i stedet at styre sin kommunikation via Facebook. Indtil videre har medierne i Danmark siddet passivt og set på, mens politikerne har haft totalt bind for øjnene i forhold til Facebooks aggressive registrering af folks persondata. Når politikerne flytter mere kommunikation over på Facebook, må vi tage Facebook som politisk kommunikationskanal alvorligt. Analysere hvem, der er politikerens vennekreds. Iagttage hvad de skriver og mener om politikerens handlinger. Lægge kritiske spørgsmål ud til politikerne via Facebook og udfordre dem i deres »flyverskjul«. Gøre opmærksomhed på, hvordan politikeren har stemt til bestemte forslag, hvis han eller hun ikke selv gør det. Sammenligne hvad politikerne siger i Folketinget og på Facebook. Holde øje med det politiske baglands kommentarer og debatter i forhold til partiets centrale holdninger og meninger. Perspektivet på vores professionelle rolle som demokratiets kritiske vagthund og formidler af demokratisk debat må udvides.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.