Klumme

Dum hele dagen

Eva Agnete Selsing: En ny undersøgelse viser, at heldagsskolen ikke giver bedre faglige resultater. Det anfægter dog ikke vores undervisningsminister, Christine Antorini. Hun går helt uanfægtet videre med heldagsskoleprojektet.

Eva Agnete Selsing, Filosof
Eva Agnete Selsing, Filosof

Den danske folkeskole er en dundrende fiasko. Viden og kundskab er erstattet med »leg og læring« med stadig ringere elevkvalifikationer til følge. Elendige PISA-resultater, bekymrende paratvidenniveau og en alt for høj grad af analfabetisme ved det 9. skoleår, for blot at nævne et par af de tydeligste dårligdomme. Og nu vil undervisningsministeren udvide miseren til at vare hele dagen. Så de unge kan modtage deres u-dannelse i flere timer. Og »lege« sig til dumhed - kyndigt assisteret af en såkaldt »lærer«, der dog tilsyneladende glimrer ved ikke at »lære« de unge særlig meget.

Faldet fra kundskabens tinder begyndte i 1958 og eskalerede med reformpædagogikken. En doktrin, der var en del af den ideologiske kamp mod den borgerlige orden. Den gamle verdens orden, hvor man skelnede mellem sandt og falsk, mellem objektivt og relativt, mellem godt og ondt.

Ved at opløse disse skel håbede radikale kræfter på venstrefløjen at præparere borgernes sind til indførelsen af denne eller hin utopi. Udrensningen af viden og dannelse var afgørende for at eliminere modstand. Tag sproget fra folk, og de kan ikke ytre kritik. Tag kendsgerningerne fra dem, og de ved ikke, hvad der skal kritiseres. Tag moralen fra folk, og de ved ikke, hvorfor.

Frugten høster vi i disse år, hvor vi ikke bare døjer med uformående elever, men også med undervisere, der enten ikke vil, kan eller må optræde som faglige autoriteter. Kombinationen er fatal for alle – både elever og samfund. Dummere generationer giver en fattigere fremtid. Kulturelt og økonomisk.

Men mest af alt er det, lige nu og her, skæbnesvangert for de elever, der virkelig har brug for at lære noget. De såkaldt ressourcesvage. Dem, der ikke har akademikerforældre til at hjælpe med lektierne. Dem, der ikke hjemmefra får en stærk arbejdsmoral. Dem er den danske folkeskole ikke beregnet til. Nej, den er designet til at passe de fløjlsjakkeklædte og hornbrillebærende forældres børn. Dem, hvis indlæringskurve ikke forstyrres af at bygge papmachévulkaner i en hel »kreativ« og »tværfaglig« temauge. De andre unger, hvis forældre ikke læser Politiken, bliver tabt. Uden viden, uden gammeldags faglighed, er der ingen chance for at bevæge sig opad i samfundet.

Og tanken bag helhedsskolen er netop at blande skole og fritid sammen. Det hele skal være »sjovt«, »legende«, »udenfor klasselokalet« og »innovativt«. Stygge floskler, der som altid dækker over et kassabelt produkt.

Helhedsskolen opløser dermed det sidste skel, der er tilbage mellem at lære noget (altså indlæring) og at lege (altså ikke-indlæring). Resultatet er én stor, fordummende pærevælling. Surt show, hvis man hedder Patrick og kommer fra Kalundborg. Tåleligt, hvis man hedder Villads og kommer fra Hellerup.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.