Kommentar

DR: »Borgen« hjernevasker ikke danskerne røde

Morten Hesseldahl: Det er en kende naivt, når Søren Krarup insisterer på at se »Borgen« som et kulturradikalt kampskrift.

»Det er da skønt, at DRs dramaproduktioner har ambitioner om at påvirke danskerne. Påvirke dem til at deltage i den folkelige debat. Påvirke dem til at engagere sig i de fælles udfordringer. Påvirke dem til at tænke selv ved at sætte væsentlige dilemmaer på dagsordenen,« skriver DRs kulturredaktør Morten Hesseldahl.
»Det er da skønt, at DRs dramaproduktioner har ambitioner om at påvirke danskerne. Påvirke dem til at deltage i den folkelige debat. Påvirke dem til at engagere sig i de fælles udfordringer. Påvirke dem til at tænke selv ved at sætte væsentlige dilemmaer på dagsordenen,« skriver DRs kulturredaktør Morten Hesseldahl.

Det er lidt af et slagnummer, familien Krarup i disse uger rejser rundt med i de danske medier: TV-serien Borgen er et kulturradikalt propagandastykke, hvis formål det er »at hjernevaske og ensrette den danske befolkning«. Sådan skriver Søren Krarup i Berlingskes kronik i går.

På DR har vi produceret og sendt en lang række markante dramaproduktioner. Fra »Huset på Christianshavn« over »Matador« til »Taxa«, »Nikolaj og Julie«, »Krøniken«, »Ørnen«, »Rejseholdet«, »Livvagterne«, »Lykke«, »Forbrydelsen« og »Borgen« for nu at nævne nogle stykker fra bagkataloget.

Borgen har i særlig grad fået fat i danskerne. Ikke bare i form af mange seere, men også ved at blive et hyppigt anvendt referencepunkt og som igangsætter af debatter om alt fra magtens omkostninger, over etikken i dansk svineproduktion til synet på prostitution.

Det, synes jeg, er godt. Også udlandet har bemærket Borgen, der foreløbig er solgt til 60 lande og sammen med Forbrydelsen har fået sat dansk TV-drama (og Danmark) på verdenskortet. Den amerikanske spændingsforfatter Stephen King udfærdigede for nylig en top-10 over de bedste TV-serier i 2012. På listen befandt sig tre DR-serier. Borgen lå nummer 1. The New Yorker dedikerede omkring årsskiftet en omfattende artikel til fænomenet under overskriften »Danish Post-modern«, og i Frankrig og England er de decideret gået amok i begejstring over serierne.

Tilbage til Krarupskritik. Er Borgen kulturradikal eller venstreorienteret? Jeg har svært ved at se det. De usympatiske typer findes både til højre og venstre i seriens univers og sågar også i Birgitte Nyborgs eget midterparti. De politiske emner, der tages under behandling, har karakter af almene dilemmaer, der deler de fleste partier – også i virkelighedens verden.

Men lad mig med det samme understrege, at der aldrig har været tale om at levere en én-til-én-fremstilling af dansk politik. Borgen er jo ingen dokumentarudsendelse, men for mig at se en fortælling om at overleve med sig selv i behold i de magtspil, der foregår i politik, i medierne og i privatsfæren. At ville se serien som et kulturradikalt kampskrift, forekommer mig en kende naivt.

Denne trang til at afdække og afsløre kulturradikalismen minder mig om min gamle dansk-lærers udtalte evne til at kunne læse fallossymboler ind i hvad som helst – fra litterære tekster til gadeskilte. Ligesom de gammelfeminister, der ser mandschauvinisme i alt fra Anders And til Knut Hamsun.

Hvis man først én gang har sporet sig ind på, at det nok er sådan, verden hænger sammen, så er det vanskeligt at se den på andre og mere nuancerede måder. Forståligt, men usofistiskeret. Søren Krarup citerer DRs tidligere dramachef Ingolf Gabold for følgende bemærkninger sagt til et københavnsk menighedsrådsblad:

»Hvad Borgen angår, var vi enige om, at De Radikale skulle bringes ind som midtsøgende parti, for nu skulle vi ikke have mere blokpolitik.«

Men så forsøger I jo også meget bevidst at påvirke befolkningen?

»Gu’ gør vi da så. Men jeg har jo også en tro på, at det ikke er ondt, det jeg gør.«

Nu var Ingolf Gabold hverken producent eller forfatter på Borgen, hvad Krarup utvivlsomt er klar over. Men skal jeg oversætte, hvad jeg mener Gabold siger, så er det ikke en indrømmelse af, at der nu skal propaganderes for De Radikale, men at der ganske enkelt er en interessant dramaturgisk pointe i, at serien tager afsæt i et politisk midterparti, fordi der så naturligt kan ageres til højre og venstre.

Og ja, det er da skønt, at DRs dramaproduktioner har ambitioner om at påvirke danskerne. Påvirke dem til at deltage i den folkelige debat. Påvirke dem til at engagere sig i de fælles udfordringer. Påvirke dem til at tænke selv ved at sætte væsentlige dilemmaer på dagsordenen.

Det har jo altid været ambitionen. Ikke at levere blank underholdning. Det er der så rigeligt af i forvejen på.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.