Opinion

Den nødvendige debat om produktivitet

Ib Haahr: Produktivitet i undervisningssektoren, i vores tilfælde erhvervsskolesektoren, er et prekært emne at tage hul på. Der er mange følelser og traditioner involveret, og mange både lærere og ledelser føler sig ramt på forhånd, bare ordet produktivitet nævnes.

Ib Haahr Formand for Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne
Ib Haahr Formand for Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne

Men nogen er nødt til at tage ansvar og åbne ballet. Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne har derfor netop udsendt en guide til alle bestyrelser på de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner for at inspirere dem til at diskutere produktivitet på deres skoler.

Produktivitetskommissionen kom med sit første udspil den 22. oktober i år og kunne dokumentere, at vores nabolande, heriblandt Sverige, løber fra os i forhold til produktivitet.

Hvis vi ønsker at bevare eller måske endda forbedre vores levestandard og offentlige ydelser, er det bydende nødvendigt, at vil alle – også undervisningssektoren – højner produktiviteten.

Jeg ved, det er tabubelagt at sige det højt, men jeg er overbevist om, at vi i fællesskab kan og skal øge produktiviteten, blive mere effektive og samtidig hæve kvaliteten.

Når vi skal forbedre produktiviteten i undervisningssektoren, er der mange faktorer, der spiller ind. Men vi kommer ikke uden om at diskutere lønninger og arbejdstid, energiforbrug, bygningsdrift, IT etc. Alene lønudgiften er på en typisk erhvervsskole 65-70 procent af det samlede budget.

Centralt i diskussionen står derfor spørgsmålet om anvendelsen af lærernes arbejdstid. Rigsrevisionen har i foråret vurderet, at hverken de almene gymnasier eller erhvervsgymnasierne bruger lærerressourcerne tilstrækkeligt effektivt. Samtidig er der efterhånden bred politisk enighed om, at lærerne skal bruge mere tid sammen med eleverne, end tilfældet er i dag.

På alle erhvervsskoler er der indgået lokale arbejdstidsaftaler, og de har stor betydning for, hvordan skolen kan anvende sine ressourcer. Det er derfor et område, som bør have stor bevågenhed fra bestyrelserne, der jo har det endelige ansvar for at sikre, at skolens midler forvaltes effektivt og til størst mulig gavn for institutionens formål.

Både lærere og enkelte skoleledere har allerede udtrykt bekymring for, om bestyrelserne nu skal ned og pille i maskinrummet eller med andre ord blande sig i den daglige drift. Det er ikke intentionen. Men bestyrelserne skal kunne levere den sparring, der gør, at direktørerne føler, at de har den nødvendige opbakning til at gennemføre de tiltag, der er nødvendige.

Jeg vil derfor opfordre alle bestyrelser på de erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner til et trække i arbejdstøjet og tage det nødvendige ansvar. Hvad enten vi kan lide det eller ej, er vi nødt til at debattere produktivitet herunder lærernes arbejdstidsaftaler frem mod OK 2013 til foråret, hvor vi forhåbentlig får et opgør med det snærende arbejdstidsaftalesystemet, som vi kender det i dag.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.