Opinion

Den medieskabte virkelighed

Hans-Christian Christiansen: Man kan synes, at det er naturligt at sløringen af grænser mellem »virkelighed« og »redigeret virkelighed« tages alvorligt i journalistikken, et fag baseret på værdier om sandfærdige beskrivelser af virkeligheden.

Hans-Christian Christiansen, Ph.d., kommunikations- ansvarlig ved AVU-Medier
Hans-Christian Christiansen, Ph.d., kommunikations- ansvarlig ved AVU-Medier

Disse journalistiske værdier er imidlertid ikke gangbare i forhold til den virkelighed, som nutidens dokumentarister og journalister agerer i. Det giver således ingen mening at diskutere, hvorvidt brugen af konstruktioner er acceptabel i film og tv, da blot det at formidle virkelighedens mangfoldighed gennem et kameraøje indebærer redigering. Enhver nyhedsudsendelse indeholder en lang række formelle konstruktioner som anvendes for at gøre nyhederne spiselige for seerne, fx rammesætning af konflikter, brugen af dækbilleder (personer der læser avis, arbejder foran computeren og lign.), dramatisering gennem dynamiske billeder etc. Og politikere og andre medieaktører er blevet så afhængige af eksponering gennem tv, at de ubevidst eller bevidst tilpasser sig mediernes konstruktioner og fx anstrenger sig for at fremtræde som privatpersoner uden filter på tv.

Vores kultur er gennemsyret af medier i en sådan grad, at medierne ikke længere kan tænkes adskilt fra samfundets øvrige institutioner. Det behøver imidlertid ikke at være en trussel for journalistisk formidling, da de fleste mediebrugere godt ved, at journalistik består af konstruerede virkelighedsbilleder. Derimod er det påfaldende, at medier i den politiske og kulturelle offentlighed ofte betragtes som kanaler, hvor informationer uredigeret kan flyttes fra A til B, og at fx tv traditionelt anskues som et vindue til verden. Tv er imidlertid mere end et vindue en ramme gennem hvilken verden formes og selekteres, og debatten om mediernes konstruktioner ikke alene nyttig, men også nødvendig.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.