Kommentar

Den evige jagt på anerkendelse

Viser Tinder vejen til den moderne kærlighed? Fire forskere fra Sociologi og Kulturanalyse på SDU mener, at Tinder kan ses som anerkendelsens svar på fastfood i det moderne samfund.

Arkivfoto: I det moderne samfund er vi selv ansvarlig for kærligheden, der ikke længere følger nogen tradition eller norm. Vores personlige lykke har udviklet sig til et spil, hvor vi kan shoppe rundt efter kærester eller dates.
Arkivfoto: I det moderne samfund er vi selv ansvarlig for kærligheden, der ikke længere følger nogen tradition eller norm. Vores personlige lykke har udviklet sig til et spil, hvor vi kan shoppe rundt efter kærester eller dates.

Til dagligt swiper tusindvis af danskere potentielle partnere til højre eller venstre på den populære mobil-app Tinder. Tinder er ligeledes blevet en integreret del af reklamer, kampagner og diverse blogs landet rundt. På baggrund af en ny undersøgelse af unges brug af Tinder diskuterer vi i dette indlæg, om det, der umiddelbart kan fremstå som uskyldigt tidsfordriv, i virkeligheden er et udtryk for en større samfundstrend?

Ifølge tal fra Tinder selv har over 200.000 danskere oprettet en bruger hos Tinder, og langt størstedelen af disse er unge i aldersgruppen 18-24 år. Men hvad gør Tinder så attraktiv blandt nutidens unge? Det har vi forsøgt at undersøge i en kombineret spørgeskema- og interviewundersøgelse blandt unge mellem 18 og 24 år.

Hvad der umiddelbart fremstår som en uskyldig og overfladisk dating-kultur, har ifølge vores undersøgelse vist sig at være et billede på et samfund, hvor det enkelte menneske føler sig presset. Presset for at få mest muligt ud af sin tilværelse, og presset for at være »sin egen lykkes smed«. Tinders popularitet er en afspejling af dette, idet Tinder på mange punkter er en hurtig måde for brugeren at optimere sin tid på. Som Tinder-brugeren Tina udtaler det: »Det er meget nemmere at møde folk på den måde. Du kan hurtigt lige skrive med to personer, i stedet for lige at gå hen til en eller anden i Netto og begynde at snakke med ham eller sådan noget.«

Men hvorfor lever man i dag under dette pres for at få mest muligt ud af sin tilværelse? Fordi unge i dag selv har ansvaret for at få noget ud af deres liv – for at realisere sig selv. Deres liv er blevet en biografi, de selv har ansvaret for at skrive. Man fødes ikke længere ind i en masse traditioner og en bestemt klasse, som man forventes at videreføre – tværtimod står man gennem hele livet over for en masse valg og meget få retningslinjer for, hvad man bør vælge.

Hvis man vil være lykkelig i dag, har man selv ansvaret for at finde lykken. Det gælder også kærligheden. På grund af dette store ansvar, lever mange unge med en konstant indre frygt for at spilde deres tid. Derfor forsøger de at optimere deres tid mest muligt. Og det er her, et medie som Tinder kommer ind i billedet. Her spilder man ikke sin tid på at lægge an på folk, der egentlig ikke er interesseret i én. Man har allerede inden den første kontakt fået en godkendelse fra den anden part via matchet. Og har man en dag, hvor man har det dårligt med sig selv, kan man hurtigt få noget anerkendelse ved at få nogle match på Tinder.

Vores undersøgelse viser, at Tinder er en hurtig og effektiv måde for Tinder-brugeren at få anerkendelse på. Til spørgsmålet om, hvilken følelse det giver at få et match på Tinder, svarer Kenneth på 21 år: »Det giver mig sådan lidt en følelse af, at der faktisk er nogle, som gider have mig ud fra mit udseende. Det giver noget bedre selvværd i hvert fald. Alt det der med, at man faktisk føler, man er god nok til nogle andre personer.«

Tinder kan ses som anerkendelsens svar på fastfood. Det er en nem og hurtig måde at få anerkendelse på, men til gengæld »mætter« anerkendelsen ikke så godt i længden. Vores undersøgelse viser, at Tinder-brugerne har det med at vende tilbage til applikationen igen og igen for at genopfyldt selvbekræftelsen.

Tinders brugere vil også gerne føle sig underholdt. Flere unge mænd beretter om, hvordan de bruger Tinder som et drukspil og som kilde til et underholdende samtaleemne, når de er sammen med deres venner. Flere interviewpersoner fortæller desuden, at de bruger Tinder som en konstruktiv måde at fordrive tiden på, f.eks. når de venter på bussen. Flere unge påpeger også, at Tinder på flere måder kan virke lidt som et spil. 22-årige Sofie udtaler: »Tinder er på en eller anden måde sådan lidt et spil. Når man får et match, så står der«Skriv en besked eller fortsæt spillet«. Og matchet kan man vel godt sige på en eller anden måde er et point.«

Det er nok ikke tilfældigt, at Tinders stigende popularitet i Danmark sker i en tid, hvor skilsmissetallene er højere end nogensinde før. Sociologen Anthony Giddens beskriver denne samfundsudvikling med begrebet »rene forhold«. I det senmoderne samfund indgår mennesker i »rene forhold«, hvilket betyder, at de kun bliver i et socialt forhold så længe, det er fordelagtigt for dem begge. Tinder kan ses som et grelt eksempel på dette, idet appen gør det nemmere at til- og fravælge relationer i et helt andet omfang, end hvad der ellers er set på datingmarkedet. Hvis man mister interessen for et match, er det nemt at droppe kontakten igen ved at slette personen på Tinder. På samme måde kan man nemt og kritisk til- og fravælge, hvem man vil i kontakt med på applikationen. Effektiv shopping. Intet tidsspild. Og underholdende som et internetspil.

Man kunne tro, at Tinder er et brud med alle traditionelle rammer, herunder kønsrollemønster. Men nej – samtlige interviewpersoner fortæller, at manden har ansvaret for at tage initiativet til både den første kontakt og det første stævnemøde. Eksempelvis udtaler Mark på 23 år, da han blev spurgt om kønsroller på Tinder: »Altså det forventes, at drengen ligesom bryder isen. Det er meget tydeligt, og det tror jeg, de fleste drenge kan nikke genkendende til.«

Når danske unge i dag føler, at de selv har alt ansvaret for at få et lykkeligt liv – herunder ’shoppe-date’ sig frem til den eneste ene – får det dem så til at føle sig gladere og friere? Eller føler de sig nærmere fanget i et konstant kapløb for hele tiden at optimere deres tilværelse? Er et medie som Tinder tomme kalorier, et fata morgana? Vi tror, at vi hurtigt og sikkert når i mål. Men der er for meget og for mange at vælge imellem, og vi når måske aldrig fuldstændig i mål. Drømmen om den store kærlighed risikerer at fortone sig i det virtuelle rum.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.