Opinion

Brug midlerne på de børn der trænger

Simon Pihl Sørensen: Folketinget drøfter for tiden en folkeskole­reform, hvor det gennemgående tema synes at være en affart af heldagsskolen, som åbenbart skal finansieres ved at skære i lærernes forberedelse.

Det tales der meget om. Det kan jeg godt forstå, for som Berlingskes Claes Kastholm så rammende har udtrykt det kræver det (heldagsskolen) »endnu mere forberedelsestid til lærerne at få det teoretiske og praktiske til at spille sammen, hvis ikke skolen skal blive til en langstrakt tur i spejderhytten«. Spot on.

Men lige så grotesk er det, at man har tænkt sig at gennemføre en reform, hvor man åbenbart vil smøre leverpostejen tyndt ud efter devisen: Alle skoler i Danmark skal benytte samme opskrift. Og helt ærligt: Det er da direkte ubegavet. Vi ved jo, at børn af forældre med uddannelse også får en uddannelse. Jo højere uddannelse, jo bedre klarer børnene sig i uddannelsessystemet. Sat lidt på spidsen: At rulle mere ud af det samme til disse børn eller plastre disse børns fritid til med institutionaliseret leg, vil i bedste fald være spildte ressourcer.

For flertallet af børn i kommuner som fx Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal og Allerød, der allerede er godt i gang med at opfylde regeringens mål om, at 95 pct. skal have en ungdomsuddannelse, vil det ikke batte noget som helst. De skal nok klare den – også selv om de ikke får en eller to timer mere om ugen. Omvendt forholder det sig i de kommuner, hvor de sociale udfordringer er anderledes markante. Der er derfor ikke brug for en One Size Fits All-skolereform. Som med alle andre – knappe – ressourcer skal vi målrette. Og her må det da være oplagt at satse hele butikken på de børn, der har behov for flere ressourcer.

Det der er brug for er med andre ord, at der bygges videre på den undervisningsdifferentiering, vi har talt så meget om i de sidste mange år, men som reelt halter på grund af store klasser og manglende ressourcer. De ekstra ressourcer, der nu skal bruges i folkeskolen, skal især bruges på at løfte de børn og unge, hvor forældrene ikke på samme måde er i stand til at give dem den nødvendige hjælp til skolearbejdet, og her vil mere undervisning, der kan eliminere de lektier, som klart fastholder denne ulighed i mulighederne for at profitere af undervisningen, være en vej frem.

Derfor drop tanken om den store ensrettende og middelmådige folkeskolereform, som er funderet i politikernes higen efter initiativer, der lever op til symbolpolitikkens væsentlighedskriterium nr . 1: Mere til alle, til alle tider.

Nej, lad os vælge den intelligente reformvej, der endelig kommer de børn til undsætning, der har et behov. Det er dem, der har brug for flere timer, det er dem, der har brug for flere lærere – det er dem, der kan have brug for hjælp til en klog brug af fritiden.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.