Indspark

Bag skærmen

Hans Hauge: Det sker, jeg sidder på bageste række i et auditorium på universitetet og ser de studerende, der alle har åbnet for både computer og iphone. Bøger har de ikke.

De tager noter, selvom læreren siger det samme, som står på en power-point, der svarer til, hvad tilhørerne kunne google sig frem til, hvis de kunne. Man kan se, hvordan de skifter fra noter, som de skriver, til facebook, tilbudsaviser, Messenger og film. Jeg har efterhånden vænnet mig til det, skønt det er en slags ny middelalder. Internet er vor tids kalkmalerier. Engang kunne vi læse bøger uden billeder. Nu er vi vendt tilbage til billedbogen.

Studenteroprøret var bl.a. et oprør mod forelæsninger i store auditorier. Den slags blev kaldt ’envejskommunikation’. Det såkaldte ’Store’ auditorium ved Aarhus Universitet blev faktisk jævnet med jorden. Det blev brugt til filosofikum-forelæsninger og forsvar af doktordisputatser.

Filosofikum blev afskaffet, og doktordisputatser forsvandt næsten – de var udtryk for individuel meritering. I stedet for forelæsninger ville vi have undervisning på mindre hold og med aktive studerende. Men med tiden blev vi mindre aktive i timerne, og derfor blev ’aktiv deltagelse’ gjort til tvang. Det hedder ’at sidde den af’. I dag er det en meget brugt eksamensform, hvorved man altså har lagt eksamen ind i undervisningen. Man består, hvis man har været der 75 procent af tiden, ellers straffes man med eksamen.

Der føres derfor nøje regnskab med de studerende. De skal skrive under hver gang, og de tager gerne fri de tre gange, hvor de må. Forelæsninger er genindført. Det er jo ret beset en middelalderlig form og stammer fra dengang, man ikke havde bøger. Der er bygget auditorier for millioner igen. Sporene fra studenteroprøret er næsten væk. Kun én ting er blevet tilbage. Forbud mod individuel forskning. Nok afskaffede den tidligere regering gruppeeksamen, men den gennemførte så, at forskning skal ske i grupper. Ellers kan den ikke styres.

De studerende har ikke og vil ikke købe bøger. De vil have Pdf filer, og det får de. Man kunne derfor sagtens sætte SU ned, for udgifter til bøger er kun aktuelle på enkelte fag. Det hele foregår på internettet. Er det godt eller skidt? Bogen er ved at afgå ved døden. Det var vel i sig tid Grundtvigs drøm. Den døde skrift; bogen var en grav. I stedet skulle skolen holdes med det levende ord.

Er nettet de levende ord? Det minder om det, det synes at overflødiggøre læreren. Hvorfor i al verden skal de studerende møde op en vintermorgen til en forelæsning? Vi lader, som om der ikke findes internet. De gemmer sig bag skærmen og laver deres eget private studenteroprør. De behøver faktisk ikke være der. I 1960erne formulerede medieteoretikeren Marshall McLuhan sin tese om, at mediet er budskabet. Han forudsagde også bogens død. Tesen betyder, at det er selve mediet, man ser og ikke noget i mediet. Et nyt medies indhold er et andet, ældre medie. Vi ser fjernsyn, men ikke noget i fjernsynet. På samme måde: vi er på nettet.

Nettet er budskabet, for der er ingenting i det andet end alle de andre medier. Spørgsmålet er: Hvad skal man med bygninger? Man kan jo sidde bag skærmen derhjemme. Det fysiske universitet hører industrialderen til ligesom B&W.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.